Hi, Ik heb wat moeite gehad in het begin met overvolle borsten, daardoor moeilijk aanleggen en heftige tepelkloven. Nu is mn dochtertje bijna 4 weken en gaat de BV een stuk beter.. Echter nog steeds heeft ze afentoe (vooral in avond, wanneer ik op mn 'vermoeidst' ben) driftbuien waarbij ze aan mn tepel trekt, hard met armpjes maait, haar eigen handje vervolgens in mond propt en als ik haar dan rechtop houd begint ze te huilen alsof ze weer terug ad borst wilt.. Mijn melks druppelt in het begin dan alsnog uit mn borst zonder dat ze aangekoppeld zit. Ik druk er dan op om wat melk af te voeren ivm sterke TSR en dan komt er ook echt een heftige straal uit. Dit volhouden tot de ergste druk eraf is heeft bijna geen zin, want de straal blijft maar aanhouden hoelang ik ook compressie toepas..dus vaak leg ik haar dan weer aan, koppel ik er tussendoor weer af, laat er boeren, aanleggen etc.. Maar hier lijkt ze toch ook wat onrustig van te worden. Borsten leegkolven heb ik al geprobeerd en dan lijkt het iets beter te gaan ad borst erna, maar de dag erop begint het verhaal opnieuw. Ik geef ong iedere 2,5-3uur BV en biedt dan 1 borst aan. Mn borsten voelen zelden hard aan, dus heb het idee dat ze aardig leeg drinkt (ondanks de aanhoudende melkstroom). Ook groeit ze erg goed, dus mijn idee komt ze ook wel aan de vette achtermelk toe. Maar; Nu lees ik ook weer ergens dat de baby juist driftig kan worden en bovengenoemde gedrag vertoont wanneer melkstroom juist afneemt wanneer de borst bijv. al leeg is (omdat ze gewend is dat er altijd melk uit de borst stroomt) vraag 1: hoe herken ik nou uit haar gedrag wanneer ze boos is ivm snelle of juist een langzame melkstroom?! Want in het laatste geval zou ik borstcompressie kunnen toepassen, maar stel nou dat ze boos is omdat ze juist teveel melk krijgt, dan is dat bijna gemeen! Vraag 2: Of het lijkt het er inderdaad op dat mn borst dan leeg is? Vraag 3: zo ja, Leg ik haar dan toch nog ook aan de andere borst aan? Want als ik dat doe begint ze ook daar gulzig te drinken. Maar anderzijds als ik het bij 1 borst houd en haar over mn schouder leg is ze na 3 min ook gewoon stil en valt in slaap. P.s. De meeste drama komt voor aan mn rechterborst waar ik ook nog een behoorlijke korst heb ivm de herstellende tepelkloof. Aanleggen doet geen pijn meer, maar is wel gevoelig. Wellicht heeft dit er ook iets mee te maken? Als mn borsten nou eens doorzichtig waren dan kon ik tenminste zien wat er allemaal gebeurt in dat mondje maar helaas moet ik het dus ontcijferen uit haar gedrag en dat is vrij lastig op een moment waarbij ze ontzettend temperamentvol is! .. Hoe ga ik hier het beste mee om?
Hoi, Altijd een uitdaging, zo'n kindje met een willetje Ik zal proberen een antwoord te geven waar je wat aan hebt: vraag 1: Wanneer kindjes aanhappen en het duurt te lang eer er melk komt zie je de korte zuigbewegingen, gebeurt er niets (naar hun zin), dan gaan eerst de wenkbrouwen omhoog, zuigen ze nog eens aan en wanneer niets gebeurt kunnen ze gaan boksen, trekken aan de tepel (hoofd naar achteren) of duwen in de borst (met het hoofd: ze duiken dan de borst in) Wanneer het te snel gaat hoor je dat: kindjes moeten slikken of verzuipen, cru gezegd. Je zou het kunnen uitproberen? Ik denk dat wanneer je zegt dat je borst sowieso al lekt bij aanleggen er al sprake is van een melkstroom. Dan zou ik eerder voor te snel gaan... Vraag 2: Wanneer je borst melk lekt is hij niet leeg In principe is een borst niet leeg: het kan wel zijn dat de 'voorraad', ook wel eens voormelk genoemd, niet beschikbaar is, omdat je veel hebt gevoed, net hebt gekolfd ofzo. Je lichaam krijgt signaal dat er nu melk mag komen (door zuigen) en maakt direct ter plekke melk aan. Het doet dat door jouw bloed om te zetten in melk. Er is dus eigenlijk altijd melk, alleen soms kan het toeschieten langer duren. Sommige kindjes reageren daar op. Tja. Daar zullen ze dan op dat moment doorheen moeten. Je zou compressie kunnen toepassen op deze momenten. Overigens is het normaal gedrag dat kindjes in de middag/avond onrustiger zijn en veel voor een voeding komen. Je zou kunnen overwegen bij veel melk om tijdens de avond blokvoeden toe te passen. (niet altijd, een paar dagen om te zien wat het doet) Je deelt je borsten dan in in tijdsblokken van 2 of 3 uur: daarna wissel je pas van kant. Vraag 3:wederom: dit is veelgezien gedrag de eerste 2, 2,5 maand. Snacken noem ik het ook wel: slokje hier, slokje daar. Bevestiging ook dat papa en mama er zijn...Mag je gewoon aan toegeven. Rechts kan zijn dat je een fractie later toeschiet vanwege de kloof die je daar had. Kijk ook kritisch of ze goed heeft aan gehapt. Maak ook de borst en haar kinnetje goed droog wanneer je borst nat was (lekken), dat hapt makkelijker aan, ze kan dan niet over de borst heen glijden. Tot slot zou ik uitsluiten dat ze geen spruw heeft opgepikt...klachten kunnen daar op wijzen. (onrust, huilen, want spruw doet zeer in het mondje, trekken aan de tepel. soms ook winderig en/of luieruitslag) Succes!