ww in, maar eigen bedrijfje achter de hand

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door GewoonLinda, 23 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Hallo,

Op 31 mei loopt mijn contract af en kom ik dus na bij verlof in de ww. Dat zal rond 9 augustus zijn.
    Nu is het zo dat ik een eigen bedrijfje op mijn naam heb staan, waar ik 1,5 jaar geleden mee begonnen ben. Echter is dit nog niet winstgevend.
    Hoe wordt hier mee omgegaan bij het uitkeren van de ww?
    Kijken ze maandelijks of jaarlijks naar mijn winst en moet ik dan ww terugbetalen met terugwerkende kracht op het einde van het jaar? Of mag je een bepaald bedrag per maand 'bijverdienen'?
    En in hoeverre wordt je door het UWV geholpen om je eigen bedrijf beter op de baan te krijgen? Ik zou daar namelijk wel wat coaching bij kunnen gebruiken. Ben namelijk niet bepaald een zakenvrouw....

Ik hoor graag van u hoe het nu precies in elkaar zit.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste GewoonLinda,

UWV bepaalt bij de aanvraag van je WW-uitkering hoeveel uur je recht hebt op WW.
    Hiervoor worden alle gewerkte uren in de 26 kalenderweken voor werkloosheid op geteld en gedeeld door 26.

Werk je naast je werkzaamheden in loondienst al als zelfstandige?
    UWV trekt dan het gemiddelde aantal uren dat je als zelfstandige hebt gewerkt in deze 26 weken voor je werkloos werd niet af van je WW-uitkering.

Ga je meer uren werken als zelfstandige?
    Deze extra uren trekt UWV dan af van je WW-uitkering.

Als je een WW-uitkering aanvraagt moet je ook een inschrijving als werkzoekende bij het werkbedrijf doen.
    Je krijgt dan een (e)werkcoach toegewezen.
    Met deze coach kun je overleggen over ondersteuning van UWV bij het verbeteren van je eigen onderneming.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina