Goedemorgen, Ik wil me heel graag laten omscholen. Heel mijn leven zit ik al in de administratie en heel eerlijk, dat is niet mijn passie. Ik zou dolgraag iets in de zorg willen doen. Nog geen idee wat precies, maar ik wil dat in ieder geval gaan beginnen met een basisopleiding en dan wel vanuit huis. Is er iets redelijk algemeens waarmee je “alle” kanten op zou kunnen met een vervolgstudie? groetjes
Ik heb ooit SPH gestudeerd. Dat begint super algemeen, daarna ga je je focussen op wat je leuk lijkt. Tenminste, toen. Of het heette trouwens 'social studies' en moest je daarna kiezen of je verder ging met sph of mwd geloof ik. Lang geleden, weet niet of het nog bestaat en of je thuis kan beginnen. Is hbo niveau.
Welk niveau wil je gaan doen? Bij de meeste zorgopleidingen zitten nogal wat stage-uren omdat je bepaalde handelingen moet leren en deze afgetekend moeten worden als je de handeling onder de knie hebt. Veel opleidingen kun je wel werken/leren in een verzorgingshuis of iets dergelijks
Ik zou kijken of je bij een zorgorganisatie in de buurt een vacature tegenkomt voor een bbl opleiding. Ik ben zelf ook aan het omscholen sinds september. Van docent middelbare school (hbo opleiding) naar verzorgende ig (mbo niv3) in de thuiszorg. Een volledige thuisstudie lijkt me voor de zorg niet handig, ik leer in de praktijk meer dan op school. Vaak starten de opleidingen in februari of september. In april geloof ik gesolliciteerd, in september gestart met de opleiding en werk.
Echt zorg is inderdaad niet enkel via thuis studie te doen en dat is maar goed ook denk ik.. De benodigde praktijk uren zijn niet voor niks, je moet veel toch echt in de praktijk doen/aftekenen. Vooral als je echt nog geen zorg ervaring hebt is eens mee lopen geen verkeerd idee afhankelijk van welke richting je leuk lijkt.
Eens met de rest, ik vind een zorg opleiding die je in de praktijk. Werken en leren word heel vaak gevraagd.
Mijn nicht is in september gestart met een bbl opleiding: ze is 40 vanuit daar wil ze ook opklimmen naar hbo v. Kun je niet een dag meelopen ergens? Ik heb op verschillende plekken meegelopen om te kijken of ik t wat vond. Ben meegeweest naar de gesprekken met de casemanager dementie, heb een operatie meegedraaid (en alles draaide daar voor mij haha vreselijk. Had ook een demotiverende begeleider die het haatte als de patiënten lokaal werden verdoofd... dan moest ie er verplicht mee praten) en op kantoor meegedraaid. Dus meerdere takken meegekeken
Bedankt voor al jullie reacties. En helemaal mee eens dat je in de praktijk veel meer leert. Het enige waar ik momenteel mee zit is onze thuissituatie die even wat pittig is en wat ook best nog veel energie kost. Daarom dacht ik te beginnen met een thuisstudie en de praktijk later op te pakken. Ik ben nooit een hele grote studiebol geweest en het zal best een uitdaging zijn, maar ik wil het zo graag. Ik ben nu 42, dus wil er ook niet meer te lang mee wachten. Eindelijk iets doen waar je echt voldoening bij krijgt. Het lijkt me zo mooi om op deze manier andere mensen te mogen helpen. Ik heb nu een thuisstudie gezien bij de LOI MBO2 Helpende zorg en welzijn. Er zijn zoveel opleidingsinstituten en geen idee welke nou goed is. Best lastig.
Als jij aangeeft geen studiebol te zijn denk ik dat praktijkleren zou echt het beste afgaat! Ik zou dan kijken in de buurt naar thuiszorg / ouderenzorg instanties en met hen in gesprek gaan.
Als praktijk nog even pittig is voor nu, zou je de basis opleiding kunnen doen bij de LOI. De helpende is wel een goede basis. Verzorgende geeft veel meer verdieping. Let wel..... met een LOI basis diploma krijg je géén vrijstelling bij een reguliere school, wel bij de LOI zelf. Overigens moet je bij de volle opleiding van de LOI uiteindelijk ook genoeg stage uren behalen. Ook dit diploma is gewoon erkend. Maar op deze manier studeren vergt wel heel veel discipline. Ik vond de verzorgende opleiding op school wat makkelijker. Een soort stok achter de deur als je een keer geen zin hebt of er even doorheen zit. Heb er zelf mijn helpende behaald dus mocht je vragen hebben.......
Ik heb toen ik ziek thuis zat en aan het solliciteren was een cursus medische terminologie gedaan bij NOI. Een half jaar later begonnen met omscholen tot doktersassistent, en die cursus heeft me toen echt al heel veel kennis en voorbereiding opgeleverd, maakte de studie doktersassistent een stuk makkelijker omdat je de basiskennis en termen al kent. Ik kon ook meteen al veel begrijpen op mijn werkplek. Ik doe de BBL doktersassistent, dus 1 dag school en 3 dagen werken. Ik leer op mijn werkplek echt veel meer dan op school. Maakte al na een paar maanden bijv. uitstrijkjes, terwijl ik dit op school pas in het tweede jaar kreeg.