Ik probeer mijn bijna 4 weken oude baby rust en regelmaat te geven. Dit is de eerste dag dat ik hem ook in zijn eigen bedje leg als hij moet slapen i.p.v. de kinderwagen of in mijn armen. Dit is de tweede keer vandaag. Maar hij gaat heel erg huilen. Hij gaf zelf aan moe te zijn volgens mij. Hij is echt moeilijk te lezen. Hij kan gerust uren wakker zijn en is dan oververmoeid. Nu is hij dus weer aan het huilen en dat komt ook niet ten goede van zijn rust natuurlijk. Ik ga elke paar minuten even naar hem toe om zijn speen aan te bieden en even te troosten, maar wat is nou het beste om te doen???
ik zou hem lekker bij je pakken. Hij is nog veels te klein om zo te laten huilen. Heb ik ook niet gedaan. Pas na de 3 maanden probeerde ik hem echt wakker in bed te leggen enz enz en dat gaat harstikke goed. Ik leg hem altijd wakker leg en gaat heerlijk slapen. Wel in een bakerzak want zonder kan hij nog niet. De meeste baby's hebben de eerste 3 maanden nog geen ritme hoor en ze hebben nog zo'n behoefte aan de veiligheid van mama.
volg je gevoel. de een zegt laten huilen en de ander zegt troosten. als ik zag dat de kleine echt oververmoeit was door de prikkels was laten huilen de beste optie. vaak als ik bijvoorbeeld de kamer opkwam lagen ze bijna te slapen maar doordat ik e dan weer prikkelde gingen ze weer opnieuwstarten met huilen en vak nog harder. Als ik merkte dat ze gewoon een mopperhuiltje hadden en dus wel moe maar niet overprikkelt vond ik het heerlijk om ze lekker tegen mijn aan te houden en zo hen in slaap te laten vallen. sommige zeggen dat het niet goed is maar voor mijn voelde dat fijn. zeker zo klein denk ik niet dat je een kind daarmee kan verwennen
Jsvlinde: het best is gewoon naar je gevoel luisteren. en als hij beter slaapt in de kinderwagen of op je arm gewoon doen hoor. ze hebben mij wel eens gezegt dat je ze tot dat ze 3 maanden zijn niet kan verwennen en zo. en volgens mij hebben ze het gewoon nodig om bij je te zijn, zeker als ze zo klein zijn. onze dochter heeft gelijk in haar eigen bed geslapen dus daar nooit problemen mee gehad. maar zeker in de eerste weken heb ik haar ook op mijn arm in slaap laten vallen hoor. ze was nog zo klein daar moet je van genieten. en ik weet het het is moeilijk naar je gevoel luisteren maar het komt echt wel en volgens mij is dat het beste. succes
Oh, hij is gestopt met huilen. Zal alles wel goed zijn?, durf niet te gaan kijken bang dat als hij slaapt dat ie weer wakker wordt. Zucht!!! Wat is het toch moeilijk om moeder te zijn. Heb echt de neiging om 100.000 topics te openen om al mijn vragen neer te planten
Het liefst neem ik hem ook gewoon bij me, maar ik heb het gevoel dat hij daardoor overprikkeld raakt. Wat ik al zei, hij blijft gerust uren wakker en is dan oververmoeid waardoor hij weer niet lekker slaapt, de hele tijd met zijn armen zwaait en daar weer wakker van wordt. Ik probeer een oplossing te zoeken, maar vind het heel moeilijk.
het is ook erg moeilijk zeker als je voor de eerste keer moeder bent geworden. ik heb er ook last van gehad. maar moet wel zeggen dat het nu beter gaat je leert je kindje beter kennen en hij jou ook. dus dan word je van zelf zelfverzekerdern en het moeder gevoel komt dan ook gelijk. Ik moet ook zeggen dat ik veel lees en zeker hier op het forum en daar leer ik ook weer veel van. dus misschien is het een idee om je bij de moeders aan te sluiten van de maand waar in jij bent bevallen. die zitten allemaal in de zelfde periode dus ook met de zelfde vragen. en de vragen kun je gewoon hier kwijd hoor daar is het forum voor toch
Bij ons zei iedereen je moet hem laten huilen ant je verwent hem, maar meneer hebben we 1 keer laten huilen maar wij waren net zo hard overstuur als hij ik huilen papa mopperen, toen hebben we gezegd we gaan iets proberen misschien werkt het misschien ook niet zien we dan wel. toen hebben we hemna de fles steeds bij ons genomen niet meer in bed gelegd en op onze borst viel die zo in slaap dan wachtten we een kwartiertje en deden we hem in zijn eigen bedje leggen. meestal ging hij dan even pruttelen bleven we er even bij staan of zitten en dan sliep hij lekker door tot zijn volgende voeding. en nu moet ik zeggen we hebben hem na die ene keer nooit meer langer dan 5-10 minuten laten huilen. en hij is heerlijk tevreden misschien dat die eens in de week een keertje huilt in zijn bedje dan geven we hem opnieuw zijn speentje en slaapt hij lekker in. en hij is nu heerlijk tevreden enz. volg je gevoel.
ik ken het, mijn meisje kon rustig uren wakker blijven en nog steeds. tot ze zo oververmoeid was dat ze niet meer in slaap kwam. zelfs niet bij mij. wij hebben toen echt rust en regelmaat geboden dus; wakker even bij ons in bed naar beneden fles/ voeding even op en weer naar bed. wakker aankleden naar beneden fles/voeding en even op en weer naar bed. dit zit er eigenlijk nog steeds in grote lijnen in. en we hebben zelfs ingebakerd. volg je gevoel. maar als ik het zo lees verwerkt hij de prikkels door even te huilen en valt dan in slaap. als je hem beneden houdt komen er telkens prikkels en komt hij moeilijk of niet tot rust. heel veel succes ps ik wou soms ook wel 10x naar boven lopen om te kijken of alles goed gaat. maar dat werd al snel minder. liefs Hellen
sherly182, ik lees ook wel veel, maar iedereen zegt wat anders. Dat is hier natuurlijk ook zo. Ik raak er erg van in de war en ik wil het zo graag goed doen. Ik wil dat mijn ventje gelukkig wordt/is. Loop de hele tijd te janken, omdat ik het allemaal niet meer weet en bang ben dat ik het fout doe, wat hij natuurlijk ook weer aanvoelt. Moet het ook alleen doen. Heb wel een vent maar die woont in Amerika dus dat schiet ook niet op. Mijn moeder helpt wel veel, maar die weet het ook niet omdat er zoveel dingen veranderd zijn ten opzichte van "vroeger" Een heleboel dingen mogen niet meer omdat het dan gevaarlijk schijnt te zijn.
Het maakt helemaal niet uit waar je kindje slaapt; als hij maar lekker slaapt. Je kindje is 9 maanden gewend geweest veel geluid om zich heen te hebben, ligt nu opeens in een stille kamer. Hij weet niet wat hem overkomt. Wat onze dochters heeft geholpen is de winnie de pooh van fisher price welke geluid en licht geeft: je hoort vogels, kabbelend water, wind en daar tussendoor slaapliedjes. (je kan het google'n onder fisher price winnie de pooh lullaby: maar tegenwoordig kan je hem in nederland kopen onder het rainforest mobiel) Je kan het wel 15 of zelfs 30 min aanzetten. Laatst was er nog een bij het kv te koop. Daarnaast legde ik mijn dochters de eerste maanden altijd dicht bij me; in de box, in de kinderwagen of in mijn armen. Dat is volgens de stichting tegen wiegendood ook het allerbeste. Je kindje (en zij eggen het eerste half jaar) zo dicht mogelijk bij je houden. En niet zich overstuur laten huilen; geeft stress en dit verhoogd weer de kans op wiegendood. Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt...heb de nodige ervaring met 3 meiden die ook het liefst in de buurt van een stofzuigende mama sliepen.
Ik bleef ook troosten alleen lukte dat de laatste dagen niet meer en had ik het gevoel dat hij echt overprikkeld was. Ik probeer de cirkel te doorbreken en wil het dus als hellen83 doen. Nu voel ik me dus weer een slechte moeder omdat ik dat doe en anderen zeggen dat ik hem moet troosten enzo. Weet niet of ik het zo goed doe maar ik merkte dat zoals ik het deed ook niet goed is.
Het ene kindje is het andere niet, dus wat bij de een heel goed helpt, helpt bij de ander niet. Je bent geen slechte moeder, want je probeert juist het goede te doen voor je kindje. Jij hebt gemerkt dat het bij je houden niet goed werkt dus heb je geprobeerd even te laten pruttelen. Er is niets mis met wat gejengel, wel met overstuur laten brullen (en dan heb ik het niet over een paar minuten). Sommige kindjes hebben het nodig om eventjes te huilen voordat ze gaan slapen (en bij anderen zoals Kyra werkte dat averechts). Dus als jij het gevoel hebt dat jouw kindje dat ook nodig heeft dan is dat zo. je kindje moet wennen aan het leven buiten je buik, en jij net zo goed. Helaas komen ze niet met een gebruiksaanwijzing op de wereld (dat zou wel makkelijk zijn). Dus het is erg aftasten in het begin naar wat werkt en niet werkt.
Wat bij mij altijd hielp is in de kinderwagen leggen en op en neer bewegen. Of gewoon gaan wandelen; als je kindje dan in slaap is gevallen zet je hem op een rustig plekje bijvoorbeeld in je hal. Huilen kan natuurlijk ook van de krampjes; cinababy van vsm op het speentje deed het ook altijd heel goed. Vervelend he die onzekerheid; elk kindje is anders en reageert anders. Ik vond het altijd wel prettig om andermans tips uit te prberen. Maar je moet inderdaad doen waar jij je goed bij voelt. En niet huilen meis; het is zo'n godsgeschenk. Ik heb nu 3 meiden en heb altijd gezegd dat je de ervaring van 3 kinderen eigenlijk bij je eerste zou moeten hebben. Je wordt zelf steeds relaxter; en daardoor je kindje ook....
Ten eerste: je bent geen slechte moeder! Overprikkeld: het kan best dat jij een kindje hebt dat juist behoefte heeft aan rust om in slaap te vallen. Deze rust hoeft overigens niet te betekenen dat ie dan in zijn eentje op een stille kamer hoeft te liggen. Je kunt hem ook langzaam aan regelmaat en wakker inslapen laten wennen, en niet zo 1-2-3 in bed leggen en laten huilen. Als hij zichzelf overprikkelt met zijn armen, kun je zijn bovenlijf inwikkelen met een dubbelgevouwen hydrofiele luier. Niet te strak, gewoon dat zijn armen langs zijn lichaam blijven liggen. Dit is een stap vóór het inbakeren. Dan kun je hem rustig in het bedje leggen, een heel rustig muziekje opzetten, en langs hem zitten met je hand op zijn hoofdje. Dan voelt ie de zekerheid en geborgenheid van de moeder, en hij ligt toch wakker in zijn bedje waar ie zelf in slaap kan vallen. Als dit in het begin goed gaat, kun je langzaam kijken of ie in slaap valt als jij er niet bij zit. Succes!
hoi heb niet alles gelezen alleen jou verhaal . maar toen mijn doctertje net geboren was wilde ik ook alles zo goed mogelijk doe en dat is normaal. als ik ooit een 2e mag krijgen doe ik t anders hoor . ik zou mijn kindje veel bij me houden als hij of zij dat fijn zou vinden als ie dan een maand of 3 is dan kan t altijd nog . mijn dochtertje heeft 3 maanden veel gehuild waar t aan lag weet ik nog steeds niet maar begin steeds meet te denken dat zij voelde dat ik t niet goed deed en dat ik wilde dat ze gewoon sliep. na 3 maanden ging t beter . dus bij de volgende ga ik daar pas naar 3 maande mee aan de slag .
Wij hebben in het begin ook lopen tobben met Sterre, overdag ging het allemaal goed, ze sliep toen nog veel in de box of in de kinderwagenbak, lekker beneden bij mij. Maar 'savonds moest ze in haar bedje, nou, dan was ze echt overstuur. Maar na een tijdje kwamen wij er achter dat ze 20 minuten nodig had om in slaap te komen. Dan huilde ze zichzelf in slaap, waarschijnlijk had ze die 20 minuten huilen ook nodig om de dag te verwerken ofzo. Toen we dat eenmaal in de gaten hadden en we ons er op instelden dat ze 20 minuten ging huilen, was de rust weer terug. Ze is nu anderhalf en huilt nog steeds 20 minuten voor ze gaat slapen 'savonds. Tis nu alleen niet meer echt huilen maar 20 minuten jengelen, en dan is ze echt in diepe slaap
probeer voor jezelf eerst een keuze te maken wil je hem laten huilen of juist dat die lekker gaat slapen. maar inderdaad sommige baby's hebben eht nodig om even te huilen. maar probeer dan te zeggen van ik laat hem even huilen bijv. 10 min kwartier en dan ga je er weer heen maar ik denk wel dat het het beste is als je een keus hebt gemaakt wat je wil doen en waar hij mogelijk ook het beste op erageerd dat je dat wel even vol moet houden. anders wordt het er voor jezelf niet makkelijker op. enne je bent echt geen slechte moeder hoor denk dat iedere moeder hier last van heeft bij de eerste ik wel en was ook super onzeker maar kwam er op een gegeven moment achter dat hoe drukker en banger ik was hij onrustiger de kleine man werd. dit merkt hij echt wel. succes liefs
Bedankt, voor alle reacties en troostende woorden, had ik even nodig. Ik zal proberen meer op mijn gevoel te vertrouwen. Hij werd daarstraks wakker, kreeg de fles en viel tegen mijn borst aan in slaap. Heb hem lekker een tijd vastgehouden. Moet er gewoon voor zorgen dat hij niet oververmoeid raakt. @Adi. Hem een beetje inbakeren met een flanellen luier werkt niet echt. Meneer blijft net zolang wurmen tot ie eruit is, ja het is een echt eigenwijs al Laatst lag die doek over zijn koppie. Straks gebeurd dat als ik er niet bij ben en stikt ie. Dus dat is voor mij geen optie meer.
Ik heb ook nog weleens lekker zo met hem gezeten zeker toen hij oververmoeid was vond ik het veel belangrijker dat hij lekker sliep desnoods bij mij of mijn man dan dat hij in zijn bed lag en aan het huilen was, maar nogmaals vertrouw op je gevoel.