mijn schoonouders wonen heel ver weg en zien Lars zelden tot nooit. wij msnen en ik stuur bergen foto's en filmpjes. van die foto's maakt mijn schoonmoeder bewegende plaatjes in psp die ze vervolgens op haar club zet. ik vind dat niet zo'n probleem. ze zijn gewoon trots. mijn eigen vader woont hier 10 min vandaan en komt nooit uit zichzelf langs en bij verjaardagen mogen we al blij zijn als hij opmerkt dat de kleine in de kamer aanwezig is. voordat hij een jaar of 4 is zal hij hem absoluut niet aanraken. mijn vader kan niks met klein kinderen die vind ie eng ofzo. pas wanneer boven een meter uitkomen en gaan praten en rennen dan komt daar verandering in. nou moet je je daar ook weer niet al teveel van voorstellen hoor. het is en blijft een aparte man. persoonlijk heb ik dan toch liever iemand die enthousiast is en mijn kind wil oppakken en showen aan bekenden. maar zo willen we misschien allemaal dingen wat we juist niet hebben. opassen door opa's of oma's wordt hier ook niet gedaan dat doet mijn oudste dochter als het zo uitkomt en ik werk zelf niet. ik denk dat dan de verhoudingen als vanzelf anders worden. als er een aantal dagen in de week opgepast wordt komt er ook een stukje inmenging en opvoeding om de hoek kijken. dat kan niet anders en daar hebben wij dus geen last van hier.
oh ja dat ge"vroeger"... mijn antwoord? vroeger dachten JULLIE ook dat de aarde plat was... ahhahhahhaha. stilte verzekerd!
@ Adi: Wil even zeggen dat je 3 onwijs leuke kids hebt zeg ik denk dat jouw reactie ook grotendeeld op mijn verhaal slaat... mijn irritaties komen echter ook niet door verwennerij of zoiets, want Opa en Oma zijn er natuurlijk ook een beetje voor om de kleinkinderen te verwennen, maar hier gaat het helaas ook dieper.. Onze dochter MOET namelijk op schoot blijven zitten ook al vind ze dat zelf duidelijk niet meer leuk, als ik haar dan lekker op de grond laat spelen, gaat mijn SM er wel op zo'n manier bovenop zitten dat onze dochter nog niet rustig kan spelen! meespelen prima, maar je kan ook TE ver gaan en het kind beperken! Als wij bij mijn schoonouders zijn gaat alle aandacht ook 100% naar onze dochter... wij worden ook compleet genegeerd, en zitten letterlijk voor ons uit te staren als we daar zijn! als we uit onszelf iets vertellen wordt het niet opgeslagen, het lijkt wel of ze in trans zijn zodra onze dochter in beeld is! Ik krijg de kans niet om te laten zien wat onze dochter allemaal al kan, en als mijn schoonmoeder ziet dat ze in haar ogen iets nieuws doet, dan krijg ik boos te horen: waarom heb je dat niet verteld?? je houdt ons ook overal buiten! Showen vind ik ook prima, maar als het de eerste keer is dat mensen die wij ook kennen ons meisje zien, vind ik dat erg leuk om dat als ouders zijnde te doen! en ik vind ook dat wij als ouders zijnde dat voorrecht hebben en mijn schoonmoeder dus niet het recht heeft om dat over te nemen! Showen aan mensen die mijn SM kent, en ik niet... prima hoor! je doet maar! @ Cookiediva: ik begrijp jouw situatie dus ook volkomen! @ Ilonaa: Heel herkenbaar ook jouw verhaal... als ik aan het dollen ben met ons meisje, krijg ik meerdere malen te horen: "pas je op dat ze niet valt?" en gaan ze met hun handen achter haar rug zitten als ze bij mij op schoot zit @ Jewe: Jeetje dat gaat ook wel erg ver! gelukkig heeft je man er wel even wat van gezegd! @ Miepie: ha jij ook hier kan me voorstellen dat je Mini er niet graag naartoe brengt!
Hey mumtobe, jij ook hier met mij? Maarreh.... jouw schoonmoeder spoort gewoon niet helemaal hoor maar daar waren we al achter...
Hier verschilt het, ze hebben 3 paar opa's en oma's en nog 1 'losse' oma. De ene opa en oma wonen aardig in de buurt, die zien ze het vaakst. Eens in de tien dagen ofzo. De andere opa en oma zien ze ongeveer elke zes weken, die wonen ongeveer een uur en een kwartier rijden hier vandaan. En dan weer die andere opa en oma eens in de drie maanden. Die laatste tonen zelf ook altijd weinig interesse, kwamen zelfs pas ruim 3 weken na de geboorte voor het eerst langs en hadden geen 'goed' excuus waarom ze niet eerder waren geweest, wonen trouwens een uur rijden hier vandaan. De losse oma zien ze ongeveer eens per maand. Dat ze wat meer verwend worden of makkelijker zijn met de kleinkinderen, daar kan ik niet zo mee zitten. Verder wil ik wel dat ze onze manier van opvoeden respecteren. Bijv. in bed laten liggen als ze slapen heeft hier tot een enorme discussie geleidt, maar goed, ze kunnen hoog of laag springen, als ze slapen, blijven ze in bed. Als ze dat zelf vroeger anders deden, prima, maar nu is het onze beurt. Ik denk dat veel problemen komen als grootouders hun kinderen niet als volwassenen zien, maar als kinderen en er veel moeite mee hebben die nieuwe rol te accepteren. Gelukkig zijn mijn ouders nooit betuttelend ofzo geweest. Als ik er om vraag, krijg ik advies, maar ze hebben mij prima geleerd zelf beslissingen te maken, op eigen benen te staan en hebben vertrouwen in mijn kunnen. Natuurlijk zijn we het niet altijd eens, maar dat bespreken we dan gelijk op een volwassen manier. Helaas is het met mijn schoonfamilie nog wel eens een ander verhaal, die willen nog wel eens erg moeilijk doen als ze het er niets mee eens zijn. Praten gaat dan niet, dan is het gelijk verongelijkt zwijgen om vervolgens iedereen op te bellen om te vertellen wat voor slechte ouders wij wel niet zijn, erg kinderachtig. Ooh ja, 'vroegâh'...doe me een lol, ik leef nu, niet vroeger!
ik kan van mijn eigen moeder meer hebben als van mijn schoonmoeder. zij is altijd ontzettend flauw met hem. als hij valt schiet ze erheen waardoor er een schrikreactie ontstaat en hij heel hard huilt (zij denkt omdat hij zich pijn heeft gedaan) terwijl er niets aan de hand is. ook altijd showen ja, ik heb er een hekel aan! tis wel normaal natuurlijk maar op zo'n moment is het jamie hier, jamie daar en oma dit en oma dat... net of zij is zijn moeder... ook qua eten, hij eet graag pap, nou als hij zijn bord half leeg heeft zegt ze. jamie krijgt sebiet pap (vla of pudding ofzo) waardoor meneer dus zijn eten niet meer moet hebben maar gelijk zijn pap wil! grrrr ipv te wachten tot hij echt zijn bord leeg heeft... qua bezoekjes, ze past 1x in de week op. mijn moeder ook 1x in de week. en in de weekenden rijden we meestal nog even langs. dus 2x per week ziet ze hem meestal... mijn moeder respecteert mijn mening, zal ook altijd eerst vragen voor ze pap tevoorschijnhaalt ofzo...
Ik heb het gevoel dat grootouders vandaag de dag meer 'ouders' willen zijn van hun kleinkinderen. Ze willen ermee op reis, iedere week uitstapjes doen, logeerpartijtjes houden. Ik ben hier niet mee akkoord. Zelf zeggen ze dat ze vroeger jaloers waren als mijn grootouders veel moesten oppassen en nu willen ze zelf nog veel meer tijd hebben met mijn kids. "we krijgen hen toch wel enkele dagen per week hé". Ja sorry maar als ik ze aan beide kanten een paar dagen moet uitbesteden om er leuke dingen mee te gaan doen, wanneer zie ik mijn kinderen dan?? Ze vinden het maar wat normaal dat ze zoveel mogelijk tijd hebben met de kleinkinderen, ook als ik eens een vrije dag heb. Daarvoor ben ik niet aan kinderen begonnen. Als ik thuis ben wil ik gerust met hen afspreken en samen uitstapjes maken, maar blijkbaar is dat niet voldoende. Ze hebben liever de kinderen zonder moeder of vader erbij. Nou ja, als ze hen willen meenemen als ik thuis ben zullen ze me erbij moeten nemen. Heb al weinig vrije tijd, die wens ik dan ook wel door te brengen met mijn gezin! Als ik moet werken of weg moet kan hij wel best naar m'n ouders... Maar als ik thuis ben dus liever niet. Mijn vader is een super-opa en ik heb er echt geen probleem mee als hij met m'n kinderen bezig is. M'n moeder heeft het nog een beetje moeilijk om oma te zijn en niet moeder...
Ik heb mijn schoonmoeder mijn beklaag gedaan zodat ze ook weet hoe ik erover denk. Ik kan wel constant tegen iedereen erover klagen maar als ik er niks aan doe, wat schiet ik er dan mee op. Nu moet ik wel erbij zeggen dat ik een sm die wel voor rede vatbaar is. Misschien is het voor sommigen van jullie ook een idee om alles gewoon bespreekbaar te maken. Kan je niet zo goed praten of je uiten op die manier schrijf het op!! Ik heb dat ook gedaan omdat me heel veel dwars zat ook uit het verleden voor onze zoon er was en heb het haar gemailt. Ze heeft er een aantal dagen over gedaan om een reactie te geven maar nu weet ze wel waar ik mee zit en me aan irriteer.
ik vind mijn eigen moeder een super oma ze past op maandag om de week op mijn dochtertje en op de 2 van mijn zus ( een van net 1 en een van bijna 5 3e is onderweg ) is erg druk voor haar maar ze doet t super mijn schoonmoeder is ook ongetwijfeld een goede oma en zorgt goed voor ons meisje , maar ik vind haar soms ook erg bemoeiend met wat ik dan doe , maar dat zal wel meer opvallen omdat t mijn moeder niet is !!!
Hier zien we mijn ouders en schoonouder regelmatig, gemiddeld 1 keer in de week, schoonouders zien sven nog wel iets vaker omdat sven elke woensdag bij mijn schoonzuster logeert en de donderdag dan oppast. die donderdag gaat oma dus wel altijd even langs haar dochter om met sven te knuffelen. Sven logeert overgens regelmatig bij mijn schoonouders, nu al zeker een keer of 7 gebeurt, bij mijn ouders nu 1 keer, maar dat omdat mijn moeder niet helemaal goed is, en sven enigzins een beetje moest doorslapen snachts. nu zal het zeker vaker gebeuren. ik ben denk ik vrij makkelijk, ondanks dat we jaren geknokt hebben om zwanger te worden, kan ik sven heel makkelijk uit handen geven, aan de een iets makkelijker dan aan de ander. maar hier gaat het dus overal heen, slaapt overal enz. (ouders en broers en zussen) ze mogen met hem pronken zoveel ze willen, zolang ze onze wensen qua eten enz respecteren, en dat doen ze dus dan vind ik het prima. wel was schoonmoeder iets te benouwd af en toe met als de kleine bij mij op schoot zat, dan zat oma voor de knieen bij mij, om aandacht van de kleine te krijgen, tevens als onze kleine gaat gillen (stem ontdekken) dan ging oma mee gillen dat is iets wat ik absoluut niet wil, mijn man heeft dat gezegt en nu is het al beter. hij wordt trouwens strond verwendt door de opa`s en oma`s en ooms en tantes en ik vind dat prima. zolang ze qua voeding maar doen wat IK wil.