Hoe zien wij elkaar?

Discussie in 'De lounge' gestart door annetske, 15 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ik woon in een dorp in de provincie Groningen. Ik vind het hier wel meevallen met de stugheid. Ik ben wel iemand die moet wennen als ik ergens voor het eerst ben, dus de 'kat uit de boom kijken'.

Verder zou ik niet graag in een stad willen wonen. Hier in het dorp groet iedereen elkaar, ook al ken je diegene niet. Dat vind ik het leuke van een dorp, de gemoedelijkheid.

2. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Grappig om dit te lezen! Ik kom zelf uit alkmaar en heb familoe in.brabant, die vinden vooral dat wij 'boers' praten en direct zijn.

Verder kan ik me wel in de vooroordelen vinden. Nog erbij dat ik friezen en groningers veel minder gehaast vind, in de winkels enzo gaat alles veel gemoedelijker. En in leeuwarden vond ik de mensen erg aardig, niet stug...

3. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ik ben van de achterhoek naar de veluwe verhuisd en ben nu weer terug in een ander achterhoeks stadje..

Waar ik geboren ben "kende" iedereen echt iedereen en werd er veel geroddeld. Op de veluwe wilden ze me graag op een school hebben aangezien wij achterhoekers worden gezien als harde werkers zonder gedoe.. Mijn vriend is qua werk van de veluwe naar de achterhoek gegaan en hij herkend dit wel, hij vind ze bij ons wat serieuzer op het werk..

Nu woon ik dus in een andere hoek van de achterhoek en iedereen kent elkaar nog behoorlijk, maar ik vind het er erg gezellig en ik vind de roddeltjes hier veel vriendelijker (zwangerschappen, trouwerijen..)

Ik vind mijn veluwse collega's over het algemeen vriendelijk en veel humor hebben al zijn er uitzonderingen, maar die heb je overal toch?

oja en iedereen denkt altijd dat ik van een boerderij af kom..

4. Sammetje

Sammetje Actief lid

11 mrt 2011
    203
    0
    0
    thuiszorg
    Friesland
    Ik kom ook uit Friesland, en als ik boodschappen doe of op straat loop, maak ik wel eens een praatje met een vreemde, met een cassiere of voorbij ganger. En ik heb familie in Den Haag wonen, en daar is het heel anders. In de winkel maak je geen praatje, het is gewoon hup, volgende klant..Of ze kijken je raar aan. Tenminste zo heb ik het ervaren..

5. susanne85

susanne85 VIP lid

13 aug 2007
    9.830
    883
    113
    Noord Holland
    ik kan hard zijn. mijn schoonouders moesten echt aan mij wennen om mijn uitspraken en manier van doen:) Zij zijn echte brabanders voor mijn gevoel. ( Tilburg) ze zijn echt bourgondiers en draaien een beetje om de waarheid heen voor mijn gevoel , zeggen niet waar t op staat of direct wat ze voelen / denken. ik daarintegen, ben een echte Noord Hollandse. zegt wat ze denkt of voelt en ik denk dat ik daar soms wel een mensen mee kan kwetsen maar dat is dan niet zo bedoeld. of te wel. t komt soms gewoon lullig mijn strot uit:)

over andere provincies heb ik niet echt een beeld want ik kom daar nooit en heb ook niet veel contact met mensen uit die omgeving. dus ik heb geen idee hoe hun gezien worden;)

6. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ik ga vaak op vakantie in twente en mijn indruk is: vriendelijk! altijd even praten met je in de winkels e.d. en al snel horen ze dat ik uit het noorden kom en dan altijd belangstellend vragen of ik gronings of fries ben ;)

7. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Ben een echte zuid hollandse. Delft om precies te zijn.

Delft is een grote stad veel mensen maar in Delft lijkt het soms ook wel eens een dorp.

Wel idd als je naast Rotterdam en Den haag woont het taal gebruik. Delftenare kunnen er ook wat van. Maar het haags bijvoorbeeld daar kan je zo lekker in schelde en niemand die je daar raar aankijkt het is zo grappig.

Drente overrijsel groningen friesland rustige mensen over het al gemeen .

Brabanders lekker gezellig. Limburges spreken zo leuk;)

Zeeuwen zijn zo lekker nuchter.

Amsterdammers vind ik in het al gemeen arrogant over komen. De hoofdstad mensen wij hebben het gemaakt en we hebben de mooiste stad van Nederland die mentaliteit vind ik niet ju van het.( niet allemaal hoor dat besef ik haha) en ze houden ook van gezelligheid.

Geef mij maar de Rotterdammer hagenaar lekker recht voor hun raap maar geen kapsones.

8. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Wij zijn stijfkoppen denk ik en daardoor stugger. als ik als rotte vis wordt uitgemaakt dan ben ik er klaar mee haha ik denk dat je hierin wel gelijk hebt en dit zeker een verschil is tussen Noord en West in Nederland.

als ik met iemand praat op het werk uit rotterdam of den-haag die nemen geen blad voor de mond haha ik vind het altijd leuk als ik ze tref.

9. mutsie79

mutsie79 Fanatiek lid

6 sep 2007
    2.567
    221
    63
    Ik ben zelf geboren in rotterdam en ben opgegroeid in de buurt van rotterdam...
    ik vind het leven daar vooral ''snel'' en druk. Wel een open mentaliteit en zeggen waar het op staat, daar hou ik dan ook wel van, geen gedraai en achterbaks gedoe of gevoelens voor jezelf houden, daar hou ik dan ook van;)..

Ik ben getrouwd met een groninger en vind groningers hele aardige mensen, maar ze tonen hun gevoel niet snel en zijn dus wat geslotener, meer op zichzelf. Ook zijn ze daardoor inderdaad nuchterder in hun uiting van emoties op alle vlakken, minder spontaan.

Waar wij rotterdammers uitbundig kunnen doen staan zij te kijken van: wat gebeurd er nu, dat doe/zeg je toch niet.....(erg leuk als mijn familie en schoonfamilie bij elkaar komt haha)
    maarja, je moet de rotterdamse humor ook begrijpen en die kan wat grof/sarcastisch zijn soms...

We wonen echter in de noordkop van noord holland.....Ik vind de mensen hier ook wel op zichzelf, niet echt in voor een praatje (in de rij van de kassa ofzo, maarja, zo ben ik)
    Zit je met mensen in een ruimte, zal er niet een beginnen te praten ofzo. Ik ben dan meestal degene die het ijs breekt en begint met een opmerking.
    Maar het gehaaste en drukke mis ik hier gelukkig niet wat er in de randstad wel is natuurlijk.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik denk dat dat ook te maken heeft met in een dorp wonen. Dan ben je als iemand van buitenaf al snel onderwerp van geklets. Maar daar heeft de Veluwe geen patent op hoor. Ik kom uit een dorp onder de rook van Rotterdam, en zeker bij de oudere generaties voel je nog heel sterk dat 'niet een van ons' gevoel dat ze je kunnen geven. Kennis van mijn ouders overleed pasgeleden, heeft er ruim 50 jaar gewoond, was actief in de kerk. En wat werd er op de begrafenis gezegd 'ja 't was er toch echt eentje van Rotterdam...'
    Ik ben nog steeds een beetje verbaasd als ik als kind van import (nog niet eens echt, overgrootouders kwamen hier vandaan) opeens door mensen als een echte 'XXX-er' benoemd wordt. Jeutje, ik kan niet eens op hun manier plat praten!

Sorry 'dat ken ik ginniiiiins...':)

11. 1986Lynn

1986Lynn Fanatiek lid

3 sep 2009
    2.637
    380
    83
    ..
    Ik woon in Twente, heb geen mening over mensen uit andere provincies.. Hoor wel heel regelmatig dat mensen zeggen `jij hebt helemaal geen accent ´. Net of hier alle mensen ontzettend twents en boers praten.. ;)

12. LuckyMommy

LuckyMommy Fanatiek lid

17 feb 2010
    3.632
    1
    38
    Overdag bij mijn kids, Avonden & weekenden werken
    Hahaha dat hoor ik ook vaak!,, Net zeggen, we praten niet allemaal met zo een boeren accent!:p

13. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    ik merk wel bij mijzelf dat ik het moeilijk vind oprecht medeleven te tonen en daar bedoel ik mee bijv. op mijn werk en heb een klant die iets heeft meegemaakt dat ik dan moet zeggen: ooh wat vervelend voor u. als ik het zeg komt het er niet gemeend uit hahaha ik kan het wel hoor bij hele erge dingen, maar bij kleine dingen denk ik al snel: stel je niet zo aan... ;) en dan hoor ik wel van mijn Leidinggevende: een stugge fries ben je haha

Ook groeten op straat is hier heel gewoon, iedereen groet je en wenst je goedemorgen. hoe vroeg ook van verre is het al: goede morgen!

Ik weet nog dat ik voor het eerst in amsterdam kwam en de winkel uit liep na betalen en Hoi zei tegen de kassiere... dat zeggen wij hier bij weg gaan nl haha is heel normaal. en die kassiere keek me echt zo aan van: hoi zeggen bij weg gaan? ;)

14. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Mijn collega heeft jaren in Brabant gewoond en zegt ook altijd hoi als ze weggaat. Ik kan daar maar niet aan wennen :D

15. Ik heb echt een gruwelijke hekel aan brabant. Dat komt ongetwijfeld doordat ik hier moest gaan wonen toen ik 16 was, en hier nu nog steeds niet weg kan omdat de gemiddelde inschrijfduur voor een eengezinswoning rondom Amsterdam zo vreselijk lang is, maar tjee ;) Ik vind dat accent echt afgrijselijk. Ik kan me daar zó aan ergeren. Ze draaien overal vreselijk omheen, zeggen nooit gewoon wat ze bedoelen, en ze hebben geen idéé wat sarcasme is.

Voorbeeldje; Toen Damiën een maand of 5 was, maakte hij steeds krasjes op zn wang met z'n nageltjes. M'n moeder was even boodschappen met 'm aan het doen, komt een man tegen, die zegt;
    'Hedde um gesloogeuh?'
    Eerst snapte ze niet wat hij bedoelde, maar goed 'Heb je hem geslagen?', dus.
    M'n moeder zegt 'Ja natuurlijk! Moet ie maar luisteren!', en die man kijkt er aaaan, alsof ze bloedserieus was ;)

Of als iemand in de supermarkt vraagt of ze 'er even langs mogen', en ik zeg 'Nee, sorry, vandaag niet.' of 'Nou, eigenlijk vind ik het wel gezellig als je zo dicht bij me komt staan!', ik heb er regelmatig 'ruzie' om, omdat ze gewoon níét snappen dat het een grapje is. ;)

Ik vind mensen hier ook ontzettend onbeleefd. Dat iemand je hier voor laat gaan bij de kassa, als jij met 1 dingetje in je handen staat en zij met een volle kar, is echt zeldzaam. Als ik zelf iemand voor laat gaan, kijken ze me aan alsof ik niet helemaal spoor. Rijdt er iemand tegen je aan of botst er iemand tegen je op, er kan echt geen 'Sorry' vanaf, en als je iets voor iemand opraapt zeggen ze nooit 'Dankjewel'.

Nu vind ik wel dat er een ontzettend groot verschil zit tussen West-brabant en de rest van brabant. In Tilburg of Eindhoven heb ik eigenlijk nooit 'problemen' met mensen, maar aan deze kant.. Oh oh oh ;)

Nu hecht ik er op het forum echt totaal geen waarde aan waar iemand vandaan komt, ik kijk er meestal niet eens naar. Het is ook echt niet zo dat ik iemand die uit brabant komt meteen onaardig vind, maar over het algemeen is mn ervaring met 'mensen van hier' wel zo.

16. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik woon sinds 2 jaar weer in Friesland, daarvoor 6 jaar in GLD gewoond ( grens Brabant ).
    Mijn man is een echte 'Gelderlander' en werd in het begin gezien als een Hooolander. Nu zijn de meeste strontboeren op zijn werk bijgetrokken, maar het blijft een apart volkje.
    Zelfs ik ( als geboren Fries, nou ja, Harlingse ) heb moeite met zulke stugge, beetje wereldvreemde mensen.
    Geef mij de stadse maar, daar kan ik beter mee overweg haha.

Maar over het algemeen, ik ken etters uit alle provincies en ik ken fantastisch gezellige mensen uit die provincies.
    Uiteindelijk zijn het allemaal ook maar mensen.

17. Que

Que Niet meer actief

Mag ik vragen waar je in de achterhoek woont?

18. Amfy

Amfy Niet meer actief

ja ik ven een groningse raotterdammen die echt overal gewoon heeft dus ik heb wel een beeld bij sommige mensen/ gedeeltes

westerlingen zijn over het algemeen wat meer eigen. een beetje iwab

noorderlingen zijn niet stug maar ze kijken veelal de kat uit de boom en ze zijn recht voor hun raap en gruwelijk eigenwijs!

oosterlingen zijn weer heel anders dat is een mengel moes maar veelal worden ze boers gevonden.

zuiderlingen gastvrij en gezellig. maaar krenk ze geen haar want ze vergeven je nooit!

19. Dani11

Dani11 Niet meer actief

Ik ben zelf een brabo. Mensen omgeving amsterdam, rotterdam, enzo vind ik ook hard en direct, heb er familie wonen en die zijn ook echt zo. Ik heb verkering met een fries gehad en ging ieder weekend daarheen, ik vond de meeste mensen lomp, hij was ook echt lomp, als ik daar was en zn vrienden ook ging het altijd op zn fries en ik zat er maar een beetje bij.
    Mensen uit limburg vind ik een beetje ieder voor zich, beetje ego. (ook daar heb ik familie)
    Dit geld trouwens voor de mensen die ik zelf ken he, ik wil niet iedereen over 1 kam scheren!!!!!!!!
    De ervaring die ik heb is dat de "leukste" mensen in gelderland en brabant wonen.

20. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik kom oorspronkelijk uit Den Haag en ben 8,5 jaar gelden verhuisd naar Rotterdam, welgeteld 20 km verderop. Oh man, wat moest ik wennen aan de Rotterdamse mentaliteit. In mijn ogen waren de hagenaars een stuk jovialer en waren de Rotterdammers knetterhard en nors. Het eerste jaar had ik er ook best moeite mee. Maar al snel heb ik de stad en de mensen in mijn hart gesloten en zag ik de Haagse mentaliteit ineens heel anders dan voorheen.:D Inmiddels woon ik in een dorpje tussen de twee steden in en hier zit van beiden steden wat in. Helemaal prima. Ik ben blij met deze regio en voel me er ook echt in thuis.

Deel Deze Pagina