Dat herken ik ook niet. Sowieso is Harlingen de voorstad van Londen. Niets Friesland, hahaha Maar goed geen Fries op scholen dus. Ik kan het trouwens wel, ene helft van de familie is Fries en de andere helft Zeeuws. Wat een combinatie! En in het stadje waar we nu wonen is het ook gewoon Nederlands op school. En ondanks dat ik uit Fryslan kom, spreek ik toch nagenoeg accentloos. Wellicht soms een Nimweegse tongval, maar dat komt door mijn man
ik denk dat het vooral de plaats is waar jij uitkomt, want rond r'daal heb ik dat ook, maar niet heel (west) brabant is zo hoor.
Ja ik kom uit de regio dokkum Hier wordt Nederlands en fries op de scholen gesproken en geleerd in dokkum zelf ook zover ik weet. Ik leerde ook nederlands en fries op school, moest zelfs fries examen doen op de basisschool... beetje onzin maar hoordt er bij hier. Maar er zijn hier mensen die idd geen nederlands kunnen praten, ik hoor niet bij deze catagorie hoor Dit zijn de echte stugge friezen geloof ik, die willen niet anders haha. en als ze dan nederlands praten is het niet om aan te horen dan schaam ik me echt als friezin. Ik heb een accent maar ik kan goed ABN Dokkum is trouwens ook veel stadsfries, mijn moeder is hier geboren en mijn Opa en Oma en die praten allemaal stadsfries niet het echte fries.
Ik kan mij ook geen fries accent bij jou herinneren haha ik heb er wel 1, wordt er vaak naar gevraagd op mijn werk: komt u uit frieland? en dan komen alle verhalen van vroeger he... vind het altijd wel leuk
Friezen en Groningers hebben altijd "ruzie" haha. Ik moet altijd wel lachen als Heerenveen tegen groningen voetballen moet en dan vreten ze bij elkaar wat uit, zoals de middenstip van heerenveen verhuizen naar Groningen. Maar altijd beeregezellig bij deze wedstrijden nooit rottigheid. Ik was laatst bij heerenveen Groningen met mijn broertje, die zit in een rolstoel en kreeg hem niet de stoep op, een stel groningersuporters namen hem van mij over en hem de stoep op gereden en hem naar het stadion geduwd en tenslotte een prettige wedstrijd gewenst, kijk zo hoordt het toch? Mijn oma woont in Groningen en is een groninger van afkomst, en als we op visite gaan zeggen we altijd: we moeten even de grens over naar groningen hahaha zo zijn de friezen en groningers altijd bezig maar nooit rottigheid altijd in het goede merk ik en Groningen is leuk Shoppen trouwens leuker en beter dan leeuwarden