Ik ben bevallen dmv een ks dus eerst 2,5 dag in het ziekenhuis.. Daar ook lekker vertroeteld hoor! De kraamverzorgster begon vrijdag toen we thuis kwamen om het ziekenhuis tegen 11.00 ( 10.00 ontslag uit het ziekenhuis).. Ik deed zelf de deur open.. weet nog de uitdrukking op haar gezicht haha.. Ontzettend lief mens! Omdat ik alleen maar witte kleertjes had voor Esmee is ze s'middags meteen naar de hema gegaan om roze kleertjes te halen en heeft het huis gesopt ( 3 dagen een man en 2 honden in huis en vrouw in het ziekenhuis.. kun je het je voorstellen? ) Zaterdags en Zondags begon ze in overleg met ons om half 10.. Esmee dronk al goed aan de borst dus daar weinig hulp bij nodig.. De dag zag er zo ongeveer uit: * Tussen half 9-half 10.. wij hadden zelf al brood gesmeerd en dronken/aten dan beneden samen met de kraamverzorgster.. * Dan ging ik douchen en ging ze de slaapkamers netjes maken evt bed verschonen, kwam af en toe om het hoekje kijken ivm de ks.. * Dan Esmee in bad, daarna voeden ( ondertussen deed de kraamverzorgster de badkamer) * Dan was er tijd voor visite en gingen we beneden koffie drinken.. * Dan lunchen , voeden en moest ik rusten ( bank of bed) Dan ging ze beneden opruimen/stofzuigen etc.. Evt boodschappen halen. * Dan weer voeden, koffie/thee en fruit evt visite * zij maakte het eten zo ver klaar dat we het alleen nog even hoefden op te warmen.. Heerlijk! * Ze nam de was zelfs mee naar huis! Het lief eigenlijk heel goed.. De 4e en 5e ( laatste) dag mocht ze dan ook eerder weg! Ze belde op oudjaarsavond zelfs nog even om te vragen hoe het ging! Ontzettend lieve vrouw!!
Wij hadden ook een geweldige kraamverzorgster! Echt heb traantjes gelaten toen we de laatste dag gingen evalueren! In één van de belangrijkste weken in mijn leven (je eerste week met je baby waarop we zo lang hebben gewacht) heeft zij ons zo super begeleidt!!! Onze dagen zagen er zo uit: Rond 8:30 begon de kraamverzorgster, meestal had ik Faye net gevoed. Sinjaman maakte in badjas de deur open en die stuurde ze dan direct weer naar bed. Ondertussen maakte ze een super ontbijtje voor mij en Sinjaman. Dan nam ze zelf een kopje koffie en terwijl wij aan het eten waren (in bed) ging zij erbij zitten en de avond en nacht doorspreken. Daarna douchen (soms eerst nog even voeden). Ondertussen bleef ze in de buurt (de eerste dagen) en maakte ze het bed op (om de dag verschonen) en ging ze boven stofzuigen. Na het douchen de controles (temperaturen, baarmoeder/buik voelen en hechtingen controleren) Daarna ging Faye in bad. De eerste dagen leerde ze Sinjaman alles en mocht ik vanuit bed toekijken (ze deed alles op de kraamkamer) en de laatste dagen moest ik Faye in badje doen. Dan was het tijd om weer te voeden. Dan maakte ze een fruithapje met beschuit met muisjes en gingen we wat drinken. Soms kwam er dan wat bezoek, andere keren liet ze ons even alleen en ging ze beneden rommelen (vaatwasser in- uitruimen en wc/badkamer schoonmaken etc. ) dan maakte ze een lunch en kwam ze er zelf ook gezellig bijzitten. Zo konden we echt gezellig tijdje kletsen. Dan voeden en daarna was het rusttijd. Heb alleen de 2e (1e dag kraamhulp) een half uurtje gerust. De rest van de dagen kwamen we hier niet aan toe, maar lag wel de hele dag op bed dus dat scheelde natuurlijk wel! Zij ging ondertussen beneden stofzuigen en de was doen. 's middags nog even papierwerk doorlopen en vertelde ze nog wat dingen en dan rond 4 uur kwam er vaak bezoek. De eerste dagen was de kraamhulp er tot ongeveer half 6! De laatste dagen was ze er t/m de lunch. Ze vroeg van tevoren of we vaste tijden wilde of dat ze keek hoe de dag verliep en dat ze haar tijden daarop aanpastte! Dat was dus echt heerlijk! Dacht van tevoren dat ik het maar niets zou vinden: een hele week zo'n vreemde in huis. Uiteindelijk vond ik het HEEEEEERLIJK! Ze was zooo top! En we hebben zelfs in totaal 60 uur gekregen omdat ons kindje tussendoor een nachtje in het ziekenhuis heeft gelegen! Onze kraamhulp kwam gelukkig daarna weer bij ons terug! Ik vond de dagen juist heel druk en heb echt van ieder uur dat ze bij ons was genoten! (hebben zelfs bezoek afgezegt omdat ik het zo lekker vond om 's ochtends met haar te rommelen ipv te moeten haasten omdat er bezoek zou komen )
voor ons hoeft dat niet hoor de hele dag een kraamverzorgende in huis, lijkt me niets....we wonen vrij klein en moet er niet aan denken dat we elkaar in de weg gaan lopen want dan krijg ik de kriebels. dat er iemand komt om mij en de kleine te controleren en als we ergens tegenaan lopen dat ze tips heeft, oke. maar schoonmaken? ontbijt maken? drinken inschenken? gaat mij te ver. Mijn man doet nu ook het huishouden.
hahha ik had hetzelfde! ze kwam om 9 uur en om 1 uur weer weg! Maar ik had wel echt een schat! Ik vond het echt gezellig, kletsen over de baby, advies tips... en ze liep nooit in de weg... als ik beneden was ging zij naar boven enz... Je hebt er bijna geen erg in haha oja mijn man deed ook het huishouden, maar voor hem ook wel lekker dat hij even niets hoefde te doen! Mijn man was nog brakker dan ik hahahah
Hier ook een kraamverzorgende haha. Zo ziet mijn dagindeling eruit, ongeveer want elke dag kan weer anders verlopen natuurlijk. - Wij beginnen altijd tussen 8.00 uur en 9.00 uur. In overleg begin ik altijd het liefst om 8.00 uur zodat ik al de controles enzo heb gedaan bijv. als de vk komt (dan weet ik ook waarover ik praat). - Even kort bespreken hoe de nacht is geweest. Als het een erg doorwaakte nacht is geweest vraag ik altijd of ze nog een uurtje willen slapen/rusten en dan ga ik vaak beneden wat doen of de was. - Dan maak ik een ontbijtje voor kraamvrouw en kraamheer (hoewel ik heel vaak tref dat kraamheren het zelf willen doen haha) - Soms drink ik ook iets en bespreek intussen hoe alles verlopen is, of ze nog vragen hebben, of er bezoek gepland staat (hier pas ik mijn werkzaamheden dan weer op aan) en kijk het kraamdossier na en vul de plasluiers enzo in op de templijst. - Daarna doe ik de controles en gaat kraamvrouw douchen, ik lucht de kraamkamer leg het bed open of verschoon in overleg en stof en stofzuig om de dag boven en beneden in overleg. - voedingen komen tussendoor. Om de dag gaat kleintje in bad in overleg. - Was aanzetten, - Fruitcocktail voor kraamvrouw en kraamheer als hij ook wil en wat te drinken (meestal tussen 10.00 uur en 11.00 uur). - Badkamer en toilet uitdoen. - Dan is het meestal alweer luchtijd en maak ik de lucht voor kraamvrouw en kraamheer. - Daarna vaak nog een voeding. - controles als ik eerder dan 15.00 uur afgewerkt ben. - Kraamvrouw en kraamheer gaan rusten (in overleg stuur ik dit een beetje en kijk waar behoefte aan is en wat nodig is) - In het rustuurtje vul ik het kraamdossier in. - Was strijken/opvouwen. - In overleg iets klaar zetten voor de avondmaaltijd. - Evt. nog controles - Intructie/info voor de avond nacht doornemen. Afhankelijk van hoe laat ik vertrek anders komt dit voor het rustuurtje. Ik ben de eerste dagen vaak tot een uur of 16.00 uur aanwezig en bouw daarna af. Bij ons kan je kiezen voor wijkzorg (24 uur) en dan komt er 2x per dag iemand bij je langs voor belangrijkste moeder en kind zorg. Echt het uitgebreide wordt niet gedaan dan. Wel badkamer, toilet, bed verschonen in overleg. Is meestal 1,5 a 2 uur s'morgens en dan s'middags nog 1 a 1,5 uur. We combineren dit vaak met 2 wijkgezinnen. Dan rij je dus van de ene door naar de andere. Is ook gewoon 8 dagen - ziekenhuisdagen/nachten. Ze proberen bij ons altijd tegemoet te komen aan 1 kraamverzorgende per gezin. Maar soms lukt dit gewoon niet. Kraamverzorgende wordt idd ziek of we lossen elkaar af omdat we met roosters werken. Stel ik werk 8 dagen achter elkaar, de eerste dag word ik niet opgeroepen, tweede dag wel dan werk ik officieel maar 7 dagen bij die mensen (uitgaande van dat dag 2 dat ik begin dag 1 voor de kraamgezinnen is). Ik ben dan nooit te beroerd om als ik het kan regelen met het thuisfront de 8ste dag ook nog te werken en ik geen afspraken heb. Niks is zo akelig om voor 1 dag nog iemand anders te krijgen. Maar soms lukt dit ook niet en dan heb ik ook wel eens dat de zorg stopt in overleg met vk op dag 7 omdat het allemaal prima gaat. Ook bijv. als mensen een keizersnede krijgen ben je vaak toch een dag of 4 in het ziekenhuis. Daarna nog 5 dagen zorg maar ik sta voor 8 dagen geroosterd dus ga ik daarna weer de wacht in en heb dan soms maar een half gezin dat afgemaakt wordt door een collega. Temperaturen/douchen mag je idd ook zelf doen als je dat liever wilt. Jouw lijf, eigen baas. De eerste dagen is het alleen wel fijn om het samen met de kraamverzorgende te doen (na de bevalling ben ik op de douche aanwezig om evt. bij te springen en daarna laat ik ze alleen en kom 1x vragen of alles oke gaat) i.v.m. duizelingen enzo.
Als ik alle verhalen lees heb ik gewoon spontaan weer zin dat ze komt. Het was heerlijk en gaf zo´n veilig gevoel dat er iemand voor je zorgt. Soms zaten we al klaar ´s morgens met ons dochtertje omdat die huilde en we wilden vragen hoe of wat.... dan waren we zo blij dat ze er weer was. En dat we konden vertellen wat ze gedronken en gedaan had... Verder zag de dag er ongeveer uit zoals de anderen al beschreven hadden.
@MamavanJordy: wáár kan ik je inhuren?? Wauw, wat doe jij veel! Mijn kraamverzorgster deed dat 3jr geleden echt allemaal niet. stoffen? nee stofzuigen boven? nee, beneden weet ik niet meer. fruit? nee, euh ja, als ik er om vroeg kreeg ik een in vieren gehakte appel wassen? ja, wassen wel maar opvouwen of strijken niet. Met gevolg dat na 6 dagen mn moeder en schoonmoeder uren bezig zijn geweest met de was. badkamer/toilet? nee, euh ja, even met de wc eend en een borstel door de wc. wat deed ze eigenlijk wel? Héél veel praten en roken (buiten dan) Ik moet haar wel nageven dat ze wel heel lief en kundig was naar onze zoon en dat is toch het belangrijkste. Over een week of 6 moet ik weer bevallen en hoop zo op een kraamverzorgster die wat meer doet.
Hier kwam ze rond 8u in de ochtend, ik had hier echt wel moeite meeaangezien de kleine dan eindelijk na een slechte nacht doorsliep en ik doodmoe was...Ze maakte thee met een broodje, daarna mijn controles, boekje vd kleine doornemen, in bad en aankleden en alles er omheen. Weer wat te drinken voor mij en toen ging ze eralweer vandoor...Bij ons bleef ze hooguit 2uurtjes, laatste dagen maar uurtje! Dit was als reden en op verzoek van ons: ze deed niets dan in de weglopen vonden wij, hier geen bed verschonen of aanbieden, luchten, badkamer wc schoonmaken, wasjes etc. Afwassen deed ik erna nog een keer want dat deed ze niet goed en ja ze wilde wel stofzuigen maar ik dacht laat maar. Of heb een slechte getroffen want volgens haar hoefden ze geen huishoudelijke taken te doen want ze zijn geen schoonmakers. Dit keer wil ik ook een goede die de dingen doen die alle mamas hier opnoemen, of laat de kraamzorg maar voorbij gaan bij de 2de, kan alles zelf ook wel dan iemand die me vroeg wakker maakt en in de weg loopt. dan maar alleen komen voor de standaard controles en weer gaan, datmag ze ook rond 12 u komen doen haha.
Ik had hetzelfde, bij de eerste heb ik haar na 2 of 3 dagen dan ook gewoon weggestuurd met de mededeling dat we het zo zelf wel gingen redden en bij de tweede is er uberhaupt geen kraamverzorgster geweest. 3 keer is er in de eerste week een vroedvrouw gekomen voor snelle controle maar dat duurde niet langer dan een kwartiertje. Zo gaan we het nu ook weer don.
Hahaha, Thanks hoor. Veel doen, ehhhhh hoort er gewoon bij hoor. Ik zorg dat het gezinsleven/huishouden gewoon door draait. Zodat je niet alles hoeft te doen als je kraamtijd voorbij is. Natuurlijk staat moeder en kind voorop. Als daar iets niet goed mee gaat dan is er minder tijd voor de andere dingen. Strijk is vaak een van de eerste dingen die blijven liggen als er niet veel tijd over blijft. Moet ook zeggen dat ik daar nooit iemand over heb gehoord. De meeste vinden het belangrijk dat het met moeder en kind goed gaat. Natuurlijk we zijn geen schoonmakers (ik ga geen kasten uit doen bijv. haha) maar voor het oog zorgen dat alles netjes is hoort erbij. Ik heb wel eens de vraag gehad of ze mij 24 uur per dag konden (met een knipoog) inhuren haha. Oja en mijn organisatie zit in Brabant hihi.
hahahahahahahahahaa als je goed betaald word ik ook wel nannyhihi ja wat hiervoor ookal gezegd word als je een goede kraamverzorgster bent dan zijn dat je werkzaamheden jammer genoeg zijn er nog wel eens een paar die jammer genoeg niet aan de wensen en verwachtingen doen maar tot nu toe heb ik altijd goede evaluaties dus helemaal happy mee
Voor de dames die een slechte kraamzorg getroffen hebben, hebben jullie dit ook terug gekoppeld aan de organisatie? Ik neem aan dat, als je dit terugkoppelt, er actie op ondernomen word? Mn vriendin was hier net, die is ook kraamverzorgster maar is daarna direct door gaan leren voor verpleegkundige en nu kinderverpleegkundige dus die heeft enkel stage's gewerkt. Ze zei dat ze vaak het huishouden gingen doen om lekker bezig te zijn, want wat moet je anders heel de dag doen? Als je alleen thee zet en helpt bij voedingen heb je wel veel tijd over. Bovendien is het toch wel vrij "algemeen verplicht" dat wc en badkamer elke dag gedaan worden? Ik hoop iig op een super kraamtijd
ja sanitair moet iedere dag ivm hygiene ja wij zouden t juist fijn vinden dat mensen eerlijk tegen ons zijn als we een evaluatie met ze doen en daarna kunnen ze ook nog eens een evaluatie formulier opsturen en dan kan de manager dit weer bespreken met degene waar klachten over zijn
goh, zou bijna denken dat je uit zelfde omgeving komt als ik en we dezelfde kraamhulp hebben gehad die ik bij 1e dochter kreeg
heb 4 ervaringen met kraamverzorgenden nr 1: die kwam van 8:30 tot 10:00 en van 15:30 tot 17:00.. haar taak was verzorging van mij en mijn zoon plus de kamer waar we sliepen. 's morgens deed ze mijn controles en als ik erom vroeg zoon in badje.. smiddags kwam ze.. en dan was er altijd bezoek, en dan zat ze alleen maar te kletsen.. ik was dan ook blij dat ze weer ging ( en ik was te blue om iets te zeggen erover) nr2: zij kwam 5 uur per dag, van 9 tot 2 mijn verzorging, dan zoon in bad, ontbijtje, koffie en elke dag poetste ze mijn huisje zo grondig dat alles blonk. toen ze ging heb ik alleen maar gehuild nr 3: begon om 8:30 uur.. met koffie voor zichzelf en voor ons.. dan controleerde ze mijn hechting, wapte even met pleeborstel door wc.. in die week dat ze er was heeft ze 2 keer de douchecabine even snel uitgesopt. ik moest vragen of ze aub de slaapkamer wilde stofzuigen.. als ze dat gedaan had, ging ze op haar gemak de papieren invullen waar ze meer dan een uur aan besteedde.. in tussentijd had manlief dan maar zelf koffie etc gemaakt.. en dan plofte ze in stoel, babbelde een eeuwigheid en dronk meerdere koppen koffie die ze steeds deed inschenken. dan ging ze dochter in bad doen, liep wat door de kamer en dat ging door tot 14:30 uur, dan ging ze naar huis. Ik was dit al snel spuugzat.. zeker nadat ze op gegeven moment vroeg wat ze nog kon doen.. manlief vroeg haar iets in het huis te doen waarop ze meteen riep.. nee hoor, dat behoort niet tot mijn taken. toen was ik het zat en heb haar naar huis gestuurd ( dag 5 was dat).. ik heb kraamcentrum gebeld en gezegd ook geen verdere zorg te willen hebben. nr 4: 8:30 uur kwam ze.. ze maakte ontbijtje voor hele gezin ( was vakantietijd) en we spraken de nachten even door. Dan ging ze boven aan de gang, stofzuigen, stoffen, bedden verschonen ( ook van de kamers van de jongens die ze niet hoefde te doen). dan dronken we kopje koffie samen en deed ze beneden alles zuigen en stoffen. wij konden dan douchen en als we klaar waren ging ze naar boven om de badkamer op te ruimen. dan maakte ze lunch en aten we allemaal samen.. ze ging haar papieren op orde maken, en dan besteedde ze tijd aan mijn oudste dochtertje. hierna ging ze nog wat was vouwen etc.. om 3 uur ging ze dan naar huis. we hebben haar wel paar keer eerder naar huis gestuurd, omdat er op bepaald moment gewoon niets te doen was.. en dan had ze wat uren voor zichzelf.. dit was een geweldige kraamverzorgster, de 1e bij wie ik niet idee had hele dag iemand in huis te hebben... zalig dus.
Ik wil jou wel de volgende x Hier vroeg ze sochtends hoe de nacht was, dan mijn controles, flesjes uitkoken, dan ging ze het badje klaarzetten voor kleine man, daarna ging ze de badkamer en wc schoonmaken, ze hing de was op, om de dag stofzuigde ze beneden, af en toe boven de ramen open. Ontbijt en lunch e.d. moest ik altijd zelf maken en ze heeft 1 of 2x gevraagd of ik misschien een kopje thee wou. Na 2 dagen is ze steeds om half 1 naar huis gegaan omdat ik eigenlijk niet wist wat ik met haar aanmoest en werd er ook een beetje zenuwachtig van. Als ze zelf thee had gedronken ruimde ze haar kopje geeneens op die liet ze op de tafel staan.... dus mijn vriend ruimde een beetje achter haar op. Ze was wel aardig enzo, maar ik vond het altijd fijner als ze wegging.
Wij wonen ook niet heel groot en ik dacht dat ik het ook niet prettig vond om heel de dag een vreemd iemand in huis te hebben. Uiteindelijk was dit helemaal niet van toepassing, ik vond het heerlijk! Ik heb zo genoten van m'n kraamweek! Wij hebben 8 dagen dezelfde vrouw gehad, dat vond ik echt prettig. De dagen zagen er zo ongeveer uit: - Om 07.45 uur kwam ze aan, ze maakte dan een ontbijtje en dronken we thee, tegelijkertijd bespraken we hoe de nacht was gegaan - Daarna deden we Demi in bad, dit deden we iedere dag. - Vervolgens ging ik douchen, tijdens het douchen deed zij stofzuigen, waarna ze vaak wat fruit voor me klaar maakte - Tussen de middag deden man en ik een tukkie. Zij deed dan de was of iets voor zichzelf. - Toilet en badkamer werd schoongemaakt - Vaak deed ze de aardappels schillen of groente klaar zetten voor het avondeten. Tussendoor controleerde ze mij en vulde het kraamdossier in. Als er visite kwam verzorgde ze de drankjes en het beschuit. Oja, de afwas deed ze ook. En ik heb heel goede begeleiding gehad met de borstvoeding. Om 15.45 uur ging ze weg. Ik heb vanwege een blaasontsteking extra uren gekregen. I.p.v. de 49 uur heb ik 60 uur gehad. Ik vond het heerlijk!! Ik heb echt een potje zitten janken toen ze wegging. Ik zou er zo voor tekenen om haar weer te krijgen als ik weer zwanger zou zijn.