Is het mogelijk om thuis te bevallen als je op de 3de verdieping woont (zonder lift)? De trappen zijn volgens mij breed genoeg voor een brancard, maar je moet dus 3 trappen op. Is dit een belemmering??
Dat kan een belemmering zijn. Mijn vorige vk praktijk deed al moeilijk over een gewone bovenverdieping van een woning, en dus ben ik beneden bevallen. Blijkbaar, volgens allerlei arborichtlijnen, haalde het ambulancepersoneel geen bevallende dames meer van de bovenverdieping naar beneden, met het gevolg dat de brandweer erbij aan te pas moest komen om bevallende dames die niet zelfstandig naar beneden konden, via een raam uit de bovenverdieping te krijgen. Dat was hier in de omgeving al diverse malen gebeurd. Ik vond dat dus héél raar, want wat als je een hartinfarct hebt gehad? Laten ze je dan liggen? Maar goed, inmiddels ben ik overgestapt naar een andere praktijk, en ik had het hier toevallig laatst nog gevraagd, en nu mag je dus wél boven bevallen. ( Ik woon nog steeds in dezelfde plaats.... ) Informeer even bij je praktijk, zij kunnen je vast meer vertellen
Nee, ik ben een lichtgewicht, dus daar was hier geen sprake van. Het lag hier echt aan de arbeidsomstandigheden van het ambulancepersoneel.
hey wij hebben onze slaapkamer op zolder..... en ik mag nu hier bevallen... vk heeft me wel gewaarschuwd, mochten er complicaties zijn, moet ik zelf de trap af... Gezien de snelheid van mijn vorige bevalling heeft ze liever dit, dan dat ik dalijk echt in de auto beval....
Maar hoe kom je de trap af en wat voor gevaar heeft dat voor de baby? Ik vind dat nogal riskant ookal is de kans dat er wat mis gaat niet heel groot. Ik mocht niet op zolder bevallen omdat we daar geen stromend water hebben en ze niet wilde dat ik na de bevalling meteen trap moets lopen om bij de douch te komen. Wij sliepen op de 1e verdieping maar wilde naar zolder. Dit hebben w eom die reden maar niet gedaan en nu hefet onze oudste de zolderverdieping. Als je 3 hoog woond kan het wel gewoon hoor mits je normale ramen hebt. Als er spoed is kan de brandweer je altijd uit je woning halen. Leuk en prettig is anders maargoed die mogelijkheid is er wel.
het mag wel geloof ik maar boven de 100 kilo mogen ze je niet tillen.. dus ga je via het raam naar buiten ... leuk als heel de straat mee kan kijken... en als jij niet meer in staat ben om te lopen moet je in zo een STOEL zittend naar benede omdat dat de snelste manier vaak is... wij wonen ook 3 hoog en ik durfde het niet aan
Ik DENK dat vk dit wellicht durft te zeggen omdat dit mijn derde zwangerschap is.... en ze gezien de vlotheid van mn vorige bevalling(en) geen complicaties verwacht.... (al weet ik natuurlijk dat ik geen garanties heb...) Vorige keer wilde ze al dat ik thuis beviel, omdat ze verwachtte dat ik in de auto zou bevallen... kreeg daar dan ook instructies voor mee... Wellicht dat ze me na de bevalling eerst zo wassen.... ??!! nouja hier was het iig geen probleem, want dacht anders regel ik een bed voor beneden... ligt misschien net aan de vk die hebt... en wellicht dat het ook nog scheelt dat het hier R'dam is, en je hier ook veel woningen hebt, die alleen op "zolder" liggen
Nee, je mag gewoon thuis bevallen.. Maar mijn ervaring: Ik ben na mijn bevalling ivm een fluxus met de hoogwerker van de brandweer m'n huis uit gehaald. Ik kon niet zelf meer lopen en ze tillen dus niet, ondanks dat wij ook brede trappen hebben, maar twee hoog wonen (net zoveel trappen als naar 'n zolder dus) en ik echt geen honderd kilo woog, bij lange niet! We hebben eerst gekeken of ik zelf kon lopen, maar nee, ging totaal niet... Dus werd 't een alternatieve exit... Geen negatieve ervaring (ik vond 't zelfs wel gaaf op dat moment, haha), maar als je een ruimtereisje totaal niet ziet zitten zou ik je adviseren in 't ziekenhuis te bevallen. Daar is ze dan!! Met Geluk!
Ik ben twee keer thuis midden in de woonkamer bevallen. Ik had een ziekenhuisbed via de thuiszorg besteld koste me helemaal niks Is dat misschien een idee? ben je toch lekker thuis. Ik vond het fijn hoor. Muziekje aan, verloskundige en de rest lekker aan een bakje koffie terwijl ik zat te puffen.
Ze woont volgens mij op 'n flat.. Lijkt me niet grappig, om beneden in 'n trappenhuis te bevallen, haha!
Hoihoi ik woon inderdaad in een flat met maar 3 verdiepingen. Wij wonen dus net helemaal bovenaan. Ik vind het fijn om te lezen dat het dus wel kan. Ik wil zo graag thuis bevallen, in mijn eigen stekje. (Ik weeg tot nu toe 60kilo,dus ik denk niet dat ik die 100kilo nog ga halen de laatste weekjes. ) Maar het kan dus wel, alleen als er iets is....Wordt je door de brandweer door het raam naar buiten geholpen? (Ik hoop niet dat het mij zal overkomen, maar zo ja....Dan vind ik het niet zo een ramp. Gezondheid van ons zoontje is dan belangrijker dan buren die zullen kijken denk ik dan maar!)
Je kunt op mijn blog fotootjes zien van hoe ik 't huis uit ben gehaald. Hop, over 't balkon, de hoogwerker op. Ik vond 't totaal niet eng en de brandweerlieden en 't ambulancepersoneel waren echt ontzettend lief en gezellig... 't Heeft mijn bevalling vreemd genoeg een soort extra glans gegeven. Nou had ik wél het voordeel dat ik al bevallen wás, m'n dochtertje gezond en tevree was én het bloed er ook niet uit gutste... Ik kan me zo voorstellen dat ik het niet bepaald leuk had gevonden daar door de lucht te zweven met weeën... Maar inderdaad, het kan gewoon hoor. Alleen is dat iets dat je in je achterhoofd kunt houden, dat dat dus kan gebeuren... (Kans is niet zo heel groot natuurlijk...)
mijkeltje Wel een aparte ervaring hoor....!!! en een apart verhaal om aan je dochter te vertellen als ze groter is..... maar toch..........
mijkeltje wel heftig om die fotootjes zo te zien, maar aan de andere kant heeft het ook iets grappigs. Je hebt alvast een apart verhaaltje wat je je dochtertje later kan vertellen! Inderdaad met weeen lijkt het mij ook erg om zo naar beneden getild te worden, maar goed dat het bij jou beter aan toe ging.
Wij wonen twee hoog zonder lift. Maar de verloskundige rade het ons niet aan dus maar veilig naar het ziekenhuis hier.
Ik denk dan toch dat het per verloskundige en kraambureau verschilt. Bij mij was het ook de derde en beviel van onze 2e ook heel snel dat ze zeiden we doen dit keer geen ziekenhuis en meteen bellen als het begint. De verloskundige was net op tijd en de kraamhulp veel te laat. De 3e verdieping mocht bij ons in ieder geval niet (schuine dagen met dakramen dus voor de brandweer wat lastig) Ook zeiden ze tijdens de intake van de kraamzorg dat ze het liever niet hadden ivm wassen enz.