Onze dochter is net 18 jaar. Op het vmbo is ze 4 jaar lang gepest. En dan bedoel ik echt gepest Uiteindelijk uitte zich dat in overgeven voor het naar school gaan, altijd buikpijn etc. Ze heeft een aangeboren afwijking waar je zo op het oog niet veel van ziet. Dit heeft er voor gezorgd dat ze zich wel anders ontwikkeld heeft dan andere meiden van haar leeftijd. Ze is heel onzeker, heeft moeite om contacten te onderhouden, veranderingen zijn voor haar een ramp. Ze is een knappe meid om te zien, en mensen verwachten dit misschien niet bij haar, zeker leeftijdsgenootjes niet.. Nu doet ze een opleiding op MBO-3 niveau echter heeft ze de verkeerde richting gekozen, daar is ze tijdens haar stage achter gekomen. Na de zomervakantie start ze op haar werk (waar ze bijna 3 jaar een bijbaan heeft) Met een bbl opleiding, niveau 3. Ze kan daarna ook niveau 4 gaan doen, mocht dat lukken. Maar ze moet nu dus eigenlijk nog ruim 3 maanden naar stage en school waar ze niets meer mee gaat doen. Nu heeft ze 3 dagen een weekend met school gehad waar ze sowieso al enorm tegen opzag, met zn 6en in een vreemd huisje, en dan ook nog eens met meiden die haar niet echt liggen. In vlagen werd ze nog wel gepest, maar gelukkig ging het beter als op het vmbo. Tot aan dit weekend. Het was voor haar een regelrechte ramp, enorme ruzies geweest, iedereen in het huisje keerde zich tegen haar, schelden kleineren heel veel met de kkr-woorden gescholden. Ze heeft me meerdere malen geappt, gebeld, ik wilde haar halen, maar ze was bang dat het dan straks op school alleen maar erger wordt. Dus toch gebleven. Er is gisteren zelfs nog een gesprek geweest met 3 leraren en alle meiden uit het huisje, maar dochter zegt, dan doen ze poes lief en aardig, praten de leraar naar de mond, en als die weg zijn, gaat het gewoon door..:x Ze zou mee terugrijden met iemand, die haar gewoon liet zitten. Ineens was er geen plek meer, ze was helemaal de weg kwijt (in haar hoofd) Uiteindelijk was er een moeder die het heeft opgemerkt, en die heeft haar meegenomen. smiddags heeft onze dochter op de klasse app gezet dat dit echt een regelrechte ramp voor haar geweest is, dat het haar enorm gekwetst heeft dat volwassenen zo met elkaar om kunnen gaan en dat ze direct met school stopt. Om na de zomer met de nieuwe opleiding te starten. De appjes en telefoontjes die daarop volgden waren niet mis... Maar ze heeft ze allemaal bewaart. Ook een mail naar de mentor gestuurd dat ze niet meer naar school wil, wat er gebeurd is, en dat we natuurlijk best bereid zijn om op school te komen praten. Maar dat ze echt niet meer deze maanden naar school wil. Laat ik voorop stellen dat ik weet dat onze dochter een stuk weerbaarder moet worden, maar het zit er gewoon niet in. Ze is te lief, te soft, ziet altijd het goede in de mens. En er word snel misbruik van haar gemaakt. Nu belt haar mentor net, die aangeeft dat ze een gesprek gaat hebben, maar dat ze zonder startkwalificatie niet van school af mag. Ze gaat morgen overleggen of er een uitzondering gemaakt kan worden oid. Maar als dat niet zo is, dan moet ze naar school. Anders krijg je met de leerplichtambtenaar te maken, die zit daar ook op school. Je kunt boetes en dergelijke krijgen vertelde haar mentor. Kunnen wij in gesprek met zo'n man samen met onze dochter, of is dat onbegonnen werk? Ik begrijp dat ze niet meer naar school wil en durft. Als ze wel moet, dan weet ik nu al hoe het er uit gaat zien. Buikpijn, spugen dagelijkse hoofdpijn etc... Echt triest dus... Iemand ervaring of advies? Gesprekken met desbetreffende leerlingen, het lijkt allemaal heel leuk, maar het helpt geen ruk, ze zeggen wat je horen wilt, en naderhand gaat het gewoon weer verder. Totaal geen idee hoe ze iemand beschadigen...
Ik heb helaas geen antwoord op je vraag, maar wil toch even zeggen dat ik dit echt diep triest vind. Dat zelfs (bijna) volwassenen zo met elkaar omgaan...ik snap het niet! Ik hoop voor je dat je iets kunt regelen. Heel veel sterkte in ieder geval.
Geen advies , maar wat onwijs rot voor je dochter. Lijkt mij zo vreselijk voor je kind !! Wat ik nog wel weet van toen mijn broertje 2 maanden voor zijn 18de nog op het mbo zat en nooit ging en veel spijbelden. Is dat hij naar de leerplicht moest met mijn moeder. Mijn broertje was een heftige puber en mijn vader was net overleden. Mijn moeder kon hem niet zo goed aan. Mijn moeder wilden ook graag dat die naar school ging en zijn opleiding afmaakte. Leerplicht zei doodleuk : ach mevrouw hij is bijna 18, we kunnen hem niet dwingen hè. Fijne dag nog. En toen stond ze buiten. Geen boete , geen afspraken helemaal niks. Heel bizar. Broertje is dan ook niet meer gegaan , was voor hem helemaal een vrij brief toen. Sloeg nergens op. Ik zal anders gewoon zelf een gesprek met de leerplicht aanvragen en dit aankaarten. Ze begint echter in september met een nieuwe opleiding. Succes !!
Wel als ze geen HAVO of niv. 2 diploma heeft. Daarom kon ik destijds op 21-jarige leeftijd niet stoppen met mijn opleiding om een jaar te gaan werken.
De leerplichtambtenaar is er om boetes te geven maar VOORAL om mee te denken en te zoeken naar oplossingen. Ik zou de leerplichtambtenaar zelf bellen of er langs gaan (niet per mail doen!) en een afspraak met school, LPA, je dochter en jullie (ouders) voorstellen om te zoeken naar mogelijkheden. Dat gaat vast lukken! Direct doen, niet afwachten maar proactief zijn. Sterkte en succes
https://www.onderwijsconsument.nl/tot-welke-leeftijd-ben-je-leerplichtig/ Wat betekent kwalificatieplicht? - OCO
Op school moet je een startkwalificatie halen anders krijg je gedoe met de leerplichtambtenaar. Op de site van de overheid staat dit... Kwalificatieplicht verlengt de leerplicht De kwalificatieplicht is bedoeld om schooluitval tegen te gaan en jouw kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. De kwalificatieplicht houdt in dat leerlingen van 16 tot 18 jaar onderwijs moeten volgen als zij geen diploma havo, vwo, mbo niveau 2 of hoger hebben. De kwalificatieplicht komt na de leerplicht. Die loopt tot en met het einde van het schooljaar waarin je 16 jaar wordt. De kwalificatieplicht duurt tot de dag dat je een startkwalificatie hebt gehaald. Of duurt tot de dag dat je 18 jaar wordt. De leerplichtambtenaar van jouw woongemeente houdt toezicht op de Leerplichtwet en de kwalificatieplicht. Ik dacht ook, ze is 18 dus.. Maar op school zeggen ze dat het niet mag..
Wat ik hieruit begrijp is dat je dochter nu niet meer leerplichtig is. Wel tot 18. Dit gaat verhogen naar 21 jaar.
Bel zelf de leerplichtambtenaar en vraag zelf om een gesprek waarin je vraagt of hij/zij meedenkt bij het probleem wat er nu ligt. Zeker als ze volgend jaar op een nieuwe opleiding start dan zal het vast enorm meevallen wat consequenties zijn. Wel zou ik een plan voorleggen wat ze de komende maanden gaat doen. Zodat jullie laten zien dat ze in actie komt en blijft en niet thuis op de bank gaat liggen (bij wijze van spreken).
Ohh, ik vind dit zo zielig. Het is vreselijk om zo vernederd te worden. Ik wilde jullie gewoon eventjes sterkte wensen.
Het lijkt me heel verdrietig als je kind het zo slecht op school heeft. School heeft toch ook de verplichting op onderwijs op maat te bieden, en daar hoort een goede groepsdynamiek / pestprotocol / prettige sfeer ook zeker bij! Zij hebben zorgplicht! School moet dit goed oppakken. Los daarvan: je kind is misschien gebaat bij een assertiviteitstraining? Ze komt haar leven lang in situaties waar anderen mogelijk misbruik van haar naïviteit zullen maken... En ook volwassenen pesten op het werk. Hoe groot acht jij haar kansen op een gelukkig leven, als ze op dit niveau doorstroomt naar een andere opleiding of betaalde baan?
Neem zelf contact op met de leerplichtambtenaar en bespreek dit. Ik heb als docent alleen maar goede ervaringen mee. Ze zijn er echt niet alleen om te straffen, maar kijken naar het waarom en werken dan verder. Maar dit moet ook uitgepraat worden, als haar mentor er verder niets aan doet dan zou ik het richting directie gaan uitspreken. Een school moet veilig zijn, dat is soms ontzettend moeilijk, maar dit vind ik echt niet kunnen.
Ik ga idd even contact opnemen met de leerplichtambtenaar morgen om te kijken hoe of wat. Ik ga morgen gewoon naar school, daar heeft hij een kantoor. Onze dochter is idd totaal niet weerbaar. Ze heeft al verschillende trainingen ed gehad. Ze is gewoon heel gevoelig, toch triest dat je niet zo mag zijn, dat mensen dan denken dat ze je gewoon kapot mogen maken..
Dit is ook gewoon niet uit te praten, die meiden ontkennen het, en wat moet je dan.. In het gezicht van mentoren zijn het voorbeeldige meiden..klaar ben je:x
Ze heeft op dit moment al bijna 3 jaar heel leuk werk, dat klikt met iedereen en ze voelt zich helemaal op haar plek dat gaat dus gelukkig heel erg goed. Maar dat moet je net treffen natuurlijk..
Nee dat heeft ze niet. Ze is geboren met een waterhoofd, artsen dachten dat ze nooit zou kunnen lopen praten oid heel lang verhaal. Maar ze ontwikkelde zich eigenlijk heel goed, en haar behandeld arts vind het een wonder dat ze het zo goed doet en zo ver geschopt heeft. Haar ventrikels zijn vergroot, haar voorhoofd is ook een stuk vergroot, maar door haar schuine pony valt het nauwelijks op. Omdat het vochtniveau tot nu toe altijd hetzelfde is gebleven heeft ze gelukkig nog geen drain. Ze heeft geen extra ondersteuning op school.