Alles word hier dezelfde dag geordend en opgeborgen indien nodig. 1 keer in de week worden de rekeningen betaald maar bijna alles is via automatische incasso.
Dit is handig! ga ik ook meteen doen (dat ik daar zelf niet op gekomen ben...) Dit is ook een slimme! misschien moet ik ook maar eens zo'n overzicht maken aangezien ik ook degene ben die de administratie doet.
Ik heb alles in organizers in insteekhoesjes. Voor elk onderwerp een andere organizer. Dus 'woning', 'verzekering', 'medisch' etc etc. Rekeningen die binnen komen verwerk ik direct, en die gaan ook in de organizer met een krulletje erop van 'betaald'. Aan het einde van het jaar haal ik alles eruit wat weg kan (heerlijk zo'n middagje zitten scheuren) en wat ik wil bewaren vouw ik op en doe ik een doosje. Zo zijn alle mappen weer helemaal opgeruimd en klaar voor een nieuw jaar.
wij hebben onze administratie erg verwaarloost. Qua rekeningen gaat alles automatische, alle vaste lasten worden in een paar dagen tijd van onze rekening gehaald. Post wat binnenkomt wordt bekeken en opgestapeld op de grote stapel met belangrijke papieren eens in de 10.000 jaar wordt alles gesorteerd en in de juiste mappen gestopt...
Bedankt voor het delen! Ik heb er evengoed nog handige tips uitgehaald. Bijvoorbeeld het bakje met de kortingsbonnen en ook het stukje "einde contract en dus op zoek naar aanbiedingen" vind ik zeer handig. Die had ik nog niet. Vaak wel in mijn hoofd zitten, maar dan schuif ik het wel voor me uit. En wat ook handig is, dat lijstje met contactpersonen, indien van toepassing. Hier valt post door de brievenbus. In de gang hangt zo'n tijdschriften rek met 3 vakken van de Ikea. In het bovenste vak komt alles wat nieuw is en gedaan moet worden. In het middelste vak komen de folders enzo die we nog willen lezen. Ook tijdschriften. En onderin is een vergaarbak die wekelijks geleegd wordt en dan verdeeld wordt richting oud papier en archief. De rekeningen betaal ik hier twee keer per maand. Ik merk dat het wat onrust bij me veroorzaakt zodra ik aan de gang moet met betalingen. Dat is elke maand een beladen moment en als ik het dan gedaan heb, dan is er weer een zucht van verlichting. Dan is het weer even klaar. Bijna alles gaat automatisch. Alleen de huur nog niet. Moeten we nog omzetten, maar in de tijd dat we nog een koopwoning ernaast hadden, vond ik het fijn om zo nu en dan een aantal dagen speling te hebben. Nu loopt alles wel heel regelmatig. Verder houd ik in Excel een bestand bij met "maandelijkse kosten". Daar staat in wat er binnenkomt en wat er uit moet. Zodra het salaris van manlief gestort is, kan ik gaan rekenen. Er komt namelijk elke maand iets anders binnen (onregelmatigheidsdiensten). Al reken ik wel met een basis inkomen en alles wat daar boven komt, is mooi meegenomen (en tot nu toe met alle extra zorgkosten) heel hard nodig. Ik ben verder heel benieuwd in hoeverre jullie het bijhouden van je administratie van huis uit hebben meegekregen. In mijn geval heb ik namelijk alles zelf moeten leren. Zelfs het opbergen van een salarisstrook wist ik niet dat dit moest. Dat is een lang verhaal, maar ik merk in de dagelijkse gang van zaken dat dit dus dingen zijn die me onrust geven. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal en heb het dus echt helemaal zelf moeten aanleren. Net als aangifte doen. Toen ik daar ooit voor het eerst mee te maken kreeg en dit besprak met mijn ouders, was het een soort van onverschilligheid bij ze. Iets in mij snapt dus dat het niet zo hoorde zoals zij daar dan mee omgingen. Maar iets in mij lijkt zelfs nu nog steeds heel onzeker; doe ik het wel goed? Uit jullie reacties kan ik nu wel inzien dat ik het nog niet zo gek voor elkaar heb en dat is dan wel een fijne opsteker voor mezelf.
Rekeningen betalen we bijna altijd direct en daar zetten we dan "betaald" en de datum op. Zo goed als alles gaat hier via automatische incasso, dus veel rekeningen hebben we verder niet. Als er eens een rekening komt die we net even niet kunnen betalen laat ik hem op tafel liggen zodat ik er steeds aan denk tot het salaris er is. Verdere administratie verdwijnt in een lade en dat ruim ik ongeveer eens in het half jaar op. Dat kijk ik wat weg kan en wat we moeten bewaren. Wat bewaard moet worden doe ik in mappen. Verder maak ik eens in de zoveel tijd een financieel overzicht van alle inkomsten en uitgaven (niet alles uitgespecificeerd hoor) en of het nog klopt waar me we mee bezig zijn en of we misschien ergens op kunnen bezuinigen.
Alles wat binnenkomt wordt verdeeld over 3 postvakjes, rekeningen, doen, of bewaren. Die loop ik regelmatig na. Rekeningen die betaald zijn, krul ik door en noteer er de datum op. Daarna schrijf ik het op en een soort van huishoudboekje waar ik dingen in bij houdt. Daardoor kan ik altijd zien wanneer ik dingen betaald heb. Rekeningen die ik niet direct betaal, zet ik of alvast klaar in internetbankieren ( je kan een datum invullen wanneer het betaald word in de betaalopdracht). Of ik zet een herinnering in de agenda van m'n telefoon, met alarm. Ik probeer de laatste tijd wel om zo min mogelijk rekeningen te hebben. Alles gaat via automatische incasso en als ik webshop kies ik voor de optie om het meteen via internetbankieren te betalen. Dus als het pakket arriveert is het dan al betaald. Dat geeft me veel rust. Het bakje 'bewaren' word uitgemest als het uitpuilt. Ik heb een mappensysteem met tabbladen en insteekhoesjes. Heel handig. Dus we hebben bijvoorbeeld 3 mappen, werk, verzekeringen en geldzaken. In die laatste zit een tabblad 'belastingdienst' en daar zit voor ieder jaar een insteekhoesje. Ik heb veel dingen op jaar gesorteerd. Dat gooit ook makkelijk weg voor dingen die je vijf jaar moet bewaren.
Voor degenen die met excel werken; waar heb je dat geleerd? Ik heb altijd ruzie met excel namelijk.... Snap er de ballen niet van.
Excel heb ik mezelf aangeleerd, maar ik weet dat je ook wel basiscursussen kunt doen. Ik heb het eens als onderdeel gehad in een cursus. Misschien is er online wel iets te vinden? Excel heeft zo ongekend veel mogelijkheden, die ik ook niet ken. Maar ik kan er wel goed mee werken verder.
Als het binnenkomt gooi ik alles voor mijn man in zijn la. En dan van mij betaal ik gelijk en gaat in een map. Mijn man loopt 1 keer in de 2 weken alles na wat in zijn la ligt. Dus ja, strak georganiseerd, ik heb er een hekel aan als we geen overzicht hebben.
Alles wat binnenkomt wordt gelijk verwerkt. Soms kan een rekening nog even niet betaald worden omdat we moeten wachten tot salaris wordt gestort, die nota leg ik dan op de map zodat ik weet die moet nog voldaan worden. Alles wat is voldaan krijgt een handtekening met de datum van wanneer het is voldaan. De post valt nu eigenlijk mee, omdat tegenwoordig alles digitaal gaat, dus per mail. Zoals de energie, zorg en telefoon. Vind ik zelf heel fijn want ik haat al dat papieren gedoe.