Hoe ziet jouw geboorteplan eruit?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Fizzy, 20 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fizzy

    Fizzy Bekend lid

    24 jul 2013
    518
    0
    0
    NULL
    Groningen
    Zoals de titel al zegt: Hoe ziet jouw geboorteplan eruit? Wat staat er in, behalve de standaard dingen als waar je wilt bevallen.
    Wil je pijnbestrijding, zo ja, welke en waarom?
    En zijn er nog specifieke wensen waar je niet zo gauw aan denkt maar die wel belangrijk kunnen zijn?

    Dit topic is niet bedoeld om een discussie aan te wakkeren of je wel of geen geboorteplan hebt, want ik ben er al uit dat ik er zeker eentje wil maken, en ben benieuwd naar tips :)

    Dus kom maar op :D
     
  2. BabyAngel

    BabyAngel VIP lid

    21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Hier geen geboorte plan,nooit gehad eigenlijk dus kan niet helpen.
     
  3. Fizzy

    Fizzy Bekend lid

    24 jul 2013
    518
    0
    0
    NULL
    Groningen
    Geeft niks! Zie dat je morgen uitgerekend bent. Spannend, heel veel succes! :)
     
  4. nana33

    nana33 VIP lid

    17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ik heb ook niet een heel echt plan, maar heb wel tegen de VK gezegd dat ik wil dat de navelstreng is uitgeklopt voor deze wordt doorgesneden en dat ik zoveel mogelijk met rust gelaten wil worden tijdens de weeen. Ik vind het vervelend als mensen meepuffen of aan me zitten of uberhaupt tegen me praten als ik pijn heb. Verder zullen er vast tijdens de bevalling dingetjes zijn, die ik wel of niet wil, maar dat zeg ik dan wel gewoon (weet ik nu ook nog niet precies). Zelfde geldt voor na de bevalling.
     
  5. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Hier ook niet echt een plan ... heb alleen tegen man en verpleging gezegd dat mocht er wat met Eva zijn en ze moet mee, dat mijn man dan met haar meeging en niet bij mij bleef. Verders heb ik het allemaal maar over me heen laten komen. Mijn ervaring is dat je zoveel kunt plannen, maar dat vaak de omstandigheden totaal andere stappen noodzakelijk maakt.

    Je moet er gewoon inzetten wat jij prettig vindt, maar ook in je achterhoofd houden en accepteren dat dingen ook wel eens anders kunnen gaan dan dat je in je plan had aangegeven ;)
     
  6. Toto

    Toto Fanatiek lid

    21 mrt 2008
    2.061
    9
    38
    Ik heb er wel één. Omdat ik van de geboorte van mijn dochter (spoedks onder algehele narcose) niets heb meegekregen en door haar gezondheid pas 18 uur later haar voor het eerst kon vasthouden, wil ik nu zo veel mogelijk meekrijgen.

    Dit houdt in dat ik geen pijnbestrijding wil, overal bij betrokken wordt, maar belangrijkste denk ik wel dat ik deze uk bij de laatste perswee zelf wil aannemen uit het geboortekanaal en later ook zelf de navelstreng doorknip.
    Vriendlief kan zich daar gelukkig in vinden.
     
  7. lil

    lil Bekend lid

    3 apr 2014
    766
    0
    0
    Arnhem
    Wou net als jij een plan maar toen ik het er met de vk overhad, waren die dingen die ik in gedachte had navelstreng laten uitkloppen enz normalen dingen ;)

    een plan is voor moeders die al keer waren bevallen, en die toen niet tevreden zijn. dus ik zie er ma vanaf, ik weet eigelijk ook niet wat ik ervan moet verwachten.

    al tip als je het even googlet kom je vast op een pagina waar je zown heel plan kan maken, je hoeft alleen dingen aan te v en hem uit te draaien succes!
     
  8. cd28

    cd28 Fanatiek lid

    25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Er is volgens mij een vrij uitgebreid topic hierover.

    Ik heb geen plan. We zien wel hoe het loopt. Enige wat ik tegen mijn man heb gezegd is dat hij bij de kleine moet blijven.
     
  9. DonDina

    DonDina Actief lid

    7 jan 2014
    198
    0
    16
    NULL
    NULL
    Als de weeen beginnen, bel ik direct mijn moeder. Zij is verpleegkundige/kraamverzorgster en helpt ook bij de bevalling, maar daarvoor moet ze eerst anderhalf uur in de auto zitten. Verder zal ik proberen rustig te blijven. Eventueel een bad proberen, muziek aanzetten en een geboorteTENS aansluiten. Man zal me niet alleen kunnen laten (hij vindt het moeilijk als ik pijn heb) dus een rugmassage af en toe verwacht ik eigenlijk ook wel. Hij is lief :)
    Mijn plan is dat het zo rustig en natuurlijk mogelijk verloopt. Geen medicatie als pijnbestrijding (want thuis bevallen), wel een TENS. Tenzij het niet anders kan natuurlijk, dan rijden we door naar het ziekenhuis. Maar zodra kindje er is, ligt het op mijn buik! Eindelijk is mijn buik dan weer van mij en kan ik het kindje écht aanraken! Snel aan de borst, kindje schoonvegen, aankleden en daarna douchen. Dat lijkt me wel ultiem - de bevalling afsluiten met een douche.
     
  10. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.139
    276
    83
    Toto had hetzelfde als wat jij op het laatste schrijft.
    Wil haar zelf aannemen en de navelstreng doorknippen.
    Als dit niet zou kunnen dan dat mijn moeder het doet.
     
  11. Fizzy

    Fizzy Bekend lid

    24 jul 2013
    518
    0
    0
    NULL
    Groningen
    Bedankt voor alle tips! Ben er inmiddels mee bezig gegaan en kom al een heel eind.
    Hier had ik juist te horen gekregen dat het uitkloppen van de navelstreng helemaal niet vanzelfsprekend is, dus dat heb ik er wel in vermeld :)

    Heb er ook wel bij gezet dat ik begrijp dat het slechts een plan is en daar altijd vanaf geweken kan worden. Maar vind het wel prettig om er alvast mee bezig te zijn en over na te denken. Op deze manier heb ik me er wel een beetje in verdiept :)

    Vind het ook wel fijn om ergens op papier te hebben staan dat ik geen stagiaires en/of co-assistenten wil, geen spiegel wil zien tijdens de uitdrijving :p en dat ik het prettig vind als ze (indien mogelijk) vertellen wat ze gaan doen en waarom, als er ingegrepen moet worden.

    Nu maar zien hoe het loopt! Heb er in ieder geval over nagedacht!

    Excuus trouwens, ik kon nergens een topic vinden hierover!
     
  12. Lies2012

    Lies2012 Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    1.479
    0
    36
    Rotterdam
    Ik heb ook een geboorteplan geschreven, maar noem het meer bevallings/geboortewensen. Ik weet dat het helemaal anders kan lopen en dat heb ik er dan ook bij staan.
    Paar punten die voor mij belangrijk zijn.

    - mocht er iets met de kleine zijn, gaat vriendlief mee.
    - Heb vooraf besproken met mijn vriend als de keuze moeder/kind gemaakt moet worden, hij wil dat niet op dat moment zelf moeten maken (mee eens trouwens.).
    - als de baby niet op mijn blote buik gelegd kan worden, omdat ik bijvoorbeeld naar de ok moet, dan zal mijn vriend de kleine bloot op zijn buik nemen.
    - mocht ik door omstandigheden in slaap gehouden worden, dan wil ik niet dat anderen de kleine vast houden voor ik dat heb gedaan (uitzondering mijn vriend en verplegend personeel, dus geen oma's etc.).
    - Niet over mij heen praten, maar met mij praten. Behandelingen en ingrepen doornemen (als dat kan natuurlijk). Uitzondering: knippen, dat vertel maar achteraf.
    - ik wil graag foto's. Mocht VL niet in de gelegenheid zijn, dan hoop ik dat er iemand anders is die foto's wil maken (ziekenhuisbevalling).

    verder de standaard dingen:
    - binnen het uur aanleggen
    - op de blote huid.
    - hoe je denkt over pijnstilling (in mijn geval: zonder proberen, maar sta er niet negatief tegenover).
    - bij een keizersnede wil ik graag ons kindje geboren zien worden.
    - Familie en vrienden zijn pas welkom als wij dit zelf aangeven. (we zullen ze ongeveer 2 uur na de bevalling bellen met een tijd wanneer ze langs mogen komen, als ik dan nog in het ziekenhuis ben, eerder zijn ze niet welkom haha).


    Vermeld juist de dingen die niet 'standaard' zijn. Wat te doen in bijzondere situaties (compicaties etc.). Wat als het tot een keizersnede komt, dat soort dingen.
    Ik hoop dat je er iets aan hebt.
     
  13. IMPROvED

    IMPROvED Lid

    14 aug 2014
    25
    0
    0
    Dordrecht
    Ook misschien iets om over na te denken: in het ziekenhuis wordt het kindje standaard gewassen, soms ook met zeep. Ik heb na de eerste bevalling (in ziekenhuis) dat ik geen zeep wilde. Bij tweede bevalling (thuis) is dochter schoongemaakt en pas na een paar dagen gewassen. Ze ruiken dan nog heerlijk, het echte babygeurtje.

    En nog één, vaak krijg je een (vervelende) prik om de placenta snel geboren te laten worden. Dit is bijna standaard, maar niet verplicht. Je kunt ook aangeven dat je deze prik niet wilt, tenzij het nodig is. Dat heb ik bij de tweede bevalling gedaan, en kreeg hem uiteindelijk wel omdat het nodig was. Maar anders niet. Wel van te voren overleggen met je arts of verloskundige....

    En laatste: stel voor dat de nieuwe papa het kindje wast en aankleed in plaats van de zuster of kraamhulp. natuurlijk alleen als de papa dit wil. Is ook erg goed voor de bonding.......
     
  14. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Dat is niet standaard hoor ... mijn dochter werd niet eens gewassen de eerste dag, maar dat was een "klusje" voor papa de volgende dag, zonder zeep

    Een prik voor de bevalling van de placenta heb ik ook niet gehad, die kwam echt 1 minuut later dan mijn dochter dus zo vreselijk standaard is dat nu ook weer niet.

    Ik vind overigens wel - en dan ga ik toch wel een klein beetje de discussie aan- dat je wel moet oppassen of je niet ALLES overgecontroleerd wilt beschreven hebben. Ik hoor zovaak dat vrouwen trauma's overhouden aan hun bevalling, want er is niet aan (al hun) verzoeken voldaan zoals in het geboorteplan beschreven, want daar zagen ze zo naar uit ... om het om HUN manier te doen. En ik snap dat hoor, maar soms gaat dat domweg niet. Zeker in een ziekenhuis, waar toch ook meerdere vrouwen liggen te bevallen, kan ook gewoon niet altijd aan alle wensen worden voldaan.
     
  15. IMPROvED

    IMPROvED Lid

    14 aug 2014
    25
    0
    0
    Dordrecht
    Mijn excuus, waar ik bevallen ben was het toen wel standaard dat het kindje vrij snel na de bevalling gewassen werd met zeep. Is al een aantal jaren geleden, dus kan veranderd zijn.
    Verder zou de prik voor de geboorte van de placenta ook veranderd kunnen zijn.

    Verder ben ik het wel helemaal met je eens. Je kunt teveel wensen hebben, en dan teleurgesteld zijn dat het niet zo is gelopen. Bij de eerste bevalling had ik ook geen bevalplan, en het gewoon zo laten lopen zoals het was. Bij de tweede bevalling waren er wat dingen die ik anders zou willen. Niet alles is gelukt, maar kijk er wel tevredener op terug. Voornamelijk omdat er meer mogelijk was dan dat ik wist. Zo wist ik de eerste keer niet dat je de navelstreng kon laten uitkloppen. En soms zijn het de kleine dingen die voor jezelf het verschil maken.
     
  16. Lies2012

    Lies2012 Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    1.479
    0
    36
    Rotterdam
    Ik vind het juist fijn om over die dingen nagedacht te hebben, maar weet heel goed dat elke bevalling anders is en het nooit gaat zoals je wil.
    Vind het fijn om over alles nagedacht te hebben, zodat ik een beetje het gevoel heb iets over dingen te kunnen zeggen..
    Maar wel mee eens dat je er niet van uit moet gaan dat het zo gaat, dat je kan los laten als het niet zo gaat..
     
  17. GwoonAn

    GwoonAn Fanatiek lid

    1 okt 2006
    3.040
    51
    48
    Vrouw
    Verpleegkundige
    NH
  18. Mamsvan

    Mamsvan Fanatiek lid

    9 mrt 2014
    1.110
    0
    0
    Zuid Holland
    wat is eigenlijk precies een geboorte plan ?
    ik heb er geen, ik zie wel hoe de bevalling verloopt :) :D
     
  19. firstone

    firstone Bekend lid

    27 apr 2009
    664
    0
    0
    Drenthe
    dat van de navelstreng ken ik niet maar ik wil ook zoveel mogelijk met rust gelaten worden. En direct baby op blote borst om te drinken. Verder geen wensen, geen pijnbestrijding en geen mensen (behalve ml) erbij!
     
  20. Wintersun

    Wintersun Fanatiek lid

    14 jan 2014
    2.091
    0
    0
    omgeving Utrecht
    Dit is niet in elk zh zo hoor. Bij ons iig niet. J werd ontdaan van het meeste bloed maar werd niet gewassen. Dit mocht ook pas na twee dagen.


    Ik heb de standaard dingen in mijn geboorteplan staan.
    Wie er bij zijn, wel of geen pijnbestrijding, meteen na geboorte aanleggen, zelf willen aanpakken. En ook de praktische dingen, zoals wat te doen in geval van nood, dat ml met de baby meegaat wanneer nodig. En dat ml de beslissingen neemt als ik niet aanspreekbaar ben.
     

Deel Deze Pagina