Voedingsschema 6 mnd, weet echt niet hoe aan te pakken

Discussion in 'Voeding' started by Avastar, Feb 23, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Avastar

Avastar Actief lid

Sep 25, 2012
    245
    9
    18
    Hoihoi,

Vandaag bij cb geweest, alles helemaal prima en we kunnen zo langzamerhand wat veranderingen aanbrengen in het voedingsschema.
    Het schema ziet er nu als volgt uit
    7.30u 210/7
    10.00 3/4 fruit
    11.30 210/7
    15.30 210/7
    17.00 2-3 eetlepels groente met sinds 2 dagen wat aardappel, meer krijg ik er niet in.
    19.00 210/7 en 2 schepjes rijstebloem.
    Soms 's nachts nog 90/3

Sinds 2 week is dl echter echt hongerig, voor die tijd dronk ze soms de halve fles niet leeg per keer en nu alles schoon op en soms zelfs 's nachts nog een flesje. Dit is hopelijk een fase/groeispurt.

Maar dan nu, hoe ga ik die flessen langzaam afbouwen als ik nu al het idee heb dat ze hongerig is? Welke maaltijden geven jullie en hoe ziet jullie schema eruit?
    Wanneer geven jullie de laatste fles? Soms lees ik 21.00u zelfs maar dat zou betekenen dat ze een groot deel van de avond nog wakker moet zijn en dat lijkt me ook niet wenselijk. ( wakker maken voor de fles werkt hier niet, wordt ze erg onrustig van)
    Hoe kan ik dit het beste aanpakken en wie heeft evt vergelijkingsmateriaal?
    Ik zie jullie reacties graag tegemoet!

2. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    Volgens mij zijn wij met 6 maanden begonnen met pap (bambix) uit een bordje, als ontbijt. Dit kun je aanmaken met opvolgmelk.

3. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

Sep 11, 2013
    1,845
    183
    63
    Female
    Vanaf 6 maandrn was het bij ons;
    7.00 210+7 en 3 scheppen pap
    9.30 1 stuk gepureerd fruit
    12.00 brood met 210+7 fles
    14.30 kwarkolino van nestle
    17.30 groente, aardappels en vlees
    18.30 210+7 met 3 scheppen rijstebloem

We boden alles aan en wat hij at dat at hij. Langzaamaan is hij een snee brood gaan eten en daardoor minder melk gaan drinken. We kregen ook rond 6 maanden het idee dat hij een beetje klaar was met de melk en gewoon iets meer 'bite' wilde. Nu krijg hij bij zijn boterham 120+4 aan melk en de rest is nog hetzelfde. Door de yoghurtjes is hij ook van een deel fles afgestapt.

Zelf ben ik er niet van om hem wakker te maken voor een fles dus deze krijgt hij net voor het slapen en dan slaapt hij tot de volgende dag.

Ik zou proberen de eerste fles met pap te vullen, dan zal ze langer gevuld zijn. Fruit zo houden en dan bij de middag fles misschien eens een stukje brood aanbieden en kijken wat ze er mee doet. De yoghurt viel hier erg in de smaak en daar verviel de fles rond die tijd meteen mee

4. mptje

mptje Actief lid

Jul 21, 2015
    217
    0
    0
    NULL
    NULL
    nou het is de bedoeling dat je er naar toe werkt om steeds meer vaste voeding te geven en dan word de fles minder

dit moet je niet afdwingen, dat komt vanzelf
    is ook niet dat dat nu direct moet hoor

je kleine moet leren om van de groente en later warme maaltijd te eten .gaat het fruit wel al goed??
    zolang dit nog niet is, houd hij zijn flesjes nog. word dit wat meer, na verloop van tijd, dan worden de flesjes daarna ook minder

bij ons bijv, krijgt hij nu zijn flesje tussen de middag en half 4, hoeveelheid aangepast aan wat hij heeft gegeten van broodmaaltijd of warme maaltijd die hij dan voor het flesje krijgt.
    als dit straks goed blijft gaan
    ga je dit verschuiven na een fles eraf

voorbeeld hoe het bij ons gaat
    8:00 fles
    10.00 fruit
    12.00 sinds vandaag brood
    12.15/12.30 fles, afhankelijk van hoeveelheid brood wat hij gegeten heeft
    15.00 warme maaltijd
    15.30 fles afhankelijk van hoeveelheid wat hij gegeten heeft warme maaltijd
    18.30/19.00 fles
    daarna slapen

dit zal straks zo ongeveer worden, tenminste wat ik nu denk
    08.00 fles
    10,00 fruit
    12.00 brood
    12.30 fles
    15.00 tussendoortje bijv rijstewafel,soepstengel, yoghurt
    17.00/19.00 fles
    daarna slapen

hopelijk heb je er wat aan
    succes

5. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

Jul 4, 2014
    4,945
    1,033
    113
    Voorschoten
    Je zou een broodkorst tussen de middag kunnen geven om aan brood te wennen. En 2-3 eetlepels groente is prima hoor. Wij zijn bij 6 maanden overgegaan op 'maaltijden'. De eerste was pasta met rode saus en gehakt. Vond ze heerlijk :)

Waar jouw kindje aan toe is kan ik niet bepalen, maar mijn dochter heeft heel lang een 23uur fles gehad.
    4 flessen was hier echt pas later. Je zou kunnen proberen of ze water/thee lust. Zoals 's nachts kan ook alleen dorst zijn. En anders lekker aan toegeven. Hier ging het afbouwen van flessen vanzelf. Het ene kindje is er eerder aan toe als de andere. Zie het CB als adviesbureau over hoe het gemiddeld gaat en bedenk dat jouw kindje in sommige dingen sneller en sommige dingen langzamer zal zijn.

6. cvr84

cvr84 Lid

Oct 25, 2014
    77
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zat drie weken geleden met hetzelfde. Ik ben eerst begonnen naast groente en fruit met 3 schepjes pap in de ochtend fles te doen.
    Vervolgens vers fruit wat prakken ipv pureren. Groente werd iets meer en dan met aardappel of rijst erdoorheen.
    Ik merkte dat 4 x 180ml kunstvoeding genoeg was. De fles van drie uur pakte ze eigenlijk maar half en zat meer met de speen te spelen dan te drinken.
    Ik ben sinds een week met brood begonnen en zo kwam ik op het volgende schema:

7.30 fles 180ml met pap
    10.00 1 stuk fruit geprakt
    12.00 1 snee brood met margarine en fles 120ml
    15.00 korst of brood of wat fruit met liga (ga morgen ook water of koude thee proberen)
    17.00 groenten met aardappel of rijst
    18.30 fles 210ml

Als je kindje opeens meer kan eten kan je ook een fles laten vervallen.

Succes!

7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Hier zijn we begonnen met 4 flessen nog van 180+6, maar al snel liet hij van alle flessen minstens 50-100cc staan, dus toen over gegaan naar 3 flessen met meer tijd er tussen en toen dronk hij ze wel weer netjes leeg.
    Dus hier was het schema toen ongeveer zo:

8.00 fles 180+6 (geen pap want daar kreeg hij krampen van en later lustte hij het niet meer)
    9.30 fruithap zo'n 200gram en wat thee of water uit een flesje
    10.00-12.00 slapen
    12.00 fles 180+6
    13.00 1 boterham in kleine stukjes gesneden. Korstjes sabbelen snapte hij niet. Wel vanaf het begin de korst aan de boterham gelaten.
    14.00 evt. nog een restje van de fles van 12.00, anders een rijstewafeltje o.i.d. om mee te oefenen en wat thee of water uit een flesje.
    14.30-16.30 slapen
    17.00/17.30 warme hap, zo'n 200gram vanaf 6 maanden groente met aardappel geprakt. Pasta's e.d. deed ik nog wel pureren en af en toe kreeg hij een 6 maanden potje.
    Soms deed hij hierna nog een slaapje van 1 uurtje, als hij 's middags niet zo lang had geslapen. Ik maakte hem dan wel na een uurtje wakker, anders ging hij 's avonds pas heel laat slapen.
    20.00-21.00 laatste fles van 180+6, hing er dus een beetje vanaf of hij na het eten nog had geslapen.

Soms 's nachts nog een flesje.

8. mptje

mptje Actief lid

Jul 21, 2015
    217
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoe had je die saus gemaakt...
    want de pasta saus van ons, uit pot, zit teveel toevoegingen/zout enz in

9. Avastar

Avastar Actief lid

Sep 25, 2012
    245
    9
    18
    Dank voor jullie reacties, veel aan gehad. Vond toch 4x 210 te veel en heb dit weer terug gebracht naar 180 en dan om 10u fruit met evt liga, om 13u korstje brood en om 17u groenten met aardappel/rijst/pasta. Gaat goed nu en ga zo langzamerhand het brood uitbreiden en dan hopelijk icm thee of water de fles van 15u vervangen. Even kijken hoe het loopt.

Ben trouwens ook erg benieuwd naar de pastasaus!

10. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

Jul 4, 2014
    4,945
    1,033
    113
    Voorschoten
    Het kan op meerdere manieren maar het makkelijkst is met tomatenpuree. De basis van pastasaus is tomaten met basilicum en eventueel wat oregano. Je kunt gewoon tomatenpureeuit blik gebruiken. Groentes kun je aan het begin pureren en erdoor doen en als je kindje wat ouder is in stukjes. Vanaf 6 maanden zijn we gehakt gaan gebruiken maar dat hoeft niet meteen natuurlijk. Zelf vind ik een beetje knoflook erdoor ook altijd lekker en onze dochter lust gelukkig graag kruiden dus ik kan variëren wat ik wil

11. mptje

mptje Actief lid

Jul 21, 2015
    217
    0
    0
    NULL
    NULL
    bedankt
    laatst hier een variant op gemaakt
    uit blikje beetje tomaten stukjes, veel courgette, gehakt, pasta. klein beetje champignons en prei uit groentepakket waar wij de spagetti van kregen.
    oregano en italiaanse kruiden (had het erbij gedaan, maar bedacht me later of dat wel al mocht)
    maargoed hij vond het heerlijk

12. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

Jul 4, 2014
    4,945
    1,033
    113
    Voorschoten
    Die kruiden mag wel hoor. Is geen probleem. Gebruik alleen geen/weinig zout (dus ook geen voorgemengde kruiden met zout, maar dat staat gewoon op de verpakking) en kijk uit met pepers. Ook leuk als je kindje een beetje kan kauwen is pannenkoeken (met moeder/opvolgmelk ipv gewone melk). Vond onze dochter fantastisch want ze mocht zelf eten! Omelet kan ook

13. mptje

mptje Actief lid

Jul 21, 2015
    217
    0
    0
    NULL
    NULL
    ooh kijk super die tips van jou, vind het nog maar lastig wat wel en niet mag
    toevallig staat op ons menu voor vr erwtensoep met pannenkoeken
    wat leuk dat ik nu zie dat hij dat ook al mag, ga het proberen. (zonder die soep , want daar zit ook bouillionblokje bij)
    hij kan idd beetje kouwen, heeft 2 tandjes, en eet ook al stukjes brood. wel nog opletten, hij is nog maar 6,5 maand, dus nog maar beginnend

nog meer tips?
    wat hij nu vooral krijgt is groente (wortel, courgette, bloemkool, broccoli, erwt, pompoen) laatst keer met witvis, gehakt dus, kip en runder slavink, pasta, rijst of aardappelen
    verder alles gewoon zo in avent stomer, zonder kruiden ofzo

14. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

Jul 4, 2014
    4,945
    1,033
    113
    Voorschoten
    In Opperdepop (boek van Albert Heijn) stond een recept met witlof. De witlof snijd je in kleine stukjes en kook je samen met een in stukjes gesneden appel, eventueel in zelfgetrokken bouillon, maar water werkt ook prima. Aardappel erbij en je hebt een supergerecht om ze aan bittere dingen te wennen. Door de appel is de bittere smaak niet zo sterk. Verder vooral creatief zijn. Koolsoorten muv bloemkool en broccoli kun je beter mee wachten tot 1 jaar. Die kunnen verstoppingen veroorzaken. Verder ook nog geen noten en honing gebruiken

Share This Page