Nee hoor, dat valt best mee. Mijn man en ik werken allebei en het huishouden doe ik voor een groot deel. Het ligt er maar net aan waar je je prioriteiten legt natuurlijk. Strijk je bijvoorbeeld elk kleding stuk? Ik niet. Gisteren heb ik in nog geen 15-20 minuten 2 wasmanden opgevouwen en enkele t shirts even gestreken in de kast gelegd.
Rond 7uur zijn de kinderen wakker. Nu in de vakantie lig ik vaak met de kinderen nog even in bed. Kwart voor 8 naar beneden en eten. Wasmachine aan, afwasmachine leegmaken, even stofzuigen en boven wat opruimen. Dan is het 10uur, dan drink ik wat met de kinderen. Fruit erbij. Daarna gaan ze zelf spelen of helpen mee en ik ga het huishouden doen. En dan is het weer etenstijd Mijn man doet ook niks in het huishouden uit zichzelf. Ik vraag gewoon of hij wat voor me wil doen of ik "commandeer" hem. Dat helpt ook aardig goed
Sorry maar je man is lui. Ik vind zelf een dag met de kinderen een stuk zwaarder dan een dag werken. Mijn vrije dagen zijn, uitslapen, samen ontbijten, daarna gaan de kinderen spelen en gooi ik een was erin, douche ik snel, maak ik wat schoon. Daarna kinderen kleren aan, dochter kan het zelf. Zoon gaat naar bed, dochter speelt zelf of kijkt tv, ik voed zoon in slaap en slaap soms even mee. Als hij slaapt even 1 op 1 met dochter, ik doe nog een klusje of kook als ik die avond moet werken. Zoon wakker, samen met de hond eruit, buiten spelen. Ik rommel aan in de tuin en zit bijna de hele dag achter zijn aan die weer iets doet dat niet mag. Vandaag 5.30 ochtendvoeding, 5.50 ik ga eruit, dochter gaat mee naar beneden. Ik smeer een broodje voor haar, help haar met haar kleren en haar, gooi de laatste dingen in zoon zijn tas. Laat de hond uit, eet snel wat en slinger mijn computer aan en begin te werken. Tussendoor slinger ik een was aan. Stofzuig ik, ruim ik op. Zo'n thuiswerkdag voelt haast als een vrije dag.
Bij mij iets anders want ik heb geen man, maar hier gaat het ongeveer zo, Ik sta het liefst een uur voordat de kinderen wakker worden al op, ik heb smorgens echt even rust nodig, meestal 6 uur sta ik op, dan drink ik eerst rustig koffie. ik zet de wasmachine even aan, zet ontbijtspullen klaar, verschilt nogal wanneer de kinderen beneden komen, nu in de vakantie ergens tussen 8 en 10 dus ik doe smorgens zoveel mogenlijk. daarna ga ik met de kinderen wat eten, en even spelen ofzo. overdag doe ik niet zo heel veel als ik vrij ben alleen bijhouden van dingen die we hebben gebruikt,. afwassen doe ik savonds meteen na eten ik heb geen afwasmachine dus moet wel boven opruimen en was opvouwen doe ik meestal savonds als dochter onder de douche staat. dan is het ook zo weer klaar. grasmaaien en dat soort dingen doe ik meestal samen met de kinderen, ik laat de jongste wat onkruid trekken, en mijn zoon helpt me met grasmaaien als de kinderen zaterdags bij ex zijn doe ik meestal de echt grote dingen in huis
Ik sta ook eerder op om alles 'voor' te zijn: meestal rond 6.00 uur eruit. Dan snel de vaatwasser uit- en eventueel inruimen, smoothie maken voor het ontbijt, soms een stofzuiger door de benedenverdieping, in schoolweken ook lunch en tussendoortjes klaarzetten en dan snel douchen voordat om 7.00 uur de jongste uit bed komt. Dan hem voorlezen, aankleden, en met alle drie de kinderen samen aan tafel ontbijten. Dan afruimen, was erin en aandacht voor de kindjes. Rond 10.00 uur gaan we weer samen aan tafel voor fruit en drinken. Ik eet dus gewoon met de kinderen mee, maar tijd voor mezelf (ook voor douchen e.d.) heb ik alleen als de jongste nog of alweer op bed ligt.
Niet. Het is één chaos en het komt zoals het komt. Zie wel hoe laat ik wakker word en hoe laat de kinderen wakker zijn. Wanneer zij en ik honger hebben. Wanneer we wassen of douchen en het huishouden doen. Boodschappen, spelen etc etc. Het komt wanneer het komt. Ik GENIET van bewust thuis moeder dijn dus ik neem het ervan. Ik word met argusogen aangekeken alsof ik niks doe dat wij hiervoor kiezen. Maar ooooh wat genieten de jongens en ik zo. Ps: het huishouden heeft wel echte vaste prikken.
Ik denk dat je het jezelf veel te moeilijk maakt. Je zegt dat je om 8 uur te vroeg vind om je bed uit te komen, maar zo heel vroeg is dat toch niet. Gezamenlijk wat eten aan tafel met de oudste.. Dan heb je dat probleem van pas om half 10 zelf eten ook verholpen. Verder heb ik geen idee want ik werk 4 dagen, wat betekend om 6 uur zelf uit bed en om half 8 de deur uit. Nu ik vakantie heb is het genieten en alles op het gemakje en dan is het huis maar een keer wat minder opgeruimd....
Werkdagen : we staan 5.15 op. Koffie drinken en douchen. 5.45 laat m'n man de honden uit, ik trek zoontje uit bed. Opfrissen, aankleden en geef de honden eten. Man gaat 6u naar z'n werk. Ik breng zoontje 6.30 naar gastouder en ga werken. 15. 30u haal ik zoontje op, bereid het eten voor. 17u komt m'n man thuis. Samen eten. Samen vaat opruimen. 1 doet zoontje in de douche, de ander brengt hem naar bed. Huishouden doen we niet op m'n doordeweekse werkdagen... Hooguit een was. Ik werk 20-32u. De ene week 20u en weekend vrij. De andere week 32u incl weekend dienst. Altijd op Ma, di ben ik vrij, tenzij ik een extra dienst aan neem. Vrije dagen. Opstaan wanneer zoontje wakker word. De ene keer is dat 7u, de andere keer 9u. Meestal sta ik wel wat eerder op zodat ik rustig koffie kan drinken. Op ochtend huishouden, in de middag is het go with the flow. Ene keer lekker thuis, andere keer op sjouw. Boodschappen doe ik 1x per wk op zaterdag als man thuis is. Doordeweeks soms nog iets extra maar dan ook op avond als man thuis is. Me time alleen in de supermarkt kan er heerlijk van genieten. Even rust.
Vakantiedag: 8u er uit, of eerder als ze wakker zijn. Maar zeker niet voor 7.30. Half 9 koffie op, kindjes ontbijt gehad Tussen 8.45 en 9.30 aankleden, was vouwen+aanzetten+opruimen 9.30 kinderen ruimen hun kamer netjes op Daarna ga ik beneden de vaatwasser doen, koffie zetten, fruit maken, en spelen de kinderen binnen of buiten. Om 12.15 eten we lunch, en gaan ze/we daarna spelen. Ik doe wat huishoudelijke taken Tussendoor eten en drinken we wanneer we dat willen Werk/schooldag 6u op, eten, aankleden, vorige avond heb ik de lunchboxen al klaargemaakt, dus die hoef ik alleen in de juiste tas te doen. Slow cooker programmeren 7.30 weg
In het begin wel toen we samenwoonden. Inmiddels heeft hij ervan geleerd. Soms gebeurd het nog maar dan leg ik het in zijn bed ter herinnering. En vervolgens gooit hij het wel netjes in de wasmand
Go With the Flow. Ik ga echt niet m'n wekker zetten om het huishouden te gaan doen(in de vakantie dan he) Zoals Floeperd hierboven al zei komt het wanneer het komt. Mijn kinderen zijn al wel een heel stuk ouder, die gaan smorgens 8u naar beneden en maken zelf hun ontbijt en zitten lekker tv te kijken of boekje te lezen. Mannen doen vaak niks uit zichzelf. Ik vraag mijn man regelmatig of hij ff vaatwasser kan vullen. Mijn kids legen die elke dag netjes(en anders ikzelf). Was aanzetten kan ook op Uitgestelde Start savonds aangezet worden, dan kan je man dat smorgens even ophangen of in droger doen. Voor hem 5min werk maar scheelt voor jou al een boel. Je had het over dat hij alles laat slingeren. Prima, dan leg je dat eind middag op zijn helft van het bed en kan ie dat gaan opruimen wanneer hij savonds moe z'n bed in wil. Is ie in mum van tijd afgeleerd heb ik ook gedaan haha. Misschien wat kinderachtig maar ben z'n vrouw, geen ingehuurde schoonmaker. En hij geen klein kind, dus kan ie prima z'n eigen kleding oid opruimen
Even over dat 8 uur opstaan hè; ik zou serieus een moord doen als ik dat elke dag zou kunnen. En ook ik heb nog nachtvoedingen helaas. Na 9 maanden slaapt meneertje nog niet door. Oké, meestal doet mijn man de voedingen maar toch; je wordt toch wakker als moeder. Daarbij werk ik er ook nog 32 uur bij en mijn man 36. De sleutel zit hem in het samen doen. Anders red je het gewoonweg niet.
4.30-5.00u eruit (manlief begint vroeg met werken) 5.00-6.00u aankleden, evt lunchpakketen maken en wat kleine huishoudelijke klusjes (kattenbak, wasje vouwen, toilet) 6.00-6.30u klein beetje optutten, even journaal kijken (meestal herhaling), ontbijt voor de kids maken Op werkdagen tussen 6.30u en 7.00u kids klaar maken voor school en opvang en zelf werken Anders wachten tot ze vanzelf wakker worden, boodschappen doen etc...
Ik moet zeggen dat ik het hier wel mee eens ben hoor. Als ik mijn man laat horen hoe het bij TS gaat (niet alleen in dit topic), dan staan zijn oren te klapperen. Maar goed: ik heb ook een man die meer in huis doet dan ik moet ik bekennen tot mijn schaamte
Werk dag half 7 wekker. Ik doe mijn dingen en ga dan rond 10 voor 7 naar boven om dochter te wekken. Die kleed ik daarna aan en zet ik met een broodje voor de tv ( of een broodje in een zakje mee bij het kdv) Dan doe ik nog de laatste dingen.Dan om 10 over 7 de deur uit. Op een vrije dag rond 9 uur uit bed. Dochter voor de tv met broodje en ik doe ondertussen mijn dingen. Dan meestal rond 10 uur op pad. Zorg wel dat er een was aan staat en de vaatwasser is uitgepakt en ingepakt indien nodig. Huishouden doe ik gedurende week elke dag wat. Mijn man doet vaak de was, op vrije dagen de vaatwasser en 9 van de 10 keer dochter klaarmaken en naar bed brengen dat was het eigenlijk wel.Als ik avonddienst hebt kookt zijn moeder want die past op van 5 tot 6 in de avond. Als man dochter moet ophalen van de opvang kookt hij wel maar anders kook ik altijd. Ik vind het prima overigs, voel mij niet overbelast. Komt misschien ook omdat ik niet een enorm goede schoonmaker ben. De basis is netjes en schoon maar ik ga er niet mijn leven aan wijden zeg maar.
De kids zijn meestal 6.30 wakker. Dan gaan we naar beneden, en gaan ze even spelen. 7u gaan we ontbijten, dekken altijd de tafel. Smeer ondertussen ook hun lunch voor school. Man is er niet altijd, dus dan dek ik en ruim het ook op. 7.30 kleden we allemaal aan, tas pakken en dan word er 1 om 8u opgehaald voor school. Ander breng ik om half 9. In de tussentijd kijkt de jongste dan even tv of speelt zelf. Ik kan dan even tafel doen als dat er nog staat of de vaatwasser doen. Die ruim ik dan uit en in. Dan ga ik werken of naar huis. Thuis meestal even nieuws kijken enzo, hond doen, boodschappen doen ,was aanzetten enzo Man helpt hier wel in het huishouden als ik het vraag. Als hij savonds thuis is ruimt hij de vaatwasser in, en sochtends helpt hij ook mee als hij er is. Stofzuigt boven, doet wel eens de badkamer en hij dweilt. Was beland hier ook naast het bed, vind ik ook niet zo erg. Zet toch elke dag een was aan.
Werkdagen: Avond ervoor brood smeren, bordjes, kopjes klaar zetten, kleren klaar leggen. 6:30 wekker, aankleden, brood eten/drinken. 7:10 deur uit. Vrije dagen: 7:00 wekker, aankleden, beneden brood smeren, schooltassen klaar maken etc. 8:10 de deur uit, naar school brengen. Na wegbrengen school, dagelijks bezigheden.