ouderschapsverlof kinderopvang

Discussion in 'Weer aan het werk' started by VioletRose, Jul 11, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. VioletRose

VioletRose Niet meer actief

Een vriendin van mij krijgt 55% doorbetaald en zij werkt in het onderwijs. Dus ik verwachte eigenlijk ook wel een gedeelte. Maar klopt het nu dat je niks krijgt als je werkt in de Kinderopvang?

Wie weet het antwoord hierop?

Bedankt!!

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,551
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    In principe is het ouderschapsverlof ONBETAALD, bij bepaalde CAO's (voornamelijk overheid) geldt dat een deel van OV wordt betaald.
    Kinderopvang is geen overheidsinstelling... dus ik ga er van uit dat je geen doorbetaling zult ontvangen.
    Maar dit is altijd terug te vinden in je CAO. daarin staan evt ook beperkingen vermeld mbt het OV.

het enige waar je "recht" op hebt is de zogenoemde ouderschapsverlofkorting van de belastingdienst. Je kunt max 4,24 euro per uur OV terugvragen van de BD. Maar..... je krijgt dit alleen maar over het verschil in jaarinkomen.

Stel je neemt 8 uur OV per week op. Dat betekent 8*52 = 416 uur op jaarbasis. Vermenigvuldigt met 4,24 = 1.763,84 maximaal
    Stel je verdient in 2012 bruto 25000 euro en door het opnemen van OV in 2013 verdien je nog maar 20000 euro. dat betekent dat je het maximale bedrag aan korting mag aftrekken bij je belastingaangifte.

Maar..... stel je verdient dus 25.000 en in 2013 24.000 euro bruto, door bijv loonsverhoging en een lekker bonus ;) dan mag je maar maximaal die 1000 euro aftrekken.

3. VioletRose

VioletRose Niet meer actief

Sorry, voor de late reactie. Maar heel erg bedankt!!!

Share This Page