Misschien een beetje een rare vraag maar het zit zo. 2 weken geleden had ik veel harde buiken en toen heeft de vk mij getoucheerd; ze had het idee dat mijn baarmoedermond voor de helft verstreken was en stuurde mij naar het ziekenhuis voor verder onderzoek. Eenmaal aan de monitor had ik geen weeen en was de hartslag van de baby goed. Ik ben er sindsdien gewoon niet gerust op, ik doe het erg rustig aan en heb daardoor minder harde buiken maar wel regelmatig een zeurderige buikpijn en steken bij mijn vagina (en sinds een dag ook een soort drukkende pijn, alsof je net ontmaagd bent en alles zo 'hol' voelt(haha oke vieze omschrijving). Nou heb ik net een spiegeltje erbij gepakt en mijn binnenste schaamlippen opzij gezet om te zien of er iets te zien viel, nou valt er duidelijk een 2e opening te zien met een doorsnee nog geen 1 cm hoor, maar het is wel een 2e opening. Máár nou komt mijn vraag, zit dat er altijd? Want eigenlijk kijk ik niet zo vaak hoe het er daar nou beneden uitziet haha. Dus hoor je een 2e soort opening te zien, is dat normaal? of hoort dat niet en is er toch overduidelijk wel iets aan de hand? Ben erg benieuwd
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je ontsluiting kunt zien. Ik bedoel, als dat zo was, dan zou de verloskundige toch ook gewoon even kunnen kijken in plaats van te toucheren?
@ellen, volgens mij is die 10 cm die je moet hebben inwendig en niet in de breedte dus daarvoor moet gevoeld worden.. Maar daarom vroeg ik me af of er iets te zien moet zijn of dat die 2e opening daar altijd zit en het daar allemaal binnen gebeurd..
Er zal idd een 2e opening komen...hoe komt anders die kleine eruit Maar het word heus geen gat van 10cm doorsnede hoor (ja dat word het wel...maar dan komt je kleintje er ook uit )
@mams haha nee dat snap ik maar het probleem is wel dat ik nu duidelijk een tweede opening kan zién die er volgens jou dus idd pas komt als je baarmoeder verstreken is of wat?
Als ik het goed begrepen heb is de baarmoeder in de diept ook nog een cm ofzo? Bij het verstrijken word deze korter en bij ontsluiting gaat die open staan. Maar meid, er is een hoekje voor vragen aan de verloskundige op dit forum. Stel je vraag daar eens Krijg je iig info van een prof
@mams, haha ja wilde eigenlijk mijn vraag daar ook neer zetten maar zag dat er best een tijdje geen vk was geweest, maar zal het toch maar doen Haha en die 1 cm in mijn beginverhaaltje was meer bedoeld om aan te duiden dat er een zichtbare opening is, niet om aan te geven dat ik denk dat ik 1 cm ontsluiting heb, maar dat is een beetje onduidelijk geloof ik
Ontsluiting kan je zo met het blote oog niet zien, daarvoor heb je een eendenbek open (en dan zie je het ook pas zonder te voelen als je een eind op weg bent) of je moet inwendig voelen. Misschien ter geruststelling: tijdens mijn vorige zwangerschap heb ik ook rond 30 weken een ochtend weeen gehad. Eenmaal in het ziekenhuis waren die gelukkig gestopt, maar bleek ik 1 cm ontsluiting te hebben. Uiteindelijk is onze dochter pas met 41 weken geboren. Veel vrouwen lopen met wat ontsluiting rond, zonder het te weten.