consultatiebureau-arts, maakt mama onzeker

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Marvb, 7 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sorry, even van mij afschrijven

Vandaag bij consultatiebureau-arts geweest. Mijn zoontje is morgen 6 maanden. Ze vroeg wat voor voeding hij krijgt. Dus ik zeg; 2 flesjes kunstvoeding en 's morgens en 's avonds borstvoeding. en daarnaast fruit en groente en een liga... oja en de nachtvoeding... Zegt ze; dat is echt te veel... Hij 'mag' maar op drie flessen zitten... dan denk ik.. hij krijgt 2 flessen (ja oke... op werkdagen 3 ja.. en dat is 2x p.w.) en 2x bv en de nacht.. zegt ze dat hij die nachtvoedingen niet meer nodig heeft en dat ik niks hoef te geven... ik hoor het even aan.. gaat ze verder.. je mag wel eventueel water geven, want hij heeft het echt niet meer nodig hoor. Ja of hij moet ziekjes zijn, dan mag het wel natuurlijk... zeg ze, want het is ook wel lekker voor jou als hij doorslaapt. Ik geef aan het niet erg te vinden en als hij het nodig heeft gewoon te geven .... " ja maar hij heeft het dus niet nodig" Ik zeg.. ja maar wat krijg ik dan? Een huilend kind, dan geef ik hem gewoon liever wat borstvoeding in de nacht, komt vanzelf wel een keer 'goed'. Zegt ze dat ze het ook aangeeft dat hij het niet meer nodig vind omdat sommige moeders zich gedwongen voelen en daarom vermoeid raken... Maar nu wil ze dus eigenlijk dat ik en zo direct gelijk een fles minder doe overdag en de nachtvoedingen stop.. das toch niet menselijk? Volgens haar mag je vanaf 6 maanden maar 3 flessen... ook zo vreemd want ik dacht toch echt dat ze nog 800 cc ipc mogen. Haar beweegredenen waren ook omdat hij anders niet genoeg van de bijvoedingen zal gaan nemen, maar dat gaat prima..... nu ben ik alleen een beetje op mijn hoede dat hij niet te veel aankomt door de kv die hij nu in haar ogen 'extra' krijgt.... Ik zie het niet zitten om de nachtvoeding te staken, ik ben van mening dat mijn mannetje van zelf wel een keer gaat doorslapen als hij daar klaar voor is.. de fles overdag minderen waren we al van plan maar dan nog heb ik zoiets van...ze vroeg niet eens hoeveel hij kreeg per keer. Hij drinkt zijn 2de voeding nu meestal rond de 160 (krijgt 200 aangeboden) en s middags zo zelfde.. dus hij bouwt al af.. wat maakt het dan nou uit als hij straks 2x 100 cc zou drinken (bijwijze van..) zit hij op 4 flessen.. nou en? Vind het raar dat ze niet vroeg hoeveel hij per fles krijgt.. das toch belangrijker dan het aantal flessen of zie ik nou echt iets over het hoofd...

Hij woog nu net ietsje boven het gemiddelde, de laatste 2x zat hij precies op het gemiddelde dus dat lijkt me prima gaan...... waardeloos zo n arts zeg... ga nu helemaal zitten denken dat ik straks mijn kindje overvoed terwijl ik juist dacht dat ik t gewoon zo goed aanpakte:(.... hij is nog niet toe aan die 4de fles eraf.. groente en fruit gaat hartstikke goed hoor.. maar kan toch niet van de een op andere dag ineens een fles eraf doen terwijl hij hem nog bijna helemaal leegdrinkt?!?!

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Onzin, niet naar luisteren. Je schema ziet er prima uit. Je zou eventueel kunnen overwegen die Liga te laten vervallen, dat is eigenlijk niet nodig.

En je kindje gaat zelf aangeven wanneer hij een fles kan laten vallen. Die arts had blijkbaar haar dag niet, wantmelkvoeding is het belangrijkste tot een jaar!

3. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    je doet het hartstikke goed joh, zolang je kleine niet teveel.aankomt is er niets aan de hand. Mijn meisje zat met 6 maanden nog op 5 (borst)voedingen naast haar fruit en groentehapjes.

4. Delta

Delta Niet meer actief

Ja je MAG vanaf 6 maanden 3 flessen, hier zat ze met 6 maanden nog op 4 flessen van 200 cc, dus 800 cc per dag! Had ze echt nodig ook. Met iets na 7 maanden dronk/drinkt mijn dochter nu 3 flessen van 200 cc. Vind dat zo een raar advies, heb mij er nooit wat van aangetrokken, ze laten vanzelf een voeding vallen op een gegeven moment.

5. Alex1982

Alex1982 Bekend lid

18 jan 2011
    607
    0
    0
    Ik werk in de jeugdzorg!
    in het o zo mooie zuiden van het land!
    Hoi hoi,

Mijn zoontje is bijna 5 maanden en is nu drie weken van de bv af. Hij kreeg toen zes keer (in een fles) 150 cc per keer. Kom ik bij het bureau aan en ik was toen nog niet overgestapt op kv, dat hij maar.5x per 150 cc bv mag... Onzeker, dus gedaan, 1 dag kind was ongelukkig en had honger.
    Tot afgelopen week gewoon zes flessen gehad van 150 cc/5. Hij krijgt geen bijvoeding, krijg ik vandaag te horen hij mag meer per fles. Ja als ik meer van 150 geef spuugt die alles uit. Hij moet er maar aan wennen. Gezegd dat ik het doe zoals ik het nu doe.

Bepaal het lekker zelf, kom je er niet uit dan kun je met ze overleggen. Mijn steven is altijd om onder een liter kv te blijven. Met bv deed ik het onbeperkt.

Succes en laat je niet gek maken.

6. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Heel herkenbaar dit, hier hetzelfde verhaal. Cb vond ook dat ik moest stoppen met de nachtvoedingen omdat mijn zoon te dik werd. (+1 lijn) Lekker geven hoor die borst. idd beter liga eraf.

7. miffy

miffy VIP lid

15 jun 2011
    7.746
    418
    83
    Gastouder en Verzorgende IG
    friesland
    Lekker zo door blijven gaan meid!!!
    hun kijken alleen naar gemiddeldes en richtlijnen
    en jij kijkt naar wat jou eigen uk nodig heeft
    klinkt alsof het goed gaat dus lekker zo door blijvenn gaan ;)

8. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    #8 Marvb, 7 mei 2013
    Laatst bewerkt: 7 mei 2013
    Dank jullie wel dames! Ik was ook altijd van.. niks van aantrekken... maar ben ook gewoon beetje bang dat hij ineens dus te veel zou gaan aankomen ofzo.. juist omdat hij nu dus er boven zit en hij begon bij -2.. maar dat kwam omdat hij groeiachterstand had opgelopen in de baarmoeder, was al bij 1 maand bijna op de middenlijn.

Ik zat er nu net toch nog over na te denken en bedacht me ook dat ze zei dat hij pap moest... Nu lijkt me dat het 'handigst' omdat rond de middag te geven, dus zijn fles van rond 12.30 uur. Tussen de eerste voeding (bv en werkdagen kv) zit nu zo'n 4,5 a 5 uur omdat hij fruit eet tussendoor (zo n 100 gram) we waren gisteren begonnen met wat brood voor de 2de fles, om te oefenen.

s middags dus die liga met wat water/thee.. maar dat is meer omdat ik dacht.. anders heeft hij s morgens dus wel een tussendoortje tussen de twee voedingen en s middags niks.. hoe kan dan ooit die middagfles van rond 16.00 uur er uit? Hoe hebben jullie dat aangepakt/ wat gegeven? Of groente naar voren halen? Maar vind dat meer iets voor bij 'ons' avondeten een beetje (zei de arts trouwens ook;).. maar dat deden we al,namelijk rond 17.30).

Ik had ook bij die arts gezegd als hij eenmaal brood wat meer gaat eten die fles anders wel wat later kan, maar toen zei ze ook, nee dat moet direct na het brood, dat is handiger...

Ik zit er ook beetje mee omdat mijn zoontje gewoon echt niet zonder melk gaat slapen... dus heb daarom ook gewoon die 4 (melk)voedingen 'nodig' aangezien hij overdag nog 3 slaapjes heeft:)

9. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.059
    1.291
    113
    Nederland
    Een oor in en 't andere weer uit. Niets van aantrekken. Als jouw kindje nog behoefte heeft aan een voeding 's nachts, dan lekker doen. Mijn zoontje heeft tot 11 maanden die behoefte gehad. Hij kreeg dan 60 a 80 cc verdunde FV.

Ik heb me nooit iets van het CB aan getrokken mbt voeding. Kijk naar de behoefte van je kind.

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Pff wat een onzin!

Als jouw kindje aangeeft snachts nog een slokje te willen drinken, dan heeft hij het nog nodig. En ik gaf bij mijn oudste heel lang 4 flessen, ben pas met bijvoeding begonnen met 6 maanden dus dan kun je niet eens in 1x over naar 3 flessen!
    Met kv mag je niet meer dan 800cc geven, maar met bv mag je gewoon onbeperkt geven!
    Kijk naar je kindje, ieder kindje is anders en als jij je kindje volgt komt het goed!

En pap hoeft niet! Je mag het geven, maar hoeft echt niet. Ik gaf dat overigens als ontbijt.

Liga zou ik niet nodig vinden, maar dat is wat jij wilt. Ik heb het nooit gedaan, ze hoeven nu ook nog niet perse iets tussendoor.

11. giraffe 2013

giraffe 2013 Bekend lid

18 apr 2013
    754
    1
    0
    NULL
    NULL
    Onzin !! Je doet t super !!!

12. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    Niet naar luisteren, volg je gevoel. Je doet het super!

Ik heb destijds het zelfde advies gehad maar ik gaf toen nog volledige bv tot 6 mnd. Had ik maar nooit naar haar geluisterd, zat twee weken met een huilend kind. En waarom? Wat had ik een spijt dat ik het in mijn hoofd heb gehaald om haar advies op te volgen!

Niet doen dus!

13. cook

cook Bekend lid

17 jan 2012
    544
    1
    0
    NULL
    capelle
    nou als dat zo hoort dan zal ik het volgende week ook te horen krijgen. ze is dan zeven maanden en drinkt nog steeds vier flessen .ochtenden met ochtendpapje erin. en s 'avonds met rijstebloem erin. ook krijgt ze in de ochtend fruit. en tussen de middag brood en eind van de middag groente. maar daar eet ze nog zo weinig van dat ze echt niet zonder die flessen kan hoor..
    en ze is al niet de grootste. dus nee hoor maakt me niet uit wat ze zeggen ik geef waar mijn meissie behoefte aan heeft. merk wel dat ze die middag fles niet meer van harte drinkt elke dag. maar dat ligt een beetje aan of ze goed brood heeft gegeten.
    laat ze maar lekker praten hoor. jij kent je kindje het beste hun zien je kindje om de zoveel weken. en wat ze zegt dat het vermoeiend voor de moeder is snachts nog voeden. nou die van mij krijgt om zeven uur de laatste fles en ik moet er snachts nog steeds meerdere keren uit omdat ze haar speen zoekt. alsof dat niet vermoeiend is. het hoort erbij..

14. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Luc is nu ruim 6 maanden en krijgt nog 5 voedingen op een dag (gecorrigeerd is bij 5 maanden) en sinds 2 dagen ook groente en fruit.
    Hij heeft die flessen echt nog nodig, dus als het CB zegt dat dat minder moet ga ik daar niet naar luisteren.
    Als jij merkt dat je kindje het nodig heeft moet je dat gewoon doen hoor!

En inderdaad, wat cook zegt, ik moet er 's nachts ook een aantal keer uit voor een speentje en dat is ook vermoeiend!

15. Yesera

Yesera Fanatiek lid

18 jan 2012
    3.916
    2.293
    113
    Ik heb het ook gehad! Bij het bezoek van 7,5 maand. Commentaar dat mijn kleintje nog 4 a 5 x borstvoeding kreeg en 1x flesvoeding. Zou volgens haar max 3 x voeding moeten zijn. Voelde me ook erg onzeker door die opmerking. Gelukkig samen met mijn vriend erover gehad en het naast ons neer kunnen leggen. Hij heeft het gewoon nodig. En daarbij, volgens mij is borstvoeding veel lichter verteerbaar. En mij zoontje zit zowel met lengte als gewicht op de -1 lijn, dus mooi in proporties!

Luister naar je eigen gevoel. Jij kent je kindje het beste, dus dat komt helemaal goed!

16. Black Roses

Black Roses Niet meer actief

Peop aan hebben. Ze zullen soms ook wel iets nuttigs te melden hebben, maar heb het zelf nog nooit meegemaakt. Geef je kindje eten als ie honger heeft. Zo simpel is het. Baby's doen niet aan schema's of tijden, die doen aan impulsen en gevoelens.

Ipv Liga zou ik zelf wel iets anders aanbieden, liga blijft een koekje. Maar das heel persoonlijk. (en dat zegt iets over cb-artsen, sorry ;))

Maar wat die gasten tegen nacht- of avondvoedingen hebben snap ik niet. Net zoals dat ik echt niet snap dat ze zo weinig ruimte laten voor de behoeften van het kind en de interpretatie van de ouders.

Dus lekker blijven geven, afbouwen kan altijd, als je denkt dat jullie er aan toe zijn. Merk je dat die voeding gewoon echt nodig is, dan geef je het gewoon :)

17. Inge36

Inge36 Actief lid

16 apr 2013
    181
    0
    0
    Gewoon je hart volgen! Ook ik heb het gevoel dat het cb me dingen wil opleggen waar ik helemaal niet achter sta. Mijn dochtertje wordt binnen 2 weken 6 maanden. Mijn lieve echtgenoot en ik hebben een tijdje geleden beslist om niet met groenten- en fruitpapjes te beginnen op 4 maanden. Wij kiezen er bewust voor om met de Rapleymethode van start te gaan. Het cb verklaarde me voor gek. Ze staken een verhaal af van het feit dat als we niet op 4 maanden zouden beginnen, we HET EETMOMENT van ons kleintje zouden missen en dat ze een moeilijkeeter zou worden. Wel, dat gaat bij mij het ene oor in en het andere onmiddellijk weer uit. Het is goed dat het cb er is voor bepaalde zaken, maar als het op de voeding, het slapen, ... van ons kleintje gaat, volg ik met veel plezier mijn moederinstinct!

18. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben t volledig met jullie eens! Ik volg in alles mijn mannetje maar omdat er nu extra voeding bij komt kijken zal hij logischerwijs ook steeds meer laten staan.. Ene dag meer dag meer dan de ander nu,qua melk.. We zullen wel zien wat hij wanneer afbouwd :) Zat er alleen f ook extra over in omdat ze t allemaal.zo stellig zei enz. Terwijl.ik duidelijk aangaf de nachtvoedingen gewoon blijf geven + dat hij nu net boven de middenlijn zit en bij geboorte 2370 woog . Maar in.verhouding is t prima wat zowel gewicht als lengte zitten er nu een fractie boven!

Ben weer gerust gesteld:) Dank jullie wel! Vertel een volgende x gewoon niet meer over die nachtvoedingen.. Je weet t antwoord daarvan toch al bij ze!;)

19. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Gewoon je gevoel volgen.

Wel gemerkt dat de cb's onderling enorm verschillen. Hier een dochter van 15 maanden en nog steeds 2 of 3 flessen. En ze vinden het hier allemaal prima.
    dus gewoon je gevoel volgen. En volgens mij is bv inderdaad lichter verteerbaar dan kv. Dus niet echt te vergelijken.

20. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

19 mei 2012
    809
    7
    18
    Hier hetzelfde: heel hard ja knikken en nee doen haha.

Deel Deze Pagina