Ik zit zo te rommelen met de voedingen van mijn zoontje. Hij krijgt tussen 6:00 en 19:00 5x 150/5 nutramigen. Hij kan geen grotere hoeveelheden aan door reflux dus ik blijf een beetje hangen op die 5 flessen. Ik moet nu rekken 's avonds om die laatste fles nog te geven anders slaapt hij niet. Ik ben drie weken geleden begonnen met bijvoeding maar hij wilde nog niet dus gewacht. Tot op heden spuugt hij alle gepureerde voeding weer uit en weigert te eten. Wanneer ik stukken geef, gaan die wel makkelijk naar binnen en ik ben ook wel voorstander van rapley voeden. Mijn dochter deed het daar heel goed op. Hij is van 1 dec en dus pas begin juni 6 maanden. Wel is hij geboren met 41,2 en kan hij zelfstandig gaan zitten. Hij zit als een huis in de kinderstoel. Lijkt me dan ik dan wel stukken kan aanbieden nu toch? Of is dat toch te riskant? Ik wil graag dat hij eet zodat het aantal flessen minder wordt. Dat scheelt zo in de reflux (behalve als hij de flessen echt nodig heeft natuurlijk).
Tuurlijk kan je beginnen! Dat is ook het mooie van Rapley, je kindje bepaalt hoe wat en wanneer. Bij de een is dat met 5 maanden, de ander met 6. Dus als hij goed kan zitten,de stukken kan pakken en in zijn mondje doet, en het naar binnen werkt.....helemaal goed! Bedenk alleen wel dat de bijvoeding nog geen fles vervangt.
Als hij zelfstandig kan zitten, dan kan hij ook wel a la rapley eten. Ik zou alleen wel zorgen dat hij z'n flessen nog wel binnen krijgt aangezien hij niet teveel melk krijgt en dat wel de belangrijkste voeding blijft voorlopig.
Ok, dan ga ik eens langzaamaan beginnen. Een fles zal het niet snel vervangen maar starten met voeding betekent wel een aanloop daarnaar Hij heeft niet zo veel voeding nodig, hij heeft altijd gedaan met weinig melk. Gek eigenlijk want hij zit op de +2 lijn. Eenmalig een week gehad met meer maar toen was de reflux medicatie niet meer voldoende. Was dus geen honger.
Ons zoontje kon nog niet stevig zelfstandig zitten hoor. Het gaat erom dat ze met steun event. goed rechtop zitten. Mocht er een stukje uitgewerkt moeten worden dan moet je kindje zich naar voren kunnen buigen. Hier werkte de ikeastoel met een knuffel in zn rug prima.
Wij begonnen met net 5 maanden omdat onze dochter dat helemaal uit zichzelf deed. Ze zat aan tael bij ons en stopte ineens eten in haar mond en at het op dus dat was voor ons het signaal dat ze eraan toe was. Ik zou dus op deze leeftijd nog niet iets bewust aanbieden maar hem bijvoorbeeld aan tafel op schoot nemen wanneer je iets eet wat hij mag en dan kijken wat hij doet. Dan merk je snel genoeg of hij het kan en er echt klaar voor is.