Hoe zijn jullie ervaringen met leeftijdsverschil?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Troelala21, 21 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sanell

sanell Bekend lid

16 dec 2008
    628
    0
    0
    Mijn man is de oudste van 4, Daarvan zijn de oudste 3 binnen 4 jaar gekomen en de jongste pas toen mijn man 9 was. Vroeger (toen ik mijn man net kende) was de jongste echt wel het kleine broertje. Oudste 3 studeerde al terwijl de jongste net op de middelbare zat enzo.

Nu ze allemaal volwassen zijn is het verschil eigenlijk niet meer zo aanwezig. Ze kunnen het allevier goed vinden en er is helemaal geen sprake meer van het 'kleine broertje'.

Ik denk dat 'zo'n nakomertje' zijn voor en zijn nadelen heeft en zoals andere het ook al aangaven het ligt ook aan de kinderen zelf.

Maar ik moet eerlijk wel bij zeggen dat wij ook zo een beetje zitten. Wij hebben nu 2 dames en voorlopig besloten om niet voor een 3e te gaan. Maarja dan komt er een moment dat er echt voor je gevoel teveel leeftijdsverschil tussen gaat zitten en wat dan:( Aan de andere kant als ik nu lees hoe het bij sommige andere is dan denk ik..: 'ach misschien over een paar jaar nog eens kijken' (Al word ik er dan ook weer niet jonger op natuurlijk..moeilijk moeilijk:))

2. Wareliefde21

10 nov 2011
    86
    0
    0
    Mijn zusje is 6 jaar jonger en mijn zus 5 jaar ouder dan ik. Ik ben nu 21 en we kunnen heel goed met ze drietjes omgaan. Vroeger ging het ook altijd wel goed, mijn zus ging vrij snel uit huis en vond het heerlijk om bij haar en haar vriend langs te gaan. Nu spreken we elkaar elke dag ondanks dat ze in het buitenland woont en hebben we veel aan elkaar. Me zusje is nog steeds mijn kleine zusje en komt vaak slapen en ga vaak met haar naar de bios enzo. Ook dat gaat heel goed. Heb absoluut geen last van de leeftijdsverschil. Ookal zijn we alledrie HEEEEL verschillend.

En nu krijg ik een half broertje of zusje die ik nooit zal zien denk ik, ben benieuwd hoe dat gaat worden...

3. Troelala21

Troelala21 Niet meer actief

Wij denken wel dat de 4e een aansluiting zal hebben op ons gezin. Je zal soms misschien verschil zien in het speelgedrag van de kinderen omdat de andere 3 ouder zijn, maar ik weet zeker dat ze ook hun broertje/zusje met veel liefde zullen opnemen in het gezin!

4. Troelala21

Precies en daar zitten wij dus nu ook op. We zouden het eerst bij 3 houden omdat we veel twijfelden. Toen hadden we even een flinke dip in de relatie dus weer een jaar verder. Ja en nu is onze kleine meid alweer 3 jaar en 3 maanden tegen de tijd dat er misschien een bij komt is ze sowieso al 4 misschien zelfs wel 5....Ik heb altijd gezegd na me 30ste niet meer goed dat is over dikke 3 jaar. Hoe langer we wachten hoe meer leeftijd verschil er tussen komt. We gaan er gewoon voor er is altijd wel iets waar je over nadenkt denk ik maar zo!

5. Wishing

Wishing Actief lid

18 feb 2012
    225
    5
    18
    NULL
    NULL
    Tussen mij en mijn zus zit 9 jaar verschil en met mijn broer verschil ik 6 jaar.
    Ik kan super leuk met mijn zus opschieten maar heb ook momenten dat we elkaar af kunnen maken. Ik denk dat dit meer te maken heeft met het feit dat we 2 meiden zijn dan het leeftijdsverschil.
    Met mijn broer vrijwel nooit ruzie gehad eigenlijk..Soms wat pesterijen haha.

6. jessi

jessi Fanatiek lid

15 mrt 2011
    2.304
    13
    38
    Vrouw
    thuis mama
    Tiel
    Ik scheel 16 maanden met mijn broer en vind het geweldig

7. Troelala21

@whising dat is ook zo. Me zusje en ik zijn beide meiden en dat botst ook wel eens flink. En 2 jongens ook wel samen. Als ik kijk na me meisje en haar broers is er niks aan de hand maar de 2 broers die kunnen elkaar ook weleens in de haren vliegen.

@jessi dat is zeker een mooi verschil 16 maanden maar dat gaat hier niet meer lukken. Ja of we moeten erna nog voor een 5e gaan maar dat ziet me man echt niet zitten haha....

8. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    ik kom uit een super groot gezin en dacht missien heb je hier wat aan.
    oudste zus8 jaar verschil, tijdens opgroeien niet zoveel aan gehad, nu wonen dicht bij elkaar zien/spreken elkaar super vaak (zij heeft zelf 6 jaar tussen haar kinderen, en die zijn super lief voor elkaar!!)
    broer, 7 jaar verschil, tijdens opgroeien vooral de grote sterke broer, nu spreken we elkaar regelmatig, kunnen het goed vinden
    zus 4 jaar verschil, tijdens opgroeien veel ruzie, en veel samen, nu spreken we elkaar niet super vaak, maar kunnen eht goed vinden
    broer 3 jaar verschil, tijdens opgroeien vooral de grote sterke broer, nu opzich goed contact, maar vooral omdat we kinderen in de zelfde leeftijd hebben, schoonzus zie ik vaker,
    zus 1,5 jaar verchil. tijdens opgroeien typische zussen, veel ruzie, veel spelen, nu super goed contact, ook omdat we in de zelfde fase zitten.
    dan ik
    dan broer, 2 jaar jonger, zelfde band als zus, woont nu ver weg, heeft nog geen kinderen, maar goed contact (niet vaak)
    zus,9 jaar verschil beetje kleine zusje geweest, nu ze uit huis is, goed contact.
    zus 11 jaar verschil, is net eht huis uit, altijd kleine zus geweest, máár omdat ik veel in haar herken altijd wel veel met haar gedaan!
    zus 16 jaar verschil, echt de benjamin van de familie, ze is lief, maar heb niet zo veel met haar (ben al 10 jaar het huis uit.) komt denk ik wel als ze wat ouder is.
    wat ik er mee zeggen wil, ja kleiner verschil geeft tijdens opgroeien meer voordelen (bij ons dan) maar als ze wat ouder zijn, zegt het helemaal niets! Wij zijn sowieso allemaal close, maar het beste contact heb ik toch echt met mijn oudste zus en de zus direct boven mij!

9. Troelala21

Wauw wat een groot gezin! lijkt me heerlijk zo groot gezin, me man ziet me al aankomen haha. Ach ja we zien wel hoe het loopt kan me er nu wel druk om maken maar daar bereik ik toch niks mee. De tijd zal het leren. Denk dat de kleine meid het wel heel leuk zou vinden en alles met de baby zou willen doen haha......

10. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Tussen mij en mijn zus zit precies (tot op de dag!) 4 jaar, maar dat was voor ons te veel verschil... Ik heb heel weinig aan mijn grote zus gehad.

Voor onze kinderen hoop ik dat er minder tussen zit (als het ons weer gegeven is zwanger te raken).

11. Troelala21

Dat was bij ons dus ook zo, plus we zijn beide een meid, en we zijn beide zo totaal verschillend. Maar goed de keus hebben we nu niet meer om er minder tussen te hebben. Ze is nu al 3 jaar en 3 maanden dus minder zal niet meer gaan. Om daar me wens voor aan de kant te schuiven nee dat doe ik ook niet!

12. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.259
    6.155
    113
    Ik denk dat dat echt niet aan het leeftijdsverschil hoeft te liggen, ik en mijn zusje schelen 4,5 jaar en hebben een hele leuke hechte band (ook bij mijn bevallingen aanweizg en ik straks bij de hare :D), zolang ik me kan herinneren (ook vroeger dus).

Hier 2 jaar verschil tussen de kindjes, omdat wij graag op dat moment nog een kindje wilden, en als er nog 1 komt, zal daar minimaal 3/4 jaar tussenzitten en dan tussen de oudste-jongste 5/6 jaar minimaal.

13. Roos36

Roos36 Bekend lid

1 feb 2010
    581
    0
    0
    Wij zitten hier ook met zoiets. Ik had toen onze dochter 2,5 jaar was weer een kinderwens maar manlief wilde niet meer. Dit heeft hij best lang vol gehouden. Tot hij toen onze dochter ongeveer 4,5 was ineens wel wilde.

Ik wilde juist ook voor het kindje zelf liefst zo min mogelijk leeftijdsverschil maar dat is nu al onmogelijk. Eerst zat ik er best mee maar heb dat gevoel laten gaan met de gedachte dat ik al blij mag zijn als ik ooit toch nog een kindje krijg. Zit een jaar in de mmm nu en er gebeurd nog niks dus de tijd tikt door. Ik vind het wel is jammer maar aan de andere kant maakt het ook niet zo heel veel uit.

Onze dochter wordt in april al 6 dus...Aan de andere kant heeft wat meer leeftijdsverschil ook wel voordelen in mijn ogen. De ouste kan zich dan behoorlijk redden en dat heb je niet als je ze kort achter elkaar hebt.

Ik heb 2 nichtjes met een leeftijdsverschil van 10 jaar en dat gaat zo goed.

14. denise23

denise23 Fanatiek lid

29 okt 2011
    1.229
    0
    0
    tandartsassistente/preventieassistente
    noord-brabant
    ik ben zelf 23, heb een zusje van 20 en een zusje van 17.. dat scheelt telkens 3 jaar..
    met de middelste trok ik vroeger wel op, het verschil van 6 jaar met de jongste voelde voor mij te groot..
    nu heb ik zelf een dochtertje van 2 jaar en 4 maanden en zijn we alweer 6 rondes bezig voor nr 2.. ik hoopte dat er max 3 jaar tussen zou zitten, maar nu wordt het maar meer en meer...
    het grote voordeel vind ik zelf is dat grote zus straks mee kan helpen met de kleine dingetjes en dat ze begrijpt dat ook het kleintje dan aandacht nodig heeft... ach, voor alles valt wat te zeggen hoor! dat kun je van te voren toch nieet bepalen!

15. Troelala21

Ja dat denk ik nu ook, dat ze ouder zijn heeft ook weer zijn leuke voordelen!

16. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Het ligt idd ook aan het karakter hoor... maar ik vond 4 jaar echt te veel. Nu pas heb ik echt een beter contact met mijn zus omdat ze me minder als het kleine zusje en meer als een gelijke gaat zien...

17. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik scheel met mijn broer 18 maanden, als klein kind veel samen gespeeld. Toen vanaf eind basisschool enorm uit elkaar gegroeid (heel andere interesses, karakters etc), we hadden geen ruzie, maar hadden ook weinig met elkaar.
    Op volwassen leeftijd is dat een beetje bijgetrokken, maar hecht zijn we niet. We zijn gewoon erg verschillend.

Mijn kinderen schelen 2 jaar, het idee dat ze dan wat aan elkaar zouden hebben, gezellig konden spelen etc. Maar mijn oudste blijkt autistisch en samen spelen gaat hierdoor moeilijk en zal ook niet zo van de grond komen als wij hadden bedacht ;). Zijn levenspad is nu al heel anders dan dat van haar. Het zorgen voor 2 kleine kinderen met hun driftbuien, peuterpuberbuien, etc vond ik in het begin heel zwaar. Jongste geen makkelijke baby en oudste (flink) probleemgedrag door autisme. Nu het laatste half jaar gaat het eindelijk een stuk beter.

Wij willen graag een 3e, maar daar zal (heel bewust) minstens 4-5 jaar tussen zitten, simpelweg omdat ik ze op school wil hebben voor er zorg voor kleine baby bijkomt. Anders wordt het voor mij te zwaar.

18. Troelala21

Dat begrijp ik. Mijn kinderen zijn heel makkelijk na ja de middelste is op dit moment een met gebruiksaanwijzing moet nog getest worden op ADHD maar verder heb ik hele makkelijke kinderen. Het is wel zo dat als er een 4e bij komt dan heb ik ze alle 3 al op de basisschool zitten, dus dan heb ik alle tijd om voor de laatste keer te gaan genieten van een zwangerschap/en een baby in huis. De oudere broers/zus vinden het vast leuk om te helpen of wat ook maar. Het lijkt me iniedergeval super om nog een kindje in ons gezin te mogen ontvangen. Mocht het niet gebeuren dan niet, dan genieten we lekker verder van onze 3 geweldige kindjes die we al hebben mogen krijgen!

Deel Deze Pagina