Hoe zijn jullie in hulp vragen?

Discussion in 'De lounge' started by Troelala21, Jul 12, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Troelala21

Troelala21 Niet meer actief

Hoe zijn jullie in hulp vragen. En dan bedoel ik met schoonmaken/huishouden of wat ook maar. Mijn huis staat al weken op de kop, en wat ik ook doe het is net of het maar niet minder word. De slaapkamers zien er niet uit, ben eens begonnen met het behang trekken van de jongenskamer. Het zit er nu nog voor de helft op. De jongens slapen dus in een kamer die half kaal is. Ik wil graag de kamer kaal en behangen maar de tijd is er amper voor. Me man werkt hele dagen en is op dit moment pas om 23:00uur thuis dagelijk dus die kan ook niks doen. Ik wil ze zoooooo graag een mooie kamer geven. Dan de kleine meid nog. Behang trekken wacht ik wel mee tot ik eindelijk kan beginnen met behangen anders word het net zoals bij de jongens. Onze eigen slaapkamer moet nog, de woonkamer voel me helemaal niet thuis in huis. Van boven na beneden is het een puinhoop (het is nog geen huis als bij de schoonmaak dames hoor haha) ik weet niet meer waar ik moet beginnen. Hoe ik moet beginnen, en hoe ik er eens doorheen kom. Heb laatst het grofvuil laten komen, er is zoveeeeeeeeeel weggegaan maar ik heb het gevoel dat me huis nog stamp vol staat. Zal vanalles op mp zetten of hier maar daar kom ik zelfs niet eens aan. Over 1 week hebben de kinderen vakantie, dan kom ik er ook niet aan toe. Over 2 weken heeft me man vakantie, dan gaan we de komende 3 weken dingen met de kinderen doen en een week op vakantie, dan komt het er ook allemaal niet van.....Waneer dan wel......Er is me ooit gezegd als je hulp nodig heb vraag het dan aan mensen. Maar ik durf niet, schaam me voor de bende, en ik zou niet weten aan wie. Me ouders werken, schoonouders ook, me zusje zit in het buitenland, en vrienden heb ik niet. Ja 1 vriendin maar die heeft haar eigen gezin van 4 kinderen waar ze alleen voor staat omdat haar vent haar verlaten heeft. Ze werkt dubbel zo hard en veel en heeft haar eigen huishouden. Ben enorm trots op haar hoe ze het allemaal flikt ik wou dat ik het kon! Maar die ga ik dus ook niet lastig vallen. Ik weet dat ze me wel zou willen helpen als ik het vraag maar als er een rust verdiend is zij het wel! Ik krijg eindelijk me leven weer een beetje op rails, begin weer lekkerder in me vel te zitten, moet wel nog veel afvallen maar dat komt ook wel. Maar ik wil nu rust en schoon in me hoofd hebben, en daar moet het huis ook schoon voor zijn.

Hoe doen jullie dit? En vragen jullie wel eens om hulp als het niet lukt?
    (ps sorry voor me lange warrige verhaal)

2. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,663
    1,422
    113
    Ik vraag eigenlijk nooit om hulp, heb er een gruwelijke hekel aan en ook geen zin in dat gezeur, ik hebzelf gewrichtsreuma en dat is al jaren niet eht stabiel te noemen en tja mijn man kan niet alles, maar als ik dushulp vraag ishet gelijk met een zucht, je wilde zelf kinderen dan moet je je er nu ook maar mee redden. Nu al een tijdje andere medicatie endat lijkt aan teslaan dus nu zijn we rustig aan begonnen iedere keer 1 ding.
    Eerst de voortuin aangepakt, toen heeft man de buitenboel beneden geschildert, op onze kamer een andere kast dus nu alle kasten aan het uitruimen, vanavond kan de eerste overbodige kast afgebroken, dan kan die kamer behangen en spullen verhuist. En zo doen we 1 stapje per keer, echt vanhet eerst volgendeklusje is........ En of ik dat dan in 1 dag doe over 3 weken zodra er tijd enpuf is daar mee verder en dan is het beter te overzien enieder stapje is er weer 1 naar het opgeruimde huis :D

3. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik ben net begonnen hier want liep ook achter (heb zojuist alle tegeltjes in de keuken met een schuursponsje gepoetst *zucht*). Moet zeggen dat juist de vakantie voor mij wel een goed moment is, ik hoef nergens op tijd heen om ze op te halen oid. Ik ga nu even flink een week bikkelen en de kinderen moeten zich maar even bezig houden of spelen bij me in de kamer en dan is het ook klaar ook en hebben we nog een hele vakantie.

Hulp vraag ik ook niet eigenlijk, maar ik heb ook eigenlijk niemand die me zou kunnen helpen.

4. Troelala21

Wow zeggen mensen dat terwijl ze weten dat je reuma hebt? Ik vind dat niet kunnen. Jij kan er toch niks aan doen dat je reuma hebt! En een gezond iemand heeft toch ook weleens hulp nodig. Snap dat niet. Maar fijn dat jullie alles stapje voor stapje wel aan kunnen pakken. Dat zal hier ook wel kunnen, maar ik heb ook een grote schoonmaak door het hele huis nodig, dan kan ik pas met de andere dingen stap voor stap beginnen. Maar er lijkt geen begin en geen einde meer aan.....

5. Troelala21

Ik kan hier niks met de kinderen doen. Wat ik opruim of schoonmaak maken zij wel weer vies :cool:. En ze vliegen elkaar wel eens in de haren moet ze dus echt in de gaten houden op t moment haha. Misschien zijn ze ook wel toe aan vakantie hoor......Maar goed veel kan ik dus helaas niet doen waar zij bij zijn op t moment. Vanaf november gaat me kleine meid ook na de basisschool en ja dan heb ik alle handen vrij. Hoop dat ik het dan ook allemaal al weer op regel heb en dan mooi kan bijhouden!

Ik weet ook niet wie ik om hulp moet vragen. Wil soms wel een moeder vragen op school maar dat durf ik ook weer niet....

6. Lexxie

Lexxie Fanatiek lid

Jun 16, 2012
    1,666
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mag ik vragen waarom je er niet aan toekomt? Je schrijft niet of je werkt. Je kindjes zitten (aan je onderschrift te zien) op school.
    Misschien kun je eens samen met je jongens hun kamer kaalplukken en samen met je man behangen in het weekend? En dit kamer voor kamer?
    Zou kamer voor kamer gaan opruimen/opknappen ...
    Misschien is het ook een optie om je kids lekker een dagje ergens te laten spelen zodat je zelf een flinke slag kunt slaan.

Zelf vraag ik weinig hulp... Ben van mezelf erg geordend en netjes, heb een hekel aan troep & rommel en hou van overzicht... Probeer dus elke dag wat te doen.

Maar goed, probeer eens goed te bedenken wat je precies wil en schrijf het op. Zo behou je overzicht en kun je het in loslaten !

Succes!

7. guus

guus Fanatiek lid

Mar 20, 2012
    2,083
    0
    0
    in het koude noorden
    ik vind hulp vragen ook heel moeilijk. ik zit dan ook ziek thuis(gronischziek+handicap) zelfs nu na 3,5jr vind ik het moeilijk om hulp te vragen
    paar maand terug voor het eerst uit mezelf gedaan.
    meestal komt mijn moeder gewoon binnen en begint met schoonmaken en stofzuigen, morgen komt ze gelukkig ook.
    maar nog moeite mee hoor, al vind ik het wel heel fijn als ze geweest is

8. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ik zal ook niet om hulp vragen denk ik... Maar wat doe je dan als je kinderen op school zitten? of werk je ook nog?
    Misschien handig om een planning te maken en af te strepen wat je gedaan hebt... Kinderen mee laten helpen behang trekken?

9. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

Feb 16, 2011
    2,448
    1
    38
    Dordrecht
    Als je iets wil doen zoals behang aftrekken voor de jongenskamer en je hebt er geen tijd voor, doe dan iedere dag bijvoorbeeld 15 minuten. Iedereen heeft wel 15 minuten tijd op een dag. Probleem is vaak dat je nergens aan begint omdat je denkt dat je niet genoeg tijd hebt om het af te maken. Maar wie zegt dat het in één dag af moet?

Misschien kunnen je kinderen helpen met behang aftrekken? Ze zullen het niet perfect doen, maar dan zijn ze tenminste bezig.

Dan alle spullen waar je vanaf wilt, heb je het geld echt nodig dat je het op marktplaats wilt zetten? Of gaat het om hele dure spullen? Ik heb zelf zo vaak spullen gehad die ik wilde verkopen en dan jaren bleven staan. Uiteindelijk toch gewoon weggedaan. Misschien kun je sommige dingen weggeven of naar een winkel brengen waar ze tweedehands spullen verkopen.

Ik zou gewoon iedere dag een kamer nemen die je wilt opruimen. Eerst ga je zoeken naar spullen die weg kunnen, dan naar spullen die je weg kunt geven en dan naar spullen die op een andere plek horen. Niet alles tegelijk willen doen, want dan raak je al gauw ontmoedigd en gooi je er het bijltje bij neer.

Je familie wil je misschien in het weekend wel helpen?

10. Gazy

Gazy Niet meer actief

ik denk inderdaad persoonlijk dat het het hem niet helemala in zit dat je er geen tijd voro hebt, maar wel dat het je overweldigt
    het je zeg maar over de vinger loopt
    en als je er rustig naar zou kijken en een goede planning voor zou maken .. en je niet door de dagelijkse klussen af zou laten leiden dat je het dan echt wel kan....

11. priscilla1987

priscilla1987 Fanatiek lid

Jul 14, 2008
    3,373
    522
    113
    Female
    thuiszorg medewerkster
    BRABANT
    is het geen goed idee dat je het kamer voor kamer doet dat je even je kinderen op 1 kamer laat slapen..dan krijg je meer overzicht en als je kinderen oud genoeg zijn..dat die je ook een beetje helpen vinden ze heel leuk hoor(meestal dan)

12. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Iig niet alles tegelijk willen aanpakken. Kamer voor kamer, verdieping na verdieping aanpakken.

Waarom laaat je de kids niet eens een weekendje bij opa en oma logeren? En als de jongens dan terug komen als verassing een nieuwe kamer.

Verder de huiskamer, kan me voorstellen dat je na een lange dag moe bent, maar ik neem aan dat de kids rond 19:00-20:00 wel op bed liggen, dan kan je toch ook nog even een klusje doen? Een week lang elke avond een uurtje zal al helpen.

Zelf ben iik trouwens gruwelijk slecht in hulp vragen :)

13. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,493
    13,949
    113
    Female
    Vroeg vroeger ook nooit om hulp, maar de laatste weken wel. Zoontje ziek, dreigende opname in ziekenhuis voor hem, zelf heb ik bank en bedrust en mn man werkt fulltime en rent ondertussen met ons van arts naar arts.
    Nu zijn mijn ouders eindelijk terug gekomen van vakantie, en zojuist heeft mn moeder het hele huis weer schoon en fris gemaakt. Wat een verademing zeg!

Het is en blijft lastig om hulp te vragen, maar ik denk dat iedereen zo'n drempel heeft. Daarnaast als iemand je om hulp vraagt dan weet je ook dat het niet voor niets is, tenminste ik ken niemand die om hulp vraagt omdat ze zelf geen zin hebben in bepaalde dingen.

14. Troelala21

Ik werk niet, ik doe alleen heel veel vrijwilligerswerk dus ben niet veel thuis, alleen als de kinderen thuis zijn. Verder probeer ik alles beetje bij beetje te doen, maar wat ik ook doe het is net of er nooit een einde aan komt. Het grofvuil heeft hier 2 weken geleden een hele zooi weggehaald. De zolder is nog maar half leeg, ik breng heel veel spullen weg, of geef het weg. Maar er zijn ook spullen die ik wil verkopen zodat ik zelf er weer wat nieuws van kan kopen. Zo heb ik bergen met boeken die ik nu dus weg wil doen, en daar voor in de plaats een E reader wil kopen. Mijn man werkt alleen dus we hebben maar 1 inkomen met zijn 5en. Speelgoed waar de kinderen niet meer mee spelen en echt duur is in de winkel verkoop ik, zodat ik weer wat nieuwe speelgoed voor hun kunnen kopen wat ze leuk vinden en ook wel prijzig is bv lego. Ik heb vanmorgen de kast in de kamer uitgemest, en heb er een voorraadkast van gemaakt. Nu zijn er zo 3 planken mooi met alle etenswaren enz, maar de 3 planken daarboven staan nog propvol. Boven heb ik in de douce de voorraadkast maar netjes gevuld dus dat is ook klaar. Maar hier moet voor de rest nog veel gebeuren, wc is uitgebroken moet nog helemaal gedaan worden, slaapkamers, woonkamer, keuken ziet er niet meer uit moet nodig een nieuwe maar goed daar hebben we de financieen niet voor en dat is ook wel iets waar ik tegenop kijk. Wij hebben een standaard keukenblok met 2 kastjes onder waar pannen en borden in moeten, en boven het aanrecht 3 kastjes waar geen deurtjes voor zitten alles dus open en bloot staat plus vol. Ik kan nergens heen met me keukenspullen. Heb geen ruimte voor keukenspullen. Plus ik moet hier echt een grote schoonmaak houden van boven na beneden. Had net boven gedaan maar de jongens zijn weer doodleuk met piepschuim aan het spelen geweest dus kan weer. Behang doe ik elke keer een stukje. Hij is bijna kaal maar goed dan moet er nog weer nieuw behang op. Moet even iemand vinden die dat met mij kan doen, want me man kan dat nu niet doen door werk. Er zijn veel dingen die hier gedaan moeten worden maar de financieen er niet voor zijn op t moment en daar baal ik ook wel van. Probeer ik wat anders op te vinden maar dat wil niet echt. Kan niet echt een kant op. Me gordijnen zien er niet uit, witte (doe ik ook nooit meer!!!!) er zitten vlekken in van de kinderen, krijg ze er niet meer uit. Deuren zitten stickers en stift op wat ik er niet af krijg, en zo zijn er wel meer dingen. Ik hou helemaal niet van rotzooi maar ben ook zeker niet een die alles spik en span heeft, maar ik merk wel hoe meer rust ik in me lichaam krijg hoe meer ik alles juist wel spik en span wil hebben.......

15. zustertje

zustertje Niet meer actief

Misschien je vrijwilligers werk even op een laag pitje zetten en zorgen dat je huis een beetje op orde komt.
    Is voor jou ook niet fijn thuis komen zo (en ook niet voor je man en kinderen)

16. Troelala21

Ik ben ook best wel chaotisch volgens mij want ik doe overal wat. Dat is volgens mij ook wel een probleem van mij. Doe beneden wat doe boven wat, doe wat in de slaapkamers, doe wat daar en daar en daar.....Moet ook eens leren om bij 1 ding te beginnen, afmaken en dan nieuw project te pakken.

Ze kunnen niet na opa en oma of pake en beppe want die hebben de ruimte niet om ze alle 3 te hebben slapen.....

17. Troelala21

Me man springt bij waneer ie kan, en ik doe ook zoveel mogelijk in de kamer zodat man en kinderen wel in een frisse omgeving zitten, maar moet nog zoveeeeeel gebeuren.....Maar goed ik ga het denk ik allemaal maar eens opschrijven wat er moet gebeuren en dan lijstje maken in volgorde wat ik ga doen. Misschien dat ik het dan wat meer onder de knie gaan krijgen!

18. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,027
    1,851
    113
    Provincie Groningen
    Mag ik vragen waarom je alles tegelijk doet?
    Als de douche en wc nog een puinhoop is...waarom begin je dan ook nog behang af te halen in slaapkamers?
    Ik zou me eerst gaan richten op 1 ruimte, en eerst die op orde maken.
    En zo kamer voor kamer afwerken.

19. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Maak een plan. Eerst die kamer en wat je wil doen, maar op die manier een lijstje en volg dat.

Vrijwilligers werk misschien even (na de vakantie van de kids) op een lager pitje zetten om zo alles op orde te krijgen.

Laat je kinderen helpen! Zelf speelgoed opruimen, maar idd ook helpen behang afhalen. Geef ze klusjes en als dat gedaan is, is het tijd voor leuke dingen.

20. Troelala21

Weet ik niet, ben gewoon chaotisch helaas. Wil veel dingen, begin aan veel dingen maar maak het niet af als t niet lukt. De douche is wel goed heb ik net schoon gemaakt. Maar de wc heeft me man uitgebroken dat moest zo nodig gedaan worden, maar afgemaakt heeft ie niet. De nieuwe wc hangt er wel, en een muur met tegels is gedaan maar de rest van de muren en vloer niet......

Ik moet echt leren kamer voor kamer te gaan doen!

Share This Page