ik werk met een oproepcontract(wel vast aantal uren) op een logistiek bedrijf. ik weet niet of ik na mijn bevalling daar weer terug mag komen, ligt er ook aan hoeveel werk er is etc.. moet ik zelf de uitkering bij het UWV aanvragen en ontvangen(heb al een bewijs briefje hier liggen dat k zwanger ben), of moet dat via de werkgever, die dan elke maand mijn loon stort? ik las ergens dat als je niet zeker weet of je daar blijft werken je beter zelf de uitkering kan aanvragen en ontvangen op je rekening. weet hier iemand iets over? bedankt alvast!
Nu weet ik niet exact hoe het bij een oproepcontract geregeld is, maar bij ons meldt je de zwangerschap bij de personeelsfunctionaris en geef je haar een kopie van je zwangerschapsverklaring. Deze doet dan de melding bij het UWV, het UWV legt dit vast en stuurt jou en je werkgever de correspondentie. Mocht je in de tussentijd geen baan meer hebben, dan dien je dit te melden bij het UWV. Het bedrijf kan zelf kiezen of ze het geld van UWV ontvangen en dit aan jou doorstorten of ervoor kiezen dat het UWV jou rechtstreeks betaalt. Succes en geniet van je zwangerschap!
dankjewel voor t antwoord. ik heb de laatste loonstrookjes goed opzij gelegd maar ben bang dat ik er 1 of 2 kwijt ben geraakt door de verhuizing, in ieder geval niet de laatste 3, is dat n probleem? de jaaropgave heb ik ook.
weet iemand of je ook gewoon zwangerschapsuitkering krijgt als je misschien niet terug mag komen bij het bedrijf na je bevalling(oproepcontract, nooit zekerheid natuurlijk) ligt eraan of t goed blijft gaan met het bedrijf ook maar ik vroeg t me af..?
Volgens mij wel. Anders bel je het uwv even? Ik heb ook een oproepcontract, tegen mij zeiden ze dat ze alleen naar de laatste maand voor het verlof kijken om de hoogte van je uitkering te bepalen. Das lekker dan want in mijn geval is het dan bouwvak, en is het bedrijf gesloten.....
Hou er wel rekening mee dat als je zelf het geld gestort wilt krijgen, dat je dan ook je pensioen e.d. door moet/ wilt betalen. Zeker als je daarna weer aan het werk kunt bij hetzelfde bedrijf. Bovendien is mijn ervaring dat UWV wel eens laal/ later met uitbetalen kan zijn. Dus als je enigzins vertrouwen in je huidige werkgever hebt dat het wel goed komt zou ik het via hem laten verlopen. Heb je zelf minder administratieve rompslomp.
tinkelbel, weet jij misschien ook of je ook recht hebt op verlofuitkering als je niet bij hetzelfde bedrijf terug mag komen na je verlof? ik zal daar ook het uwv nog over bellen van de week, moet toch het een en ander regelen maar jou tips zijn indd ook wel handig.