Zwanger + mosselen = ?

Discussion in 'Gezondheid' started by Platliggertje, Jan 31, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Platliggertje

Platliggertje Fanatiek lid

Dec 11, 2006
    1,683
    0
    0
    huismama
    Vilvoorde
    Ben lekkere Zeeuwse mosselen (de beste die er bestaan trouwens) gaan halen vandaag en nu vraag ik me eigenlijk af of ik die wel mag eten of niet.
    Ik heb ook de verfoeilijke gewoonte er een stuk of 10 rauw te eten (ze zijn zo lekker, beter dan oesters!)

Dus:
    Gekookt: ja of nee?
    Rauw: ja of nee?

:(

2. maisy

maisy Fanatiek lid

Jun 12, 2006
    4,859
    0
    0
    allebei nee brrrr :p

Kzou t eigenlijk niet weten.

3. jet75

jet75 Fanatiek lid

Jul 14, 2006
    1,015
    0
    0
    zelfstandige
    lekkerrrrr hoor mosselen lekker koken in een beetje witte wijn ( alcohol vervliegt ) lekker sausje erbij . Lekker doen platligertje.

xxx jet

4. jet75

jet75 Fanatiek lid

Jul 14, 2006
    1,015
    0
    0
    zelfstandige
    Dus gekookt JA
    Rauw NEE

5. Platliggertje

Dec 11, 2006
    1,683
    0
    0
    huismama
    Vilvoorde
    Maar rauw? Zit er niets in dat schadelijk kan zijn? :s
    Denk wel dat als ze gekookt zijn, geen kwaad kunnen, dan zijn alle evt schadelijke dingen doodgekookt, toch?

6. jet75

jet75 Fanatiek lid

Jul 14, 2006
    1,015
    0
    0
    zelfstandige
    Je zou wel rauwe vis mogen eten mits het echt vers is en met mosselen weet ik dat zo net niet, dus geen vacuum verpakte vis kan die bacterie in zetten en als je ze kookt dan zijn idd eventuele schadelijke bacterien gedood.
    MMMMMM lekker kom zo bij je eten maar dat is me nou net iets te ver rijden ;)

7. Patrieske

Patrieske Bekend lid

Feb 9, 2006
    694
    0
    0
    Zuid Holland
    Platliggertje, rauwe mosselen (alle rauwe schelpdieren) beslist laten staan nu. Er kan Listeriose in zitten.
    Gekookt kun je ze gewoon lekker eten. Is erg gezond. Ik zou zeggen geniet lekker van je pannetje gekookte mosselen! Oh ja, wel even opletten dat je de mosselen die niet helemaal openstaan niet openmaakt en opeet, want die zijn niet goed.

8. Platliggertje

Dec 11, 2006
    1,683
    0
    0
    huismama
    Vilvoorde
    Geen rauwe dus :( (en das zoooooooo lekker!)
    Damn, nog een nadeel aan zwanger zijn :p

9. Patrieske

Patrieske Bekend lid

Feb 9, 2006
    694
    0
    0
    Zuid Holland
    Ja ik vind dat ook jammer ik ben er ook dol op. Maarja dat kunnen we dan dubbel en dwars goedmaken na de bevalling! ;)

10. jet75

jet75 Fanatiek lid

Jul 14, 2006
    1,015
    0
    0
    zelfstandige
    ik wist het niet zeker met die schaal en schelp dieren goed dat je het even meld patrieske ;)
    Jammer he dat je dan sommige dingen niet meer mag eten maar het is voor een goed doel en ik heb al geroepen als ik op mijn kraambed lig meteen die man van mij eropuit sturen voor een stokbroodje filet met zout en peper en uitjes ;)

11. Platliggertje

Dec 11, 2006
    1,683
    0
    0
    huismama
    Vilvoorde
    Dan haal ik onmiddellijk enkele kilo's waarvan ik er minstens een halve kilo rauw soldaat maak!

12. Patrieske

Patrieske Bekend lid

Feb 9, 2006
    694
    0
    0
    Zuid Holland
    Jet, hou op ik zit te watertanden hier achter mijn pc. Heerlijk filet american, net als biefstuk wat ik ook erg mis.

Platliggertje, heerlijk! Ik ben ook gek op oesters, zo uit het water en dan opensteken. Hier in Zeeland barst het van de Japanse oesters. Langs bijna elke zeedijk zijn ze wel te vinden met laag water.
    Voordeel ook dat mosselen sinds een aantal jaren het hele jaar door verkrijgbaar zijn.
    Vind ze overigens wel erg duur, wat jij?

13. Platliggertje

Dec 11, 2006
    1,683
    0
    0
    huismama
    Vilvoorde
    Euh, ik koop de oesters niet, ik ga naar Zieriksee (of hoe schrijf je dat?) en Yerzeke.
    In Zierikdinges halen we ze gewoon van de dijk (wel eerst ff de schapen trotseren :p ) en openen ze daar, slurpen ze uit en genieten. Vaak nemen we er ook wat mee (mag normaal niet :( ) naar huis, net zoals de lekkere mosseltjes en van die slakjes die we er vinden (karekollen noemen wij die beestjes) die ik dan klaarmaak voor de hele familie.
    's Avonds is het dan feest, staat de gehele familie hier met elk een fles of zo en das tot de vroege uurtjes bal.

14. Platliggertje

Dec 11, 2006
    1,683
    0
    0
    huismama
    Vilvoorde
    Ohw, de mosselen duur bedoelde je...
    Redelijk ja, en elk jaar worden ze duurder :(
    Maar dat houdt me niét tegen ze te kopen en te eten :p

15. Patrieske

Patrieske Bekend lid

Feb 9, 2006
    694
    0
    0
    Zuid Holland
    Hahaha Ja idd de schapen... Maar niet te spreken over de schapenkeutels die lagen dik onder je schoenen of laarzen zitten als je de dijk bent overgestoken.

Van die Japanse Oesters zal echt niemand wakker liggen als je die mee naar huis neemt. We dreigen er door overspoeld te raken. Ze groeien veel sneller als de Zeeuwse oester die daardoor nu bedreigd wordt. Het was ooit een project in Yerseke, maar het is volledig uit de hand gelopen.
    Die slakjes die je van de stenen afhaalt die noemen we hier in Zeeland Kreukels. Zijn gekookt idd ook erg lekker en dan met een speld de slakjes eruit peuteren. Ik heb al menigeen zien walgen hahah, maar het is zo lekker.

16. Platliggertje

Dec 11, 2006
    1,683
    0
    0
    huismama
    Vilvoorde
    Moeten jullie nu wat weten!
    Ik ben gek op mosselen en oesters en zo, en gister kreeg ik er dus geen énkele binnen!
    Heb me dan maar een lekkere durum gaan halen, die ging er wel in...
    Poeptiewoeptie en de kids hebben anders wel gesmuld :p

17. jet75

jet75 Fanatiek lid

Jul 14, 2006
    1,015
    0
    0
    zelfstandige
    Zo das een domper verheug je op mosselen gaan ze er niet in BALEN, ik heb dat ook met sommige dingen heel erg knoflook was ik voorheen stapel op nu word ik er onpasselijk van.
    Ga er maar vanuit dat als je bent bevallen je wel weer mosselen naar binnen kunt gooien.

xxx jet

18. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    Lekker mosselen, ik heb ze alleen nog niet durven kopen, waren bij de AH in de aanbieding, maar vind het gewoon griezelig, al kook ik ze netjes.

Die slakken noemen we hier Alikruiken, maar ik kan me niet voorstellen dat die lekker zijn, mijn vader eet ze ook, maar lijkt mij helemaal niets.

Share This Page