En nog een keer teveel gepost (verzenden duurt nogal lang, waardoor ik de neiging om nog een paar keer op verzenden te klikken niet kan onderdrukken 8) )
bedzeiltje mag je niet meer gebruiken omdat het toch altijd gaat broeien. mbt een kruik: mn vk zei dat je een kruik alleen ongeveer de eerste 2 weken nadat baby geboren is nodig hebt. je mag trouwens geen kruikenzak gebruiken ivm risico dat de kruik naar kindje toe kan rollen. Je moet de kruik in een hydrofielluier wikkelen en dan dichtknopen, knoop aan de zijkant maken. Zo kan de kruik niet gaan rollen. hier nog wat info: Kruiken Baby's worden vaak bijgewarmd met een kruik. Er zijn speciale, officieel goedgekeurde, metalen kruiken voor baby's te koop. Deze zijn rond en hebben een draaidop met rubberen ring die goed afsluit. Let bij het gebruik van een kruik op de volgende punten: controleer de heetwaterkruik en het rubberplaatje kritisch elke keer voordat je hem gebruikt. Het plaatje mag niet hard zijn en geen scheurtjes vertonen. Merk je dat het rubbertje minder goed is, vervang dit dan direct; Vul de kruik als volgt: plaats de kruik in de gootsteen en vul hem, helemaal overlopend, met kokend water en wacht even tot alle luchtbelletjes zijn verdwenen (kokend water zorgt ervoor dat de dop vacuum trekt, waardoor er minder kans is op lekken); pak de kruik vast met een doek en draai de dop erop; controleer op lekkage door de kruik na het afdrogen over een droog aanrecht te rollen en heen en weer te schudden met de sluiting naar beneden; stop de kruik met de dop naar beneden in de hydrofielluier en knoop hem stevig dicht. Gebruik van de kruik: leg de kruik op een handbreedte (15 cm.) afstand van de pasgeborene tussen de dekentjes (niet op het lakentje). Trek een plooi in de onderste deken waardoor de kruik niet naar de baby toe kan rollen; leg de dop van de kruik altijd van de baby af.
O jemig ik hou al die nieuwe dingen niet bij! Ik kijk denk ik wel wat mijn kraamverzorgster adviseert en als ik denk dat het anders moet volg ik mijn gevoel gewoon... Van mijn schoonzusje heb ik heel veel beddengoed gekregen, waaronder dus ook een bedzeiltje. Maar ook moltons e.d. Heb dus alle varianten in huis, genoeg om uit te kiezen
Heb je vast dezelfde plek als ik, was ook met kruikzak... van erg dik materiaal zelfs. Alleen ik werd dus op 2-jarige leeftijd wakker met een dikke blaar, en erg veel tranen....
Kruik blijft toch ook niet continue verwarmt? (Althans niet de kruiken die ik ken). En we gebruiken wel een dekentje of slaapzakje.
de kruik in een kruiken zak dan een handoek oprollen en tussen de dekens met de dop naar beneden. Altijd controleren of het geen water lekt. Dit heb ik geleerd in het kraamhotel! en van me moeder. Ik ben er niet zo een voorstander van, was altijd bang dat ze zouden lekken.
Die metalen kruiken blijven echt wel lang warm, langer dan die kunststof in ieder geval. Ik denk dat als je gewoon goed oplet, het geen problemen geeft. Het is ook niets als je baby onderkoeld raakt...
ik merk dat er héél veel tegenstrijdigheid bestaat ook onder vk's en kv-en. bedzeiltje staat hier gewoon op de lijst. heb zelf de molton variant, broeit niet zoals het rubber en is te wassen. bellywarmer 'mag' weer niet. electrisch brengt ook weer gevaren mee en blijft niet warm genoeg. kruikzak is 'verplicht'. daar zit de kruik helemaal in en kan ie niet per ongeluk uitdraaien of schuiven. voor extra bescherming kan deze dáárna in een luier gedraait worden. kruiken worden hier een hele nacht getest, soms gaat lekken heel langzaam en merk je dat niet met wat schudden. de dop gaat altijd buiten het zeiltje en van de kleine af. afhankelijk van de bewegelijkheid van de kleine gaat de kruik onder het gedekte of er juist boven.
nou, ik ben niet zo bang dat de kruik gaat lekken,maar dat de beeb zich omdraaid of een handje of voetje uitstrekt en er tegenaan komt. of dat de kruik naar de beeb toe rolt ofzo.
Zo bedoelde ik het dus ook. Heb dus mijn litteken omdat ik kruik met hele dikke kruikenzak tegen me aantrok.
Kruik gebruik je maar relatief kort hoor... de eerste tijd doet een baby niet veel dus kan dat best... een pasgeboren baby kan echt geen kruik verplaatsen. Kruik moet je natuurlijk niet in bed leggen bij een kind van een maand of 4, dat zou op zn zachts gezegt onvoorzichtig zijn. Ik heb nog wel eens op die leeftijd een kruik gemaakt voor mn dochter maar dan was dat puur om het bed voor te verwarmen. Een electrische is als je kidn zich niet op temp. kan houden echt niet genoeg, die zijn niet warm genoeg. Een echte kruik blijft uren warm.
Ook als het winter is, en het zo koud wordt dat je raam aan de binnenkant bevriest? Je dekens niet voldoende zijn, in een tijd dat nog niet alle huizen centrale verwarmingen hebben, en je nog geen petroleumkacheltje hebt om de kamer enigzins op temperatuur te houden voor je kindje? Ik ga mijn moeder onder dat soort omstandigheden echt niet onvoorzichtig noemen hoor. Overigens zij legde de kruik op het voeteneind van het bedje, zodat ik me er niet aan zou gaan branden. Maar goed... zoals ik al eerder postte... ik was geen 4 maanden meer, en heb de kruik voor de warmte dus tegen mij aan getrokken. Mijn lief is ook verbrand, maar heeft gelukkig geen litteken eraan overgehouden. Hoe het bij hem kon gebeuren ga ik niet overoordelen, want ik was er niet bij. En dat van de kruik weg halen wanneer de kleine gaat slapen, dat heb ik niet zelf verzonnen, dan staat als tips in sommige boeken over babyverzorging.