Hoe zit dat met een ovulatietest?

Discussion in 'Ovulatie en zwangerschapstesten' started by Foxter, Sep 3, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Foxter

Foxter Niet meer actief

Hoi meiden,

Ik ben (zoals veel van jullie nu wel weten :D ) aan het ontpillen van de prikpil, en nu toch maar eens wat ovulatietesten gekocht.

Ik heb die van matcare, die strips. Nou heb ik van de week wat rekbaar slijm gehad en ik had vandaag een licht streepje op de test. Als ik nog helemaal niet zou ovuleren, heb je dan ook helemaal geen streepje? Kan je ervan uit gaan dat als het streepje licht is, je in ieder geval een eisprong hebt in je cyclus? En dat als je helemaal geen streepje hebt, je ook geen ei hebt gehad of gaat krijgen binnenkort? Ik ben nog helemaal niet ongi geweest namelijk, ben nu al een maand overtijd zeg maar.

Alvast bedankt voor de antwoorden :)

2. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

Dec 16, 2008
    6,069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ik gebruik ook matcare. Veel mensen hebben de hele cuclys wel een licht streepje. Een ovutest is pas positief als de teststreep net zo dik of zelfs dikker is als de controlestreep.

Een positieve ovutest, garandeert - gek genoeg misschien- géén ovulatie. Hij geeft alleen maar aan, dat het LH hormoon een piek heeft bereikt. Dit hormoon maakt dat een eitje, mits die op dat moment klaarstaat- gaat springen.

Als je overtijd bent, kán een positieve ovutest ook nog een zwangerschap aanduiden. maar meestal wordt ie dan knalpositief en blijft ie dat, waar je bij een LH piek 1 of 2 dagen een positieve test hebt.

Wil je zeker weten of je ook een ei hebt gehad na je positieve test, dan is temperaturen handig. Want na je ei heb je een stijging in je temp. Ik check het slijm, temp en test als ik vruchtbaar slijm bemerk.

3. Foxter

Foxter Niet meer actief

Oke, dus als je een cyclus hebt heb je een streepje. Ik heb nog geen cyclus dus ik hoop dat ik dan toch binnenkort ongi ga worden :)

4. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

Dec 16, 2008
    6,069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Als je niet weet hoe lang je cyclus is, adviseren ze volgens mij, om wat meer te testen met de ovutesten. Ik ben inmiddels zo ver, dat ik weet dat de testen positief zijn in een bepaalde periode. Ik heb soms aan 2 en soms aan 5 strippen genoeg. Gemiddeld 3. Dus het blijft niet altijd een duur geintje ;)

5. Thalia30

Thalia30 Fanatiek lid

Jun 14, 2010
    1,025
    0
    0
    Groningen
    Ik sluit me helemaal aan bij het verhaal van Hellen :D

De conclusie die jij echter aan het streepje verbind klopt niet.
    Iedere vrouw heeft LH in haar urine in meer of mindere mate. Je kunt helaas niet aan het zien van het streepje op een ovu-test de conclusie verbinden dat je cyclus op gang is gekomen of er sprake is van een cyclus.
    Ik hoop dat je cyclus snel op gang komt :)

6. Foxter

Foxter Niet meer actief

Jawel het klopt in mijn geval wel, net stevig gegoogled :) Door de prikpil wordt niet alleen de ontwikkeling van de eitjes stilgelegd maar ook die van de follikels. Daar door maak je ook geen lh meer aan.

Dus ik ben voorzichtig een beetje blij :)

7. Thalia30

Thalia30 Fanatiek lid

Jun 14, 2010
    1,025
    0
    0
    Groningen
    O ik wist niet dat als je de prikpil gebruikt je geen LH aan maakt. In dat geval kan ik me voorstellen dat je blij bent meis.
    Op naar een mooie cyclus dan :D

Dus als je aan de prikpil bent dan wordt er helemaal geen LH aangemaakt?
    Waar heb je dit gevonden Foxter? Ik ben erg benieuwd :) Ik ben altijd graag goed op de hoogte :)

8. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    prikpil

Bij de zogenaamde prikpil wordt om de drie maanden 150 mg progesteron in de bilspier ingespoten. De eerste injectie wordt binnen de vijf dagen na het begin van de menstruatie gegeven. Het hormoon bestaat uit uiterst fijne kristallen die langzaam oplossen. Daardoor is de hormonenconcentratie in het bloed gedurende drie maanden groot genoeg om, door onderdrukking van de LH‑afscheiding, de eisprong tegen te houden. Na die periode moet een nieuwe dosis progesteron worden toege­diend.

Bron; Natuurwetenschappensite - hormonale methoden :)

9. Thalia30

Thalia30 Fanatiek lid

Jun 14, 2010
    1,025
    0
    0
    Groningen

Thanks Lucia :D Ik dacht ook dat het wordt onderdrukt, in ieder geval voldoende om een eisprong tegen te houden, maar wat Foxter schrijft dat je geen LH meer aanmaakt daar heb ik nog niet eerder van gehoord :(

10. Foxter

Foxter Niet meer actief

Te weinig om te testen met een thuistest in ieder geval :) Pfew, ik ga het vanavond even terug lezen waar ik dat gelezen heb, heb zoveel pagina's gezien dat ik het zo snel niet terug vind.. Je hebt door de prikpil veel minder lh in de urine dan met de gewone pil, dus ik heb nu toch een beetje hoop :)

11. Madre

Madre Actief lid

Nov 17, 2009
    216
    0
    0
    NULL
    NULL
    hi, ik heb ook een vraagje over ovulatie testen. ik weet al ongeveer ik moet testen, ben een tijdje mee bezig maarr volgens mij doe ik het tog fout want ik ga pas beginnen met klussen als ik 2 donker streepjes zie of is dat al te laat???

12. stevie84

stevie84 Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    1,565
    0
    0
    Ook ik ben nog aan het 'afkicken' van de prikpil en heb laatst ovu-testen gedaan, omdat ik klachten had waardoor ik dacht misschien wel te ovuleren. De test was toen ook positief en de dagen erna werden de streepjes steeds minder donker tot er op een gegeven moment geen streepje meer was. Toen bleven ze witter dan wit. Dus blijkbaar kan het ook zo zijn dat bij sommige vrouwen er niet altijd een tweede streepje te zien is.

Foxter, ik hoop dat je cyclus snel op gang gaat komen.

Share This Page