Hoe zit dat met flexibele opvang?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Saz667, 18 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.828
    164
    63
    Na de zomer start ik met een BBL opleiding richting de zorg. De kinderen (iig de jongste, waarschijnlijk ook de middelste en misschien de oudste) zullen dan naar een flexibele bso gaan.

    Maar nu vraag ik me dus af hoe dat gaat met de facturen en kinderopvangtoeslag? Moet je zelf de uren bijhouden dat ze heen zijn gegaan, en dan maandelijks de uren aanpassen bij de belastingdienst? Of houd je het bij en ga je dan in eerste instantie uit van minder uren bij de belastingdienst?

    Hoe doen andere ouders dit? Ben benieuwd naar jullie methodes!
     
  2. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.469
    3.456
    113
    Ik neem een vast aantal uren af.
    Mijn 2 jongste kinderen gaan 1 vaste dag en 1 flexibele dag naar de opvang. De vaste dag is op dinsdag en de flexibele dag is dan op maandag, donderdag of vrijdag.

    Soms gaan ze maar 1x per week en soms 3x per week. Maar ik kom nooit boven de uren uit.

    Hoe het bij de bso gaat weet ik niet precies. Ik betaal voor 49 uur per maand en dat is inclusief vakantie opvang. Maar ik betaal ook wel eens meer dan die 49 uur en ook wel eens minder, dus geen idee hoe dat precies zit.

    Ik kon ook wel maandelijks doen (uren op afname is dat volgens mij), maar dan moet ik het ook elke maand aanpassen bij de belasting en dat was me teveel gedoe.
     
  3. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Ik heb een flexibele gastouder, maar volgens mij blijft het redelijk het zelfde. Bij hebben een contract van 45 uur per maand. Wij komen sowieso altijd aan deze uren, mocht ik er boven komen voor die maand dan wijzig ik opvang uren bij de belastingdienst van 45 naar het aantal uur voor die maand.

    De belastingdienst kijkt dan het jaar erop hoeveel uren je hebt afgenomen tov de uitbetaald toeslag. Tot nu toe zitten we elkaar redelijk goed, meestal een uur of 20 er boven en dit betalen we dan weer terug aan de belastingdienst.
     
  4. Vinexkindje

    Vinexkindje Fanatiek lid

    2 jul 2012
    2.207
    1.054
    113
    Je mag elke maand je aantal uren aanpassen. Je mag het ook gewoon laten staan en dan wordt achteraf bepaalt of je nog extra krijgt of terug moet betalen. Mits je het geld dus niet meteen uitgegeven hebt, maakt het eigenlijk niks uit want achteraf wordt toch berekend waar je recht op had. Wij hebben weliswaar vaste uren maar standaard onze uren te laag staan. Zo krijgen we altijd in de loop van het jaar een extraatje uitgekeerd die naar de spaarrekening kan.
     
  5. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Hier een flexibele gastouder en beide kinderen hebben hier een contract met een vast aantal uren. Die uren staan ook vast bij de belastingdienst, maar wanneer ik een keer meer werk (of veel minder door bijv. zomervakantie) pas ik de uren aan, zodat ik ook minder toeslag krijg en aan het eind van het jaar niet bakken met geld hoef terug te betalen.
    Is een beetje opletten zelf, maar hier gaat het meestal wel goed, 1x een flink bedrag terug moeten betalen omdat ik de opvang van de oudste niet van dagopvang naar BSO had gewijzigd bij de belastingdienst. :rolleyes:
     
  6. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.828
    164
    63
    Ja, dat is wel iets om in de gaten te houden, de jongste gaat dan t/m de herfstvakantie naar het kdv, daarna naar de bso.
     
  7. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.828
    164
    63
    Ok, heel er bedankt voor jullie antwoorden! Ik denk dat we maar eens even moeten gaan rekenen hoeveel uren we ongeveer verwachten, en daar dan misschien net iets onder gaan zitten voor de belastingdienst. Of idd een vast aantal uren en mochten we er qua uren echt boven zitten het even aanpassen.

    De oudste 2 zijn wel een jaar naar een bso geweest, maar dat was gewoon iedere week gelijk. Dit is ff iets anders qua regelwerk :)
     
  8. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.495
    1.092
    113
    Hier ook flexibele kdv en bso. Ik geef vooraf door welke dagen ze komen per maand. bij de belastingdienst heb ik de uren standaard wat lager staan. Wij krijgen dus jaarlijks wat terug en hoeven eigenlijk nooit te betalen.
    Gaat prima hier.
     

Deel Deze Pagina