Hallo, In januari heb ik een dochtertje gekregen met anencephalie, zij was dus helaas niet levensvatbaar. Nou heb ik een recept gekregen voor extra foliumzuur om deze kans in de toekomst te verkleinen. Daarnaast ben ik al 14 jaar vegetarier en ik heb in het verleden een vitamine B12 tekort gehad. Mijn dokter raadde mij aan om vitamine B complex te slikken. Maar nou heb ik naast vitamine B complex ook alleen vitamine B12 gehaald, omdat hier 5 x zoveel vitamine B12 in zit. Kan het kwaad om naast het B complex ook deze extra vitamine B12 te slikken? En kan ik dan ook nog zwangerschapsvitamine nemen? Ik ben een beetje bang dat als ik alles ga slikken dat het dan teveel is en dat dat dan weer slecht is voor het kindje? Kan jij hier antwoord op geven? Alvast bedankt. Vriendelijke groet, Marjolein
Hoi Marjolein, je mag zwangerschapsvitamines naast extra vit B complexen slikken. En als je een kindje met een neuralebuisdefect hebt gehad, wordt inderdaad aanbevolen om 4 mg per dag te slikken ipv 0,4 mg per dag. De tabletten die je kunt halen bevatten dan 5 mg. Ik weet alleen niet helemaal zeker of je wel meer dan 5 keer de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vit B12 mag slikken. Ik denk dat je het overtollige wel uitplast, maar dat kun je het beste even aan de huisarts vragen. Ik denk niet dat het kwaad kan, maar vraag het toch maar even na. Groetjes Brigitte