Meiden, weten jullie dit? Wij gaan in de zomervakantie een weekje op vakantie naar België. Maar... hoe zit dat nou met identificatieplicht? Ik weet dat er in Nederland een algemene identificatieplicht is voor iedereen van 14 jaar en ouder. En dat dit in België is voor boven de 12 jaar. Door open grenzen is er natuurlijk geen paspoortcontrole, maar wat als je daar bijvoorbeeld staande wordt gehouden? Ik hoorde dat je dan een groot probleem kan hebben... Natuurlijk is het jouw eigen kind, maar eh... dit kan je dan natuurlijk helemaal niet snel bewijzen... Is het dan verstandiger om maar voor de zekerheid jouw kind dan bij te laten schrijven in jouw eigen paspoort, of een eigen ID-kaart of paspoort te laten maken voor je kleintje? Waar je je allemaal wel niet druk om kan maken hè Maar ik zat het mij ineens te bedenken: hoe doen/deden anderen dat?
wij gaan naar frankrijk en later in de zomer nog naar spanje en ik heb vrijdag toch nog maar een paspoort laten maken... als je inderdaad wat overkomt of je wordt staande gehouden dan moet je volgens mij kunnen bewijzen dat het jouw kindje is... dus heb je toch iets van id nodig. ik wilde eerst laten bijschrijven, maar omdat we volgend jaar wrs buiten de eu op vakantie gaan en de bijschrijvingen vanaf 2012 verdwijnen/ongeldig worden hebben we toch maar meteen een eigen paspoort aangevraagd...
ik heb toevallig van de week de gemeente hierover gebeld, kinderen kunnen nog bijgeschreven worden maar vanaf 2012 is het verplicht dat elk kind (dus ook babys) een ID kaart of paspoort hebben. Wij gaan volgende maand dus naar het buitenland en ga van de week dus pasfoto's met haar maken en we moeten met zijn 3-en de ID kaart voor haar aanvragen. We moeten een formulier via de website uitprinten en invullen en ons beide legitimeren.
Onze dochter heeft vanaf haar 5 maanden een id - kaart... wij gingen 4 daagjes naar Frankrijk en hadden er dus ook 1 nodig...
Hier een paspoort voor Charlotte aangevraagd omdat we nogal graag reizen en niet alleen binnen europa, vandaar een paspoort en geen id-kaart. Ze heeft dit paspoort sinds ze 3 maanden is.
Ook hier een eigen id kaart voor ons mannetje. Had ook gelezen dat de bijschrijvingen vanaf 2012 ongeldig zouden worden dus heb gelijk voor een id gekozen. Hier hoefden we niet met zn 3-en zijn om hem aan te vragen of op te halen, dat formulier met kopie paspoort was voldoende. Ik ben hem dus samen met mijn zoontje ( die moet wel mee zodat ze zien of de pasfoto klopt) gaan aanvragen en ook zo gaan ophalen ( zoontje moest er weer bijzijn omdat een id kaart persoonlijk is......... alsof hij hem zelf in ontvangst neemt duhhhh) Met de fotos doen ze gelukkig niet zo heel erg moeilijk hier dus dat scheelt weer. Vind het wel heel stoer, ons binkie is 11 maanden en heeft een eigen id pas hihihi Groetjes Kim
Oh dan hebben ze per gemeente verschillende regels. Hier was het toestemming formulier + kopie paspoort van hubbie voldoende. Staat er niks over op hun website?? Mijn man is vrachtwagenchauffeur en ik weet dus nooit hoe laat hij thuis is en zou dus nooit een kaart aan kunnen vragen voor ons ventje dus ik was dolblij dat dit ook zo kon. Dit haal ik nu net van de site van gemeente waterland dus volgens mij hoeft je man niet mee en kan het ook via het toestemming formulier. Voor elke bijschrijving moet u uw huidige paspoort, eventueel het paspoort van de andere ouder, als het daar staat bijgeschreven (en andere documenten, bijvoorbeeld een identiteitskaart). Verder moet u een recente pasfoto van het kind meenemen. Tevens moet het kind bij de aanvraag aanwezig zijn zodat de identiteit van het kind kan worden vastgesteld. Voor een bijschrijving in een paspoort van de ene ouder is de toestemming vereist van de andere ouder, ook als uw kind al in uw huidige paspoort staat bijgeschreven. Op een bijschrijving moet u eveneens één week wachten. Het kind hoeft bij het uitreiken niet aanwezig te zijn. Van de ouders moet een legitimatiebewijs worden overlegd. Succes Groetjes Kim
Hier heb ik mijn zoon bij laten schrijven toen hij 6 maanden was & we naar Mallorca gingen! Ze hebben mij toen echter niet verteld over dat 2012 verhaal! Balen! Wordt een eigen paspoort voor m'n kleine vriend...
Wij gingen op vakantie naar Duitsland toen ons zoontje 5 maanden was. We hebben toen een ID-kaart gehaald voor hem.
Ik reis drie dagen in de week met mn dochtertje over de grens. We wonen in Duitsland en werk in Groningen, hier is ook het KDV waar dochterlief naar toe gaat. We hebben toen direct een ID-kaart voor haar aangevraagd. Volgens mij werd het 2012 verhaal pas eind vorig jaar bekend. Een eigen ID-kaart is sowieso wel handig, als bijvoorbeeld een van de ouders of zelfs beide ouders door omstandigheden niet zelf met het kind kunnen reizen.... als ze zelf een kaart hebben, dan kunnen ze ook gewoon met bijv opa en oma mee.