De titel zegt het eigenlijk al. Hoe zit het nou eigenlijk met het invriezen van nitraatrijke groente? Ik maak voor meerdere keren in 1 keer eten klaar voor Finn en vries het dan in. Nou las ik in ons boekje van de diëtiste (Finn heeft KMA) dat je dat niet mag invriezen, maar in het boekje van het CB staat daar niets over en in een babykookboek wat ik heb staat dat het wel mag! Wat is het nu? ik weet dat je het niet vaker dan 2 keer per week mag geven, (erg onhandig aangezien wij 4 dagen iets achter elkaar moeten en dat dus niet kan) Maar je kan moeilijk elke keer een boel gaan weggooien...we eten het natuurlijk ook wel zelf...maar dan nog moet ik weggooien!
Hoi Sarah, volgens mij heeft dat te maken met het opnieuw opwarmen, dat mag dus niet. Als je nitraatrijke groenten opnieuw opwarmt komt het extra vrij en word het giftig. Als ik het allemaal goed gelezen heb hoor, weet het niet zeker wel dat je het niet nog een keer mag opwarmen. groetjes Kim
Nitraat in voeding Er zijn drie belangrijke bronnen van nitraat in de voeding: Groenten: Nitraten komen van nature veel voor in groen voedsel. In de winter is de hoeveelheid nitraat in groenten ongeveer anderhalf keer zo groot als in de zomer. De gemiddelde hoeveelheid nitraat in bijvoorbeeld kropsla is in de winter gemiddeld 3,2 mg tegen 2,2 mg per kilogram in de zomer. Maar ook bij voorjaarsspinazie en veldsla kunnen hoge nitraatgehaltes voorkomen, evenals bij andijvie, raapstelen, kool, bietjes, postelein en selderij. Risico's De schadelijkhheid van nitraat is op zich niet hoog. Een probleem kan echter wel ontstaan bij de omzetting in het veel giftiger nitriet door bacteriën. De omzetting van nitraat naar nitriet vindt in de levensmiddelen zelf al plaats, maar dit gaat heel langzaam. Deze reactie verloopt echter sneller bij een hogere temperatuur, vooral tussen de tien en zestig graden Celsius. Boven en temperatuur van 60 graden gaan de bacteriën dood en vindt geen nieuwe nitrietvorming meer plaats. Omdat de temperatuur tijdens het kookproces echter langzaam oploopt is vorming van nitriet bij het koken van groenten dan ook niet te voorkomen. Een kleine fractie (ongeveer 5%) van het ingenomen nitraat wordt tijdens de spijsvertering, door de bacteriën in het maagdarmkanaal omgezet in nitriet. Enerzijds kunnen deze nitrieten in bepaalde omstandigheden omgezet worden in nitrosaminen die mogelijk kankerverwekkend (met name maagkanker) zijn. Men is het er nog niet over eens of nitraatinname via de voeding inderdaad leidt tot een verhoogd risico op maagkanker. Anderzijds kunnen ze in het bloed hemoglobine omvormen tot methemoglobine. Dit kan leiden tot anemie en cyanose. Bij baby's kan het percentage nitraat dat in het lichaam wordt omgezet in nitriet, oplopen tot tachtig procent. Bij zuigelingen kan daarom relatief gemakkelijk een zuurstoftekort (cyanose, blauwzucht of blauwe-baby-ziekte) ontstaan. Babyvoeding is daarom uit voorzorg zeer nitraatarm. Bij de bereiding van zuigelingenvoedsel behoort ook geen nitraatrijk water te worden gebruikt. Nochtans vormen deze risico's geen grote bedreiging voor de voedselveiligheid en komen ze zelden voor. bron: wikipedia Nitraat en nitriet | Voedingscentrum, eerlijk over eten Nitraat wordt nitriet | Voedingscentrum, eerlijk over eten
Ik heb het zo gedaan met bijvoorbeeld spinazie: Ik kookte de aardappels en het vlees gewoon voor een aantal keren en deed die in bakjes in de diepvries. Als ik voor mijn zoontje dan spinazie wilde maken dan haalde ik een bakje uit de vriezer. Zette een kwartiertje voor zijn eten een pannetje op en maakte daarin 4 deelblokjes spinazie warm (volgens de gebruiksaanwijzing op het pak). Daarna warmde ik zijn aardappel en vlees op en deed als dit warm was de spinazie uit het pannetje erbij. Vond ik niet erg lastig om te doen en hij vond het heerlijk.
Het is een beetje giftig inderdaad. Laatst is uit onderzoek gebleven dat volwassen best 1 keer per week opgewarmde nitraatrijke groente kunnen hebben. Maar voor (kleine) kinderen is dat wat anders. Die kunnen dat niet zo makkelijk verwerken. Hier inderdaad net zoals nataly. Spinazie gebruikten we die deelblokjes.
Ik heb meerdere keren gelezen dat het niet mogen opwarmen van nitraatgroenten achterhaald is en dat het dus wel mag. Ik heb het dan ook meerdere keren gedaan...
Twee misverstanden: Nitraat wordt niet alleen omgevormd tot nitriet door het opnieuw te verwarmen; nitriet wordt ook al gevormd door de eerste keer verwarmen. Maar hoe vaker je de nitraatrijke groente opnieuw verwarmd, des te meer nitriet komt er vrij. Je kan bijv. spinazie het beste kort verwarmen. Als het vers is snel roerbakken en als je diepvries(blokjes) gebruikt, kan je deze het best op kamertemperatuur laten ontdooien en dan snel verhitten in pan of magnetron, dus niet een half uur op het vuur zetten. Nitraat zit niet alleen in spinazie, maar ook in: andijvie, rode bieten, snijbiet, bleekselderij, chinese kool, koolrabi, paksoi, postelein, raapstelen, waterkers, alle soorten sla, spitskool en venkel.
Nog steeds als ik google kom ik verschillende tegenstrijdige berichten hierover tegen. Zucht, ik ga het gewoon helemaal niet meer eten. Ook goed, ik vind het toch niet bijster lekker
Ik heb zelf een kookboek van albert heijn en daar staat wel wat in over nitraatrijke groente. In elk geval dat je het niet meer dan 2 keer per week mag geven. Ook staat er het volgende: Hoewel uit recent onderzoek is gebleken dat het voor volwassenen gee kwaad kan om nitraatrijke groenten een tweede keer op te warmen, adviseren wij om dit voor baby's niet te doen. Hapjes met nitraatrijke groenten kun je dus ook beter niet invriezen. In het groeiboekje staat er inderdaad niks over dus ben wel blij met het kookboek wat ik heb. Staan overigens ook lekkere recepten in.