hoe zit dat met roosvicé?

Discussie in 'De lounge' gestart door Kruimelmuis, 29 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Trees

Trees Niet meer actief

Ik bedacht me later ook dat we het inderdaad over twee verschillende zaken hebben.

Hier even link. Niet het meest wetenschappelijke onderbouwde stuk tekst, maar wel samenvattend Geraffineerde suiker | SuikerWijzer

Via pubmed zijn verschillende artikelen te vinden over het weglaten van bepaalde type suikers (vrij vertaald de graffineerde suikers) i.c.m. dieten en verschillende aandoeningen (o.a. PDS en autoimmuundoeningen). Overigens zijn er ook artikelen te vinden, die aangeven dat het onzin is. Uiteindelijk telt voor mij mijn eigen ervaring.

Vorig jaar ben ik onder leiding van een dietiste in het ziekenhuis gestart met een suikervrijdieet. Dit op aanraden van de internist, omdat we na ruim een jaar rommelen met medicatie mijn auto-immuunaandoening van schildklier niet onder controle kregen. Na een maand had ik sinds lange tijd weer goede bloedwaardes, maar ook sliep ik dieper en veel beter, veel meer energie, geen darmklachten meer, geen dippen meer gedurende de dag en was onbedoeld ook nog eens 5 kilo afgevallen. Ik ben niet meer superstrict, maar ik merk direct als ik iets eet waar suiker aan toegvoegd is. Ik krijg een lichte hoofdpijn boven mijn ogen en ik word 's nachts vaker wakker.

Misschien is alle suiker weglaten, zonder specifieke reden, wel erg extreem, maar ik ben geschrokken van het feit dat in zoveel producten suiker is toegevoegd. Consumenten zouden zich bewust moeten worden van waar suiker wordt toegevoegd, omdat we ongemerkt heel veel binnen krijgen.

2. Ukkie2

Ukkie2 Niet meer actief

Hee dat wist ik niet, daar ga ik eens naar kijken..in mijn familie mag iemand geen suiker maar wel stevia en oersuiker. Leuk om te weten!

3. Bri

Bri Niet meer actief

@trees: dank je wel. Jammer genoeg kan ik niet in pubmed, maar ik geloof je zonder meer als je het zo opschrijft.
    Ik hoor wel vaker goede ervaringen met een geraffineerde-suiker-eliminatie dieet. Zelf geef ik ook de voorkeur aan fruitsuikers of helemaal geen suiker, ben namelijk bepaald geen zoetekauw.
    Maar waar het 'm nou precies in zit, chemisch gezien? Dat zou ik toch graag willen weten.

TS, als het je gaat om 'gezonder' drinken, moet je je dus afvragen waar het jou om gaat en op het etiket checken hoeveel er waarvan in zit:
    - calorieën? dan zo min mogelijk suikers
    - natuurlijk/onnatuurlijk? dan zo min mogelijk geraffineerde suikers of kunstmatige zoetstoffen

4. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Dit doe ik vaak met limoen, is net iets minder scherp. Ongeveer een kwart limoentje uitknijpen in een groot glas water, heerlijk!

5. Me81

Me81 Bekend lid

9 mei 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geraffineerde suiker is wél heel ongezond, alleen als je al kijkt naar hoe het wordt gemaakt :$ nou dan heb ik mijn buikje al vol.
    Als je hardloopt, kun je beter geen suiker nemen maar koolhydraten. Fruitsuikers verschillen wel degelijk van witte tafelsuiker.

Deel Deze Pagina