Hallo dames, Ik lees tegenwoordig vaker over versneld aflossen van je hypotheek. Maar dit zou dan niet echt gunstig zijn bij een spaarhypotheek..?Waarom dan eigenlijk niet? Wij hebben bijvoorbeeld de helft spaarhypotheek en de helft aflossingsvrij. (hypotheek is afgesloten in 2009) En gaat je hypotheekrenteaftrek ook omlaag zodra je aflost? Denk erover om binnenkort toch eens een afspraak met een adviseur te maken maar mss zijn er hier ook mensen die hier ervaring mee hebben?
hallo ook wij hebben zo,n hypotheek en wij hebben ook al afgelost elk jaar een beetje. scheelt elke maand weer toch een x bedrag. vraag aan je adviseur hoeveel en op welke rekening je kan aflossen en hoeveel dat voor jullie scheelt. hoop je een beetje geholpen te hebben. grt priscilla
Wij lossen juist niet extra af, omdat je rente dan ook omlaag gaat en je minder terugkrijgt van de belastingdienst. Je kan het beter op een deposito zetten (mits de rente goed is).
je mag per jaar een bepaald percentage boetevrij aflossen. geld voor de spaarhypotheek ook als je extra wil aflossen. de adviseur weet hoe en wat en hoeveel..
Je aflossings vrije gedeelte kun je heel goed extra aflossen. Je hypotheekrente aftrek gaat weliswaar omlaag maar je betaald tot het eind ook minder rente als je de vergelijking met bijv. Huurtoeslag maakt. Wat heb je liever. 50 euro minder huur betalen waardoor je 20 euro minder toeslag krijgt of de huur blijft gelijk. Ook betaal je voor het aflossingsvrije gedeelte waarschijnlijk een veel hogere rente dan wat die nu is. De spaarrente is ook erg laag dus het is bijna altijd voordelig om af te lossen. Wij doen dat altijd wel, houden wel een buffer op de spaarrekening
Je krijgt bij een koophuis geen toeslagen van de belastingdienst. Daarnaast is 20.000 euro aflossen misschien 10 euro per mnd eraf en als je dit aflost op je aflossingsvrije gedeelte, ontvang je hierover geen spaarrente, dan moet je het aflossen op je spaargedeelte, waardoor je eerder inlost, maar ook dit is 10tjes werk.
het gaat om het even... of je betaald minder hypotheek en je krijgt minder hypotheekrenteaftrek of je betaald minder huur en krijgt minder toeslag. Ik denk dat chrystel het als vergelijking bedoelde.
Je betaald altijd meer dan dat je terugkrijgt van de belastingdienst. Dus aflossen loont altijd. Aflossen op je aflossingsvrije hypotheek brengt je maandbedrag omlaag. Aflossen op de spaarhypotheek betekend dat je inlegt op je spaardeposite en daardoor de looptijd verkort wordt maar je maandbedrag gelijk blijft.
Wij hebben ook een bankspaarhypotheek. We zetten elke maand iets extra weg op een aparte rekening. Over 30 jaar dus een flink extra potje om dan af te lossen op het bedrag wat nog open staat.
Dit inderdaad! Over het algemeen gaat door aflossen je maandbedrag omlaag. En een deposito (of belegging) moet wel een behoorlijk gunstig rendement hebben, wil je daar meer aan overhouden. Wij kunnen op onze hypotheek elk jaar maximaal 10% boetevrij aflossen. Dat is bij de meeste hypotheken zo, maar ik zou het wel even checken. Je zit namelijk niet te wachten op een boete.
Wij zijn dat op dit moment ook aan t uitzoeken, zelfde hypotheeksoort. Wij wilden de looptijd verkorten vh spaardeel maar het blijkt dat je dat niet met extra stortingen kan doen maar alleen met een vaste premieverhoging. Dus daar zit n risico aan vast omdat je niet kan voorspellen wat je financiele situatie is over n aantal jaartikelen. Een x bedrag extra storten per jaar zorgt alleen v premieverlaging maar dat is echt tientjeswerk. Het meeste wat je maandelijks betaald is rente. Dus wij zijn er nog niet uit.
soms kun je pas vanaf een bepaald % van de hypotheek aflossen hier moesten we jaarlijks dan een hoog bedrag aflossen dat we hebben besloten het op de spaarrekening te zetten
volgens mij kan je jaarlijks een x bedrag boetevrij aflossen (leuk als je bijv een 13e maand krijgt??) Als wij een meevaller krijgen van de belastingteruggave gaan we een deel van onze restschuld aflossen, daar hebben we een lening van 10 jaar op lopen (20.000) Daarna zien of we elk jaar een stukje van de hypotheek kunnen aflossen
Ik zou het alleen doen als je het geld echt over hebt. Met de huidige rente heeft het ook weinig zin om het op de bank te laten staan terwijl als je het in je hypotheek stopt je er wel mee verdient (ook al is het een tientje per maand).
Wij lossen langzaam maar zeker wat extra af op de hypotheek. De belangrijkste reden voor ons is om de maandlasten te laten zakken. Zodat we elke maand wat minder hoeven te betalen. Hierdoor ontvangen we ook weer wat minder hypotheekrente-aftrek, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd doordat we maandelijks minder hoge lasten hebben gelukkig.
Ik bedoelde inderdaad de huurtoeslag als vergelijking. Voor een koophuis mag je de hypotheekrente opgeven als aftrekpost.
Wij hebben geen spaarhypotheek, hoe het daar mee zit weet ik niet. Maar we hebben dit jaar een aardig bedrag afgelost en dit scheelt best wel in de maandlasten. Ik weet niet waar je je hypotheek hebt, maar wij zitten bij Obvion, daar kun je als je inlogt precies invoeren hoeveel je zou willen aflossen en dan kun je zien hoeveel geld dat maandelijks scheelt.
Hier ook deels aflossingsvrij en deels spaar. Wij lossen ieder jaar af op ons aflossingsvrije deel. Het is idd tientjes werk (meestal rond de 50 euro in de maandlasten omlaag), maar als je het niet doet en je hebt veel spaargeld, dan gaat de belastingdienst daar ook nog aan zitten. Daarbij: sparen is op het moment niet erg gunstig dus beter in je hypotheek steken. Hypotheekvrij leven zou toch wel ideaal zijn.
Wij hebben de afgelopen 2 jaar extra ingelegd in de spaarhypotheek. De totale looptijd blijft hetzelfde, maar het maandbedrag (voor de spaarhypotheek) is nu minder.