Wie heeft er nog meer een andere roepnaam dan de eerste officiële naam? Ervaren jullie "problemen er mee? Ik verbaas me erover nav het namentopic. Ook dat achternaam van je man aannemen voor problemen zorgt, herken ik ook niet. Ik heb wel bij beide dezelfde beginletter maar voor de rest niet. Ik heb daar nooit problemen mee gehad. Bij zoon is de 2e naam zijn roepnaam en dat is alleen in het ziekenhuis een "probleem", daar is het blijkbaar niet aan te passen (wat hij wel grappig vindt, slimme dokters en zoiets simpels niet kunnen ) . Bij de huisarts etc is het geen probleem.
Ja, ik heb voornamen, die totaal niet lijken op mijn roepnaam en ik vind het, om het simpel te zeggen, gewoon echt stom!!!
ik niet, ik heb maar 1 voornaam, die tevens mijn roepnaam is. Mijn man heeft drie namen en geen van zijn roepnamen staan daartussen, niet eens iets dat daar ook maar op lijkt, geen afgeleide van, helemaal niks. en dat is best verwarrend,, vandaar dat onze kinderen als eerste naam ook de roepnaam hebben en nog een tweede naam erbij.
Mijn officiële roepnaam en voornamen zijn totaal anders dan hoe ze mij noemen. Soms ervaar ik daar problemen mee.
Ik! En nee, geen ‘problemen’ maar irritant is het wel. De huisarts, tandarts, het gemeentehuis, officiële instanties, noem het op, noemen mij standaard bij mijn eerste voornaam. Ik stel mij natuurlijk voor met mijn roepnaam en krijg dan altijd een verbaasde blik en “huh? maar hier staat wat anders?”. Dus steeds weer opnieuw uitleggen hoe het zit, steeds weer reacties a la “oh hahaha dat hebben je ouders niet handig gedaan!” Met mijn getrouwde naam/meisjesnaam ervaar ik deze irritatie overigens niet. Moet wel zeggen dat ik mijn getrouwde naam extra heb (dus voor mijn meisjesnaam) en doorgaans gewoon beide gebruik.
Ik heb maar 1 voornaam en dat is gewoon mijn roepnaam. Mensen korten het meestal wel af maar dat vind ik niet erg, doe ik zelf eigenlijk ook altijd. Bij mijn zoon is zijn 2e naam de roepnaam. Dat is omdat de namen omgedraaid niet mooi staat en klinkt. Maar dat is eigenlijk nergens een probleem. En bij instanties gebruiken we gewoon zijn 1e naam. Mijn dochter heeft gewoon 1 naam wat ook de roepnaam is.
Bij mij ook...mijn officiele namen zijn 2 ouderwetse namen, vernoemd naar de oma's ..mijn roepnaam komt in verste verte niet in de buurt van de officiele namen.....hoe ze dr ooit bij zijn gekomen?? Nooit problemen mee gehad overigens.... Onze kinderen hebben beiden 2 namen, waarvan de eerste naam ook de roepnaam is..
Zal het misschien ook regio gebonden zijn dan? Ik woon in de biblebelt, heel veel mensen hebben hier een andere roepnaam dan officiële naam door vernoemingen.
Dat zou kunnen! Hier inderdaad geen vernoemingen en ik woon in een grote stad Ik snap alle verbaasde reacties ook niet. Als ik dit (en het andere) topic zo lees zijn er zát mensen bij wie roep- en voornaam niet overeen komen...
Wij hebben gewoon de 2e en 3e naam gebruikt voor het vernoemen, en de 1e naam is gewoon de roepnaam.. Lijkt me idd knap lastig anders.. En ook gewoon onlogisch
overigens: In het dagelijks gebruik, gebruik ik mijn mans achternaam, bij brieven mails mijn mans naam+ meisjesnaam, nooit echt problemen mee. Wat ik wel heel vervelend vind is wanneer ik aangesproken wordt met de achternaam van mijn exman. Onze zoon is inmiddels volwassen, maar door zijn autisme heeft hij nog steeds veel ondersteuning en sturing nodig en alle "officiële zaken" als brieven, telefoon etc worden dan ook door mij geregeld. En dus wordt ik met regelmaat gebeld en zo'n telefoongesprek gaat dan als volgt: Ik pak de telefoon op, zeg mijn voornaam+ achternaam van mijn man. "dag mevrouw, u spreekt met die en die, van (vul maar in instantie). Spreek ik met de moeder van (volledige naam zoon)?" Ja, daar spreekt u mee Ah, dat is fijn, mevrouw (achternaam van zoon). Nee, het is mevrouw (achternaam man), mijn zoon heeft de achternaam van zijn vader, mijn exman..... Oh, nou, goed, mevrouw (achternaam man) errrrrg vervelend!! Al vind het niet geheel onlogisch en kan zo iemand dat ook niet zien/ruiken aan de andere kant van de lijn.
Ja hier. Drie doopnamen en mijn roepnaam lijkt er in de verste verte niet op. Ik weet niet anders, maar ik zou het zelf nooit gedaan hebben zo. Echte problemen levert het niet op, ik moet alleen bij bijvoorbeeld vliegreizen naar Amerika of officiele documenten echt wel mijn initialen gebruiken terwijl ik voor mn gevoel anders heet. En bij mn eindexamen middelbare school stond er een naambordje met mn eerste doopnaam op de tafel...oei (mn eerste doopnaam is ook echt nog eens een heel lelijke naam). Mn vader zegt acheraf niet te begrijpen hoe ze hier toe gekomen zijn. Hij geeft mn moeder de schuld, haha lekker makkelijk. Wij hebben ons zoontje wel een tweede naam gegeven mocht hij later willen kiezen. Maar zn roepnaam is ook gewoon zn echte naam.
Ik heb ook hele andere officiele namen dan mijn roepnaam. Hier heb ik echt nog nooit problemen mee gehad, ik snap dan ook niet zo goed waar anderen daar dan wel problemen mee hebben?
Mijn voornamen zijn heel anders dan mijn roepnaam en mijn achternaam ziet eruit als een multiple choice-vraag, dus ik gebruik alleen die van mijn man. Dat levert inderdaad wel eens problemen op. Zeker als ik ergens mijn voorletters moet invullen, ik heb een tussenvoegsel in mijn voornamen en daar is geen Nederlandse notatie voor.
Mijn eerste naam is gelukkig hetzelfde als mijn roepnaam. Ben ik erger blij mee. Mijn zusje heeft een andere doopnaam dan haar roepnaam. Zij heeft een keer per ongeluk haar roepnaam ingevuld op een vliegticket. Toen stond ze bij de douane en toen kon ze gewoon weer naar huis. Zo balen
In ons gezin heeft alleen mijn man dat en hij vindt zijn eerste officiële naam echt vreselijk (ik ook). Het is overigens wel met dezelfde letter dus veel mensen hebben het niet in de gaten, maar met officiële dingen als bijv trouwen of diploma uitreiking staat wel die ene lelijke naam voorop en wordt dat vaak ook zo gezegd. Hij baalt daar echt van en achteraf zegt zijn moeder ook wel dat het niet slim was van ze. Maar bij zijn broer was ook de eerste naam de 'vernoeming' dus moest dat bij mijn man hetzelde. Alleen is de roepnaam bij zijn broer wel ook de eerste omdat dat gewoon een fatsoenlijke naam is. Bij mijn man is de roepnaam de tweede naam.