Kan iemand mij meer vertellen over dongelen? Moet je hiervoor een mobiele telefoon met internet hebben? Of zijn er andere opties? En moet je persé een abonnement afsluiten? En werkt het overal? het is namelijk zo dat wij een stacaravan hebben op een camping, en ik ga daar in het seizoen best vaak naar toe. Maar ik doe ook een opleiding en heb veel huiswerk, en heb hier ook internet voor nodig. Nu is het iedere keer zo dat als ik op de camping ben dus niet kan internetten vanuit de caravan en ik dit dus vanwege mijn huiswerk wel zou willen (en vanwege mijn soort van zp-verslaving en hyves enzo ) maar vroeg me af hoe ik nou voor internet daar kan zorgen, mijn mobiel heeft dat niet en een kabel trekken is niet echt een optie. Dus ervaringen zijn welkom!
Ik weet niet precies hoe het zit met de kosten e.d. maar mn stiefmoeder heeft zo'n dongel. Het ziet er een beetje uit als een USB-stick. Je hebt dus echt geen kabels of iets. Zij gebruikt het voor haar werk. Ze heeft een rijschool en kan zo in de auto met leerlingen intekenen op examens en eventueel online dingen laten zien.
Het is een abonnement waar je elke maand voor betaalt... erg duur dus als je het vervolgens alleen in de zomer gebruikt! Mijn ouders hebben er één gehad en hadden er slechte ervaringen mee; hij deed het vaak niet, als hij het wel deed was hij langzaam, vage rekeningen enzovoorts. Is er op de camping geen KNP hotspot ofzo? Dan is dat misschien een betere optie, omdat je daar (volgens mij) alleen voor betaalt als je het daadwerkelijk gebruikt. Via sommige providers (XS4ALL) kun je er zelfs gratis gebruik van maken.
Wij kregen tijdelijk zo'n dongel, omdat er wat mis was gegaan, waardoor we zonder internet zaten na de verhuizing, maar goed, dat werd toen gewoon door KPN betaald. Binnen 10 minuten internet...yeah right! Bleek dat ding weer niet goed geregistreerd te zijn door KPN, was ook wat mis mee gegaan. Dus pas na ruim een week eindelijk internet en dat werkte ook niet echt fantastisch. Uiteindelijk hebben we een week of 3 'gedongeld' en toen werkte internet weer gewoon en hebben we hem terug gestuurd.
Een dongel is hetzelfde als internetten op je mobiel alleen dan op je laptop/computer. In een usb stick zit een simkaart net zoals in je telefoon alleen deze simkaart is grotendeels bedoeld om te internetten, ga je hiermee bellen of smsen (is ook mogelijk namelijk) lopen de kosten hoog op. De kosten van een dongel zijn beduidend hoger dan van een normaal internet abonnement en het internet is enorm traag in vergelijking met een normaal standaard ADSL abonnement. Het is vooral handig als je veel onderweg bent en graag onderweg internet gebruikt. Denk aan vakanties in NL op een camping of voor werk-doeleinden. Gebruik een dongel dan alleen als "extra" handigheid als je dat nodig vind of als tijdelijke vervanging. Als definitieve vervanging is het echt geen goede optie, het is duur, traag en nergens goed voor. Als je nog meer vragen hebt over dongel of apparatuur kun je me pb'en. Ik weet nogal veel van elektronica en heb het jaren verkocht in verschillende winkels.
Meiden bedankt voor jullie reacties. Ik snap nu een beetje hoe het zit. Wat ik vooral lees is dat het toch niet optimaal werkt (traag) en vrij duur is. Ik ga er nog eens even over nadenken dan en kijken of er nog andere opties zijn.