Hoe zit dat nou??

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Tjes, 17 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tjes

    Tjes Lid

    8 sep 2009
    50
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heey!

    Weet niet precies waar ik deze vraag het beste kwijt kan, vandaag dat ik hem hier plaats.

    Hoe zit het nou??
    Vriend en ik wonen samen in een huurwoning.
    Je hoort zoveel verhalen.
    De een zegt je kunt het beste een samenlevingscontract nemen, de ander zegt je kun het beste geregistreerd partnerschap doen.

    Wie kan me vertellen wat nou het beste is en wat hoe het met de betrekking van de kinderen straks het beste is?

    We hebben een koophuis op het oog maar het is nog niet zeker of dat wel door gaat. Dan zouden we een samenlevingscontract hebben.

    Wie kan het me wat duidelijker maken??
     
  2. mamalien

    mamalien Actief lid

    8 apr 2010
    117
    0
    0
    NULL
    Almere
    Volgens mij maakt het niet zoveel uit.. Je moet in beide gevallen het kindje nog erkennen..
     
  3. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.511
    500
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Laat je ten eerste goed voorlichten door een notaris!

    Ons werden toentertijd twee vragen gesteld: 1/ is er sprake van een eigen woning? 2/ zijn er kinderen in het spel.
    Wordt één van deze twee vragen met Ja beantwoord, dan is een samenlevingscontract in combinatie met testament "noodzakelijk". (in de zin van wenselijk en handig)

    Wij hebben toen gekozen voor samenlevingscontract met testament omdat trouwen toen nog geen issue oid was.

    Hoe het zit met nalatenschap bij geregistreerd partnerschap weet ik niet precies. Het wordt wel voor een groot deel gelijkgesteld met het huwelijk, dus dan zou je zeggen dat het erfrecht dan ook automatisch is geregeld.
     
  4. Reintje85

    Reintje85 Bekend lid

    28 jun 2009
    981
    0
    16
    Volgens mij is het grootste verschil tussen die 2 je burgelijke staat die veranderd. Bij een samenlevingscontract ben je samenwonend en bij geregistreerd partnerschap ben je geregistreerd partner. Dit laatste laat je ook echt vastleggen door een ambtenaar van de burgelijke stand e.d. terwijl een samenlevingscontract bij de notaris word opgesteld. hierin word benoemd wat van wie is (In geval van gezamelijk eigendom) en wie verantwoordelijk is voor wat. Ook word besproken wat er gebeurd als een van de twee komt te overlijden, wat erg belangrijk is omdat anders de helft van het huis naar de schoonfamilie zou gaan als er iets met een van de twee gebeurt, ipv naar de partner. dat soort dingen worden benoemd. Bij een samenlevingscontract kunnen ze schulden ook niet op de partner verhalen, terwijl dit bij ger. partnerschap misschien wel zo is? weet ik ff niet zeker.

    zou gewoon gaan trouwens als ik jouw was... stuk makkelijker, net zo bindend;)

    xx
     
  5. mamma taz

    mamma taz Lid

    10 mei 2010
    42
    0
    0
    NULL
    NULL
    sorry ik het verschil niet zogoed,
    ik weet wel dat als je zwanger bent je samen met de vader aangifte moet doen van ongeboren vrucht maar dat zal misschien al hebben gehoord. wij hebben dit ook gedaan dan na de geboorte moet je ook een brief naar de kantonrechter sturen dat je de vader toesteming geeft voor gezag over het kind dit hoeft alleen bij de eerste dit hebben wij allemaal gedaan maar over het registreren heb ik zelf geen idee en ervaring wij zijn nu getrouwd en hebben bij de notaris alles vast gelecht maar er zijn verschillende notarissen waar je vrijblijvend kan infomeren wat het beste bij jullie past en wat zoiets kost zonder hier verder aan vast te hangen.

    wel een tip infomeer en kijk goed rond omdat de prijzen enorm verschillen, maar kijk niet alleen naar bedrag maar ook wat je echt voor krijgt.

    veel plezier verder met je zwangerschap en hoop je iets aan verhaal heb.

    groetjes mamma taz
     
  6. Trees

    Trees Niet meer actief

    Ik heb bij de gemeente een folder aangevraagd met alle verschillen en overeenkomsten tussen samenwonen, gereigistreerd partnerschap en trouwen.

    Ik zal eens kijken of ik de folder ook online voor je kan vinden. Het geeft in ieder geval heel veel antwoorden op je vragen.

    Edit. Gevonden! Trouwen, geregistreerd partnerschap en samenwonen | Brochure | Rijksoverheid.nl Je kan de brochure gratis aanvragen of downloaden.
     
  7. SaschaH

    SaschaH Actief lid

    13 aug 2009
    461
    0
    0
    Erkennen of ouderlijk gezag krijgen van je kindje indien je ongehuwd bent
    Wanneer je dit niet bent dien je een procedure te starten om juridisch vaderschap te krijgen om na de geboorte allerlei soorten van ellende te voorkomen. Er is een verschil tussen erkenning en gezag. Bij erkenning gaat een man familierechtelijke betrekkingen aan met het kind; hij wordt door erkenning de wettelijke vader. Hij is echter geen wettelijke vertegenwoordiger. Hiervoor moet een man het gezag hebben over het kind. Met gezag is de man de wettelijke vertegenwoordiger en kan hij rechtshandelingen verrichten namens het kind, zoals het zetten van een handtekening. Het feit dat een man gezag heeft over een kind, zegt niets over de familierechtelijke betrekkingen. Ook een niet-ouder kan gezag hebben over een kind. Wil een gezagdrager ook de wettelijke vader zijn van een kind, dan moet hij het kind erkennen. Erkenning kun je reeds voor de geboorte regelen. Wettelijk gezag, indien niet automatisch verkregen, na de geboorte.

    Verschillen tussen gehuwd zijn en geregistreerd partnerschap met betrekking tot de kinderen
    Het huwelijk en het geregistreerd partnerschap zijn in veel opzichten gelijkwaardig. Voor de relatie met de kinderen is er één belangrijk verschil. Een kind dat wordt geboren in een huwelijk van een man en een vrouw heeft van rechtswege beide echtgenoten als ouder. Bij een huwelijk van twee vrouwen of twee mannen en bij een geregistreerd partnerschap (zowel van paren van gelijk als verschillend geslacht) is dit niet het geval. In al deze gevallen kunnen familierechtelijke betrekkingen van het kind met de partner van de moeder of vader alleen ontstaan door erkenning of adoptie.
    Voor meer informatie kun je terecht bij postbus51.
     
  8. Tjes

    Tjes Lid

    8 sep 2009
    50
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reactie's. !! :)
     

Deel Deze Pagina