Hee meiden Ik heb wat vraagjes over doorgestuurd worden als zwanger worden niet lukt en over vruchtbaarheidsonderzoeken maar zal eerst even een indruk geven van het verhaal hier achter. In 2008 werd ik eens in de 2/3 maanden ongesteld. En ook een keer 14 dagen lang. Hiervoor heb ik ook bij de gynaecoloog gelopen enzo. In 2009 besloten wij te stoppen met de pil omdat die blijkbaar toch niet werkte voor mijn cyclus. Nu zijn we 1,5 jaar verder en worden we steeds onzekerder en banger.. Kunnen wij wel kinderen krijgen enzo spookt constant door ons hoofd. Ik ben 19 word over 2 weken 20 en mijn vriend is 20 word 21 in november. Na een relatie van 3 jaar gaan we over 6 dagen samen wonen en besloten dan ook maar een gesprek aan te gaan met de huisarts. Nu ben ik bang dat ze ons afwijzen vanwegen onze leeftijd. Kan dat zomaar? staat er een leeftijd voor? En hoe gaat dat precies zo'n vruchtbaarheids onderzoek? En word het ook vergoed of niet? Als ik een afspraak maak bij de huisarts wat gaat er dan gebeuren? Groetjes.
Hoi Danielle, Bij een eerste afspraak bij de huisarts gebeurt er eigenlijk vrij weinig. Je beantwoordt wat vragen en wordt eventueel doorgestuurd naar de gyn. Lees / schrijf maar eens mee op Start MMM. Daar schrijven een aantal meiden met vruchtbaarheidsproblemen, ook die wat jonger zijn. Leeftijd maakt niets uit voor vruchtbaarheidsproblemen. Als ik op m'n 20e wist dat het langer zou gaan duren, dan was ik niet vorig jaar pas begonnen... (Ben pas 27, hoor!) Je moet bij de huisarts wel aangeven of je al bezig bent en hoe je cycli eruit zien. Hopelijk heb je dat elk maand bij gehouden. Kijk de polis van je zorgverzekering even na, of het voor jou vergoed wordt. Niet alles wordt nl vergoed (bijv. maar n bepaald aantal behandelingen van bijv. IUI) Succes! Groetjes, Eevie
Leeftijd speelt niet mee vind ik! Al "denken" sommige mensen daar anders over.. Maar jouw cyclus is gewoon niet in orde, daar hoort geen leeftijd naar te staan vind ik.. Verder kan ik weinig van je vragen ebantwoorden, wel denk ik dat de huisarts je eventueel naar de gyneacoloog door stuurt voor echo onderzoeken enzv om te kijken of alles in orde is...
bedankt voor jullie reacties. ik heb vorig jaar heel lang bij de gyn gelopen maar daar werden we niet wijzer van.. konden geen oorzaak vinden van die cyclus en me baarmoeder zag dr goed uit en het slijmvlies ook blijkbaar! ben nog wel enkele keren daarna bij de huisarts geweest natuurlijk kreeg ook schildklier problemen dus daar zou het mee te maken kunnen gehad hebben want dit jaar *afkloppen* ben ik elke maand netjes optijd geweest! Elke maand 1 dag te vroeg of 1 dag te laat dus dat valt reuze mee we gaan mischien aanstaande donderdag of anders dinsdag! ben erg zenuwachtig