hoe zit dat nou?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Dora, 8 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dora

Dora Bekend lid

25 apr 2006
    762
    0
    0
    Hoi,

Ik ben benieuwd hoe iets zit!
    Ik heb momenteel een fulltime baan van dik 40 uur per week en weet in mijn achterhoofd dat dit geen baan is die parttime kan worden vervuld.

De zwangerschap geeft me dus ergens de zenuwen want over een maand
    wil ik het aan mijn werkgever vertellen, maar daar zal ik dan ook bij moeten aangeven dat ik van 5 naar 3 dagen wil zodra de baby geboren is.

hoe zit dat....?
    kunnen ze mijn ontslaan gezien deze functie niet in 3 dagen kan
    moet ik zelf een andere baan zoeken, gezien dit mijn eigen verzoek is en zeggen ze dan "dat is jou probleem" of moeten zij mij iets bieden binnen het bedrijf wat wel kan? of kan ik zeggen dat ik van deze baan een duo baan kan maken dat we het met 2 personen gaan doen idpv 1....

ik heb echt geen benul, heb ik hierin rechten?

x
    dora

2. kimkivits

kimkivits Fanatiek lid

28 jun 2006
    2.209
    0
    0
    Eigen zaak, fotografe
    eindhoven
    als je langer dan een jaar binnen het bedrijf werkt heb je recht op werktijdvermidering. je mag dan 1x per jaar vragen aan de werkgever of je minder of meer mag gaan werken. je moet dit geloof ik 4 maanden vóór het ingaan van de nieuwe werktijden aanvragen en je werkgever moet minimaal 1 maand van te voren aangeven of het wel/niet wordt toegewezen.

hij mag zit alleen weigeren als er bedrijfsbelang bij kotm kijken. dus wanneer het werk stil komt te liggen/niet door kan gaan etc. als jij minder gaat werken.

hoop je hiermee beetje geholpen te hebben :)

3. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Je zegt zelf dat je een baan hebt die niet parttime kan worden vervuld.
    Dus daar kunnen ze je lijkt me ook niet in tegemoetkomen ook al zouden ze willen.

Misschien een andere functie binnen het bedrijf?

4. Niet meer actief

dat zal dan waarschijnlijk een andere functie worden.

In de functie dat ik vervulde was parttime ook niet mogelijk. Ik had wel een andere functie kunnen uitoefenen (namelijk in de groep gaan zitten waaraan ik juist leiding gaf), maar dat had voor mij geen optie geweest. Maar goed, dat was dus wel de mogelijkheid voor mijn toenmalige werkgever.

Ik ben daar weggegaan en werk nu thuis (ik ben in loondienst van ons eigen BV) en doe in de avonduren de admin enzo en overdag de zorg voor ons meisje!

5. babsie

babsie Fanatiek lid

10 sep 2006
    1.432
    0
    0
    hey hallo,

heb je in eerste in stantie ook gedacht aan ouderschapsverlof, dit mogen ze je niet weigeren.. en in de tussentijd behoudt jij je contract dus stel dat je daarna wel gewoon weer fulltime wilt werken dan is dat mogelijk. zo niet dan kun je dan alsnog aanvragen of je minder mag werken, dit kun je ook dus nog beslissen na de bevalling.

liefs

6. Niet meer actief

Ze wil na de bevalling 3 dgn werken. En dit kan gezien haar functie niet, dat staat los van ouderschapverlof. Ze wil dus niet fulltime werken.

7. Sharm1

Sharm1 Niet meer actief

Zover ik weet is je werkgever verplicht je ouderschapsverlof te geven. De ouderschapsverlof kan je dus zo inplannen dat je elke week maar 3 dagen hoeft te werken (de lengte van je ouderschapsverlof is dacht ik 13 maal het aantal uren wat je per week werkt)

edit: ik heb het nogmaals opgezocht: je werkgever is volgens de wet echt verplicht je ouderschapsverlof te geven (lukt dat niet binnen je huidige functie dan behoort de werkgever een baan te "creeeren"). Je mag hoe dan ook niet ontslagen worden als je je ouderschapsverlof wilt opnemen

nog een edit: oops, dit stond al een paar posts eerder.

8. Dora

Dora Bekend lid

25 apr 2006
    762
    0
    0
    Tjee wat een antwoorden... dank je wel :)

Ik wil inderdaad in elk geval 2 dagen thuis zijn na de bevalling voor de baby en dus maar 3 dagen werken.
    dat laatste klinkt best wel interessant, ouderschapsverlof over die 2 andere dagen....ik moet toch maar eens snel alle bedrijfsregels lezen om te zien wat mogelijk is. Had namelijk nooit aan ouderschapsverlof gedacht...is er iemand van jullie met ouderschapsverlof?

9. Molly

Molly Fanatiek lid

4 dec 2005
    1.456
    0
    0
    Mijn vriend gaat ook ouderschapsverlof opnemen en zodra dat op is gaat hij proberen die uren minder contractueel minder te werken. Met het ouderschapsverlof kun je ook gelijk aantonen dat je het werk dus in 3 dagen aankan en kunnen ze bijna niet weigeren om je een minder uren contract te bieden, het werkt tenslotte, dat is dan al gebleken!

10. Sharm1

Sharm1 Niet meer actief

Ik ben momenteel met ouderschapsverlof.... vind het ernorm fijn.
    Werkte eerst 40 uur en nu 16 (maandags en vrijdags). Ben je er toch even uit en flink wat tijd bij je kleintje. Ik wil niet anders meer

Mijn verlof duurt tot april en dan gaan we kijken hoe we verder gaan. (40 uur, 16 uur of ontslag). Gelukkig kan ik goed met mijn baas praten, dus we komen er altijd uit.

11. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Maar als jouw functie parttime niet vervuld kan worden... dan lukt dat toch ook niet met ouderschapsverlof? Of begrijp ik het verkeerd en kan jouw functie wel parttime maar willen je leidinggevenden dat niet?

12. Sharm1

Sharm1 Niet meer actief

Je werkgever is VERPLICHT je ouderschapsverlof te geven. Lukt dit niet binnen je eigen functie dan behoor je tijdig een ander toegewezen te krijgen.

Ik ben boekhoudster en het is voor mij niet mogelijk dit nog maar 2 dagen in de week te doen. Dus ik doe nu tijdelijk ander werk.
    Ik werk bij een klein bedrijf en er werken nog maar weinigen fulltime bij ons...dus mijn werkgever wil daar een beetje vanaf. Vandaar dat we over een half jaar waarschijnlijk beslissen om uit elkaar te gaan.

Deel Deze Pagina