Hoe zit dat nu precies? Links of rechtshandig...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ikke20, 10 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ikke20

Ikke20 Actief lid

13 okt 2008
    379
    1
    0
    Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje over mijn zoontje. Hij wordt in juli 3 jaar oud.
    Hij heeft al heel lang een sterke voorkeur voor zijn linkerhand. Maar nu wil hij af en toe ook letters schrijven en knippen. En natuurlijk wil ik hem daar graag bij helpen. Maar ik ben zelf rechtshandig.
    Nu weet ik dat het nog niet vast ligt of een kind rechts of linkshandig is, maar als ik met hem wil helpen met schrijven met zijn rechterhand wil hij dat niet. Dus mijn vraag is wat ik nu het beste kan doen. Toch rechts blijven oefenen of links, maar hoe dan?
    Alvast bedankt voor het lezen.
    O, ja. Linkshandigheid komt in de familie voor, dus het zou niet heel vreemd zijn.

Groetjes Mariska

2. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Hier een zoon die in febr. 3 jaar is geworden. Duimt al vanaf zijn geboorte met links en tekent, knipt enz. met links. Toch voetbalt hij met rechts. Ik laat hem gewoon alles doen waar hij de voorkeur aan geeft en ik denk dat hij gewoon links is. Zit overigens ook in de familie, aan beide kanten een broer die linkshandig is.

3. lydia31

lydia31 Fanatiek lid

7 okt 2006
    3.177
    0
    0
    Mijn dochter is ook linkshandig, in het begin toen ze een jaar of 2 was gaven we de vork en lepel aan in haar rechterhand, deze pakte ze zelf over in haar linkerhand, ik ben van mening dat het genetisch bepaald is. Tuurlijk kan je aanleren met de andere hand, maar dit doen wij niet. Dat deden ze vroeger.
    Mijn zoontje is rechtshandig. Mijn man links en ik rechts.
    Voor mij is het dus ook moeilijk om mijn dochter te helpen, maar ik ga achter haar staan en doe het op haar manier met mijn handen over haar handen.
    snap je het nog?

succes idg

4. marilouise

marilouise Niet meer actief

hier ook een jongen waarvan we sterk het vermoeden hebben dat hij linkshandig, als wel linksbenig is. waar zien we het aan, hij kan het met beiden maar heeft heel sterk de voorkeur voor links, pakt graag alles over, eten doet hij als een linkshandige, maar dat is niet vreemd, mijn beide ouders waren linkshandig dus ik eet ook als linkshandige en mijn man is linkshandig. we zien het wel geen enkel probleem toch?

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik zou rechtshandig persoonlijk blijven stimuleren - maar links handig natuurlijk ook helpen. Dus een beetje afwisseling anders stimuleren.

En overigens: Ik ben zelf links en heb dit toch wel als vervelend ervaren - vlekken- nooit eens een net schrijfwerk hebben, irritant met bepaalde sporten (o.a hockey) op school, dat er geen of te weinig materiaal was voor linkshandigen...

6. Chantico

Chantico Niet meer actief

Ik snap niet zo goed waarom het uitmaakt of je zelf rechtshandig bent als hij linkshandig zou zijn. Ik heb mijn dochters hand nooit vastgehouden bij het leren knippen of wanneer ze iets wil 'schrijven'. Ik knip en schrijf zelf en zij doet het op haar eigen manier na. Zo kan jij het toch ook doen? Toen hij begon met tekenen heb je toch ook niet zijn hand vastgehouden om het hem voor te doen?

Mocht hij het zichzelf op een andere manier aanleren dan ze op school willen, dan is er dan genoeg tijd om het weer anders te leren. Nu zou ik er vooral voor kiezen om hem lekker bezig te laten op de manier die hij zelf fijn vindt. Plezier krijgen/houden in schrijven/tekenen/knippen is naar mijn mening vele malen belangrijker dan een kind van (nog geen!) 3 jaar al proberen bij te sturen met het gevolg dat hij gaat voelen dat het op zijn eigen manier dus blijkbaar niet goed genoeg is. Ik zou bang zijn dat dat kan ontaarden in faalangst of tenminste verminderd plezier in lekker bezig zijn met je handen.

Maar ja, ik ben niet links en heb dus ook nooit ervaren hoeveel problemen dat kan geven en dat je misschien liever bijgestuurd had willen worden toen je nog klein was...

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nee, niet doen! Echt niet, het stimuleren van de 'verkeerde' hand kan voor problemen zorgen in de toekomst. En dan niet alleen maar met schrijven, maar met het hele gedrag. Links- of rechtshandigheid ligt (voor het grootste deel) al bij de geboorte vast in de hersenen. Als je een kind met de verkeerde hand laat schrijven, dwing je ze als het waarden om niet de hersenhelft te gebruiken die bij hun voorkeurshand hoort. Dat is niet goed voor de ontwikkeling.

De eerste jaren moeten de kinderen nog een beetje uitvinden welke hand de voorkeur heeft. Ze kunnen nog wisselen. Laat kinderen gewoon de hand gebruiken die op dat moment hun voorkeur heeft. Uiteindelijk zal je kind (onbewust) zelf merken welke hand de voorkeur heeft en die hand wordt dan dominant. De leerkrachten in de kleuterklas letten hier als het goed is ook op.

Je hoeft een kind van (bijna) drie niet te helpen met schrijven door de hand vast te houden. Als je echt met letters wilt oefenen, kun je beter laten stempelen. Motorisch zijn ze nog helemaal niet klaar om echt te schrijven. Ik snap wel dat je wel wilt dat hij bijvoorbeeld zijn naam kan schrijven, maar schrijf die dan gewoon voor en laat hem naschrijven. Lukt dat niet? Prima: dan is hij er dus nog niet aan toe om te schrijven. Misschien is hij al wel bezig met letters herkennen en woordjes lezen. Dat wil niet zeggen dat een kind ook al klaar is om te schrijven.
    Als hij bezig is met woordjes lezen, kun je dat gerust een beetje stimuleren en oefenen. Volgens de laatste inzichten is het dan het beste om met hele woorden bezig te zijn en niet met de losse letters.

8. babyproject

babyproject Niet meer actief

Ik zou nooit rechts stimuleren als ik verwacht dat mijn kind links is!!

Ik ben zelf links, heb dit nooit als problematisch ervaren! Vond het juist heel bijzonder.

Mijn moeder is ook links en haar vader had haar verplicht alles met rechts te doen. Hier heeft ze hele nare herinneringen aan. Het voelde heel onnatuurlijk en nu doet ze dingen weer met links, maar ze heeft er bijna een trauma aan overgehouden.

9. Ikke20

Ikke20 Actief lid

13 okt 2008
    379
    1
    0
    Hoi Dames,

Bedankt voor jullie reacties.
    Ik laat mijn zoontje dus gewoon zijn voorkeurshand gebruiken, eigenlijk wat ik al deed ;).
    Wat betreft het schrijven van letters. Ik weet dat mijn zoontje nog erg jong is, maar hij vraagt er zelf om. Of ik letters met hem wil schrijven. Daarom vroeg ik mij af hoe ik dit het beste kan voordoen. Ik ben zelf een grote voorstander dat kinderen hun eigen tempo bepalen, daarom wil hem ook niet afremmen als hij mijn vraagt om letters te schrijven. Dus ik zal het initiatief bij mijn zoontje laten.

Groetjes Mariska

10. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Kijk wel even hoe je de letters moet schrijven, want de verkeerde letters aanleren is niet handig.

Mijn dochter was ook al links op vroege leeftijd met 18 mnd al duidelijk. CB zag het ook, al mag je op zo`n jonge leeftijd de conclusie eigenlijk nog niet trekken. Nu is ze bijna 4,5 en nog steeds linkshandig. Zoonlief is bijna 21 mnd maar bij hem heb ik nog geen idee hoor, hij heeft geen voorkeur en gebruikt ze allebei.

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

ze boedoelde misschien wanneer het kind rechtshandig lijkt rechterhand stimulren.maar als hij linkshandig lijkt zo laten?

linkshandigheid kun je niet veranderen door de andere hand te stimuleren. zo krijgt hij 2 linkerhanden=onhandig wordt hij dan.

hier hebben we nog geen duidelijk voorkeur. maar beide oma's zijn 2 handig.ook handige mensen allebei.

12. Dana

Dana Niet meer actief

Mijn dochtertje is ook links, 3 jaar, ik vind het ook moeilijk om haar dingen voor te doen maar ik laat haar wel gewoon haar linkerhand gebruiken, als zij links is dan is dat zo niks mis mee.

13. Chantico

Chantico Niet meer actief

Volgens mij verschilt het per school met welke letters ze beginnen. Sommigen eerst met blokletters/hoofdletters, anderen juist weer met 'schuin schrift'/'aan-elkaar-letters'. Als je al weet welke school het straks gaat worden kun je het navragen, maar zelfs op één school kan het over een paar jaar misschien al weer anders zijn, al naar gelang de nieuwe inzichten daarover. Die indruk heb ik tenminste gekregen van scholen, dat het erg varieert hoe kinderen leren schrijven.

14. Nummer 10

Nummer 10 Actief lid

2 feb 2012
    382
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben zelf linkshandig en dochter van 4 is duidelijk rechtshandig. Ik heb dat nooit echt lastig gevonden met voordoen ofzo. Nooit echt over na gedacht.
    Het verbaasde me wel dat ze rechts is, want vriend en ik zijn allebei links en dan is de kans op een linkshandig kind erg groot heb ik altijd begrepen.

Wat voor letters ze leren op die leeftijd lijkt me niet zo'n punt. Als ze het niet helemaal perfect leren, dan hebben ze straks op school tenminste nog wat nieuws te leren. Kinderen die op die leeftijd dingen oppikken, pikken het straks op school snel genoeg weer ander op is mijn insteek.

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva is linkshandig, dat was vanaf 1 jaar al duidelijk, maar dan kan het nog veranderen. Maar ze is nu dus nog steeds linkshandig :) en het lijkt erop dat ze ook een beetje rechtshandig is, net als mijn man. Hij schrijft en eet met links, maar een bal gooien en darten enzo doet hij met rechts. Heeft ook geen problemen met hockeyen (integendeel ;)). De vader van mijn man is trouwens ook linkshandig.

Ik heb er nooit wat van gemerkt met voordoen, omdat ik gewoon dingen met rechts doe en Eva met links, ik hou haar hand ook niet vast, ze mag schrijven, maar dan ook echt helemaal zelf.

16. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Mijn zoon lijkt toch ook wel een sterke voorkeur te hebben voor zijn linkerhand met eten, tekenen, etc. Verbaast me niets, want mijn broer en vader zijn allebei (van oorsprong) links (mijn vader 'moest' rechts worden - zo ging dat toen)

Laatst op het CB eens nagevraagd wanneer je nou eigenlijk echt kunt zeggen of een kind linkshandig is, maar dat wist men niet ;) Wel kreeg ik het dringende advies om toch vooral rechts te stimuleren. Niet gedaan, want ik geloof daar niet zo in en ben blij hier te lezen dat dat inderdaad beter is van niet. We zullen wel zien wat het gaat worden. Ik geloof niet dat je een heel problematisch leven tegemoet gaat als linkshandige - al zal het best onhandig zijn soms.

17. mariska72

mariska72 Fanatiek lid

25 apr 2006
    2.179
    0
    0
    Ergens in t noorden
    Hier een ventje wat beide kan...wel voorkeur naar links. Eten deed hij altijd links (anders werd/wordt t een toestand)..tekenen heeft hij beide geprobeerd maar vanaf een jaar of 3 dat hij echt is gaan "schrijven" heeft hij zelf voor links gekozen. Hij zit nu net op school en de juf vroeg me idd of hij linkshandig was...ze vindt t wel handig om t t weten.
    Dus lekker laten zo..

Mvs...mij hebben ze verteld dat ze pas rond een jaar of 4/5 echt kunnen zien of iemand links of rechtshandig is bij twijfelgevallen dan..

18. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Na laten schrijven is beter dan meeschrijven. Mijn dochter kon al der eigen naam, papa en mama schrijven en herkennen toen ze op school begon en dus nog 3. Ze is ook erg geïnteresseerd in letters, cijfers etc. Ze kent nu met 4 jaar heel het alfabeth, typt dingen op de computer, schrijft nog wat woordjes en begint ook met lezen nu. Vaak is zien, onthouden en na slaat ze gewoon goed dingen op :). Zoontje is totaal niet geinterreseerd in dit soort dingen :). Beetje stimuleren kan dus geen kwaad. Verder hoeft dit geen probleem te zijn voor links of rechthandig. Jij schrijft wat op en hij schrijft het naar. Zal er verder geen probleem van maken dat hij links is en het lekker zo laten. Kan nog altijd rechts worden en zo niet, tegenwoordig wordt linkshandig niet meer gezien als een afwijking maar is het gewoon iets wat genetisch is bepaald. Veranderen omdat het moet heeft meer schade dan het gewoon zo late

19. Queen

Queen Fanatiek lid

11 aug 2010
    1.067
    274
    83
    Als een kind linkshandig is terwijl de ouder rechtshandig is (of andersom uiteraard) is het het makkelijkste om iets voor te doen door het kind recht tegenover je te laten zitten.
    Ouder en kind gebruiken dan nl dezelfde hand.

20. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Hier beide, met een voorkeur voor rechts. Hij is rechts beginnen kleuren, iets erna alleen nog met links kleuren, nu vaak met beide handen tegelijk?? Z'n vork neemt hij meestal rechts, gisteren z'n lepeltje voor z'n soep links (en m'n moeder maar zeggen dat hij z'n ander handje moest gebruiken, toch maar even gezegd dat ze dat niet meer mag doen en hem zelf moet laten ontwikkelen wat voor hem best is).

Dus hier op dit moment totaal geen idee wat het gaat worden. Als hij aan't tekenen is en ik wil hem helpen, doe ik dat met de hand waar hij z'n potlood in vast heeft.

Deel Deze Pagina