Hoi, Ik ben helaas een van de ongelukkige die meteen na de bevalling gewoon weer ongesteld is geworden. De eerste keer heb ik echt een mega BV dip gehad van twee dagen, wat ik echt verschrikkelijk vond. Hij wou elk uur drinken en ik had hele slappe borsten waar niet veel uitkwam voor mijn gevoel. Hij was ook erg onrustig, jengelig. Nu ben ik dus voor de tweede keer weer ongesteld en voel de dip alweer aankomen, mijn borsten worden weer slapper. Zie dus ontzettend tegen de komende dagen op. Meer als heel veel aanleggen kan ik toch niet doen? Of denken jullie dat ik tijdens die moeilijke dagen maar een flesje kv moet geven? Moet eerlijk zeggen dat ik dat liever niet doe, maar ben ook erg bang dat hij te weinig binnenkrijgt zo. Na die twee dagen is de BV productie weer volledig hersteld overigens! 8) Groetjes!
Tja, veel aanleggen is het enige wat je kunt doen. Als je kleintje dan toch nog honger heeft, helpt een flesje misschien... aangezien het echt om die 2 dagen gaat en niet om een langere periode van dip, moet dat volgens mij geen probleem zijn. Is het anders een idee om buiten je menstruatie om wat extra te kolven, zodat je een extraatje achter de hand hebt voor deze dagen?
Dat is inderdaad een goede tip! Ik heb alleen geen kolf apparaat en ben bang dat de financien het niet toe laten om er een te kopen Maar is zeker een optie voor de volgende ongesteldheid. Hopelijk kan ik er voor die tijd eentje zien te krijgen en kan ik me er nu nog even "zo" doorheen worstelen...
je kunt in 1e instantie misschien voor een paar dagen huren en verder heb ik mijn kolf via marktplaats gekocht scheelde de helft op een bijna-nieuw apparaat!
Als je kindje goede natte luiers houd hoef je niet bij te voeden. Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod ook tijdens menstruatie. Als je vaker aanlegt ben je de dip sneller te boven. Als je wel wilt kolven. Kolven kun je ook met de hand dus zonder kolf. Op bv.com word het wel uitgelegd. Als je een kolf huurt moet je ook ene persoonlijke setje kopen (slangen, flesjes, borstschelpen enz) ben je ook zo 30,00 verder. En mocht je een koff 2e hands willen kopen let er dan op welke je koopt. In veel kolven kan er n.m. melk in de motor komen. Ook is het verstandig na te denken of je dat wilt i.v.m. spruw/hepatitis/hiv.
volgens mij helpt rust en zelf veel drinken ook nog een beetje (naast natuurlijk veel aanleggen) succes met de volgende ongesteldheid! ik vind het nog steeds heel naar in zo'n dip als ze wil drinken en ik haar niet meer kan geven, ook al eet en drinkt ze nu ook genoeg andere dingen om geen honger te hoeven hebben.
Ja, dat is echt een rotgevoel! Hij lag zich helemaal de pleures te zuigen (kreeg er helemaal een zweethoofdje van), maar meer als een verdwaald drupje hier en daar kwam er niet uit. Zoooo lullig. Inderdaad na een goed nachtrust ging het sochtends en smiddags nog redelijk, het waren voornamenlijk de voeding in de namiddag/avond. Maar ik geloof dat we het ergste te boven zijn! Heb heeeel veel anijsthee gedronken, wie weet heeft dat iets geholpen...
misschien is het stom wat ik zeg hoor...maar kan je niet aan de pil en die dan door slikken zodat je langer er tussen laat???
ah wat zielig! die thee is idd ook een goed idee en ik heb ook een olie van weleda die bv stimuleert. nogmaals succes!
Pfffff ongesteld tijdens borstvoeding, breek me de bek niet open... Ik werd voor het eerst ongesteld 7 weken na de bevalling, en er kwam echt geen druppel meer uit. Maar zoontje heeft toen zeker een dag of 4 praktisch iedere minuut aan de borst gelegen, zelfs snachts voedde ik minstens ieder uur. En desondanks kreeg hij uitdrogingsverschijnselen. Maar ik heb toen ervoor gekozen om alleen wat water bij te geven. Maar goed ook, want de dag erna kwam de melk weer langzaamaan terug. Overigens een geruststelling, het wordt elke maand minder erg, en over een paar maanden is de bv stabiel en heb je er helemaal geen last meer van.
Nog bedankt voor alle reacties en tips! Die olie van weleda heb ik ook inderdaad en smeer me daar al helemaal suf mee Over die tip om de pil door te slikken; ik ben niet zo van de hormonen en al helemaal niet als ik borstvoeding geef, maar bedankt voor de tip! Ik hoop ook heel erg net zoals cossy zegt dat je er na een paar maanden steeds minder last van hebt. Wordt overigens momenteel helemaal gek van mijn borsten. Na die mega dip dag kreeg ik ineens echt enorme stuwing!? Zodat ik prompt een beginnende borstontsteking kreeg en ventje zich de hele tijd verslukte en niet wist hoe die de melkstroom verwerken moest. Nu heb ik sinds een paar dagen een fikse verkoudheid te pakken en voel me onwijs grieperig en moe en mijn mooie volle borsten zijn weer als sneeuw voor de zon verdwenen. Zit weer met een mega BV dip. Ik leg weer elk uur aan, maar komt helaas niet veel uit. Is dit niet een beetje bizar dat de melkproductie zo ontzettend kan wisselen binnen een paar dagen? Kan die dip dan nu weer met mijn griep te maken hebben? Word er echt stront chaggie van moet ik eerlijk zeggen :x En omdat ik nu zo weinig melk heb, voel ik me heel erg onzeker en loop ik erg te stressen of kleintje wel genoeg binnenkrijgt, wat natruurlijk ook weer niet goed is voor de productie Laten we hopen dat mijn lichaam snel weer alles op orde krijgt! Groetjes!
De pil doorslikken is ook geen goed idee. In de "gewone" pil zitten 2 soorten hormonen (prostageen en oestrogeen) deze is niet geschikt tijdens bv. Mede omdat je productie er van terug kan lopen. Zeker kan je productie nu weer dalen nu je ziek bent. Je vraagt je af of je kindje genoeg krijgt. Je kan dat zien aan je kindje. Is je kindje allert en tevreden ? Meer dan 4 (wergwerpluiers )plasluiers per dag ? Beterschap
over de pil...ik had het ook gelezen de mini pil mocht....alleen wil ik niet meer aan de pil! Ik ben ongi geweest en heb echt een verschikkelijke dip gehad!!! Er stonden blaren op mijn tepels.... En ik drink veel venkel thee van zonnatura staat ook op dat het voor bv is!
oleander, heb vertrouwen dat het na veel aanleggen en goed voor jezelf zorgen wel weer op peil komt! na de ongesteldheid was het ook weer gelukt toch? mijn dips werden ook steeds minder erg bij ongesteldheid, maar ik had laatst ook een enorme dip bij een buikgriep. mamalynn, venkelthee is volgens mij meer bedoeld om darmkrampjes bij de baby te verlichten. al heb ik ook gehoord dat uit onderzoek bleek dat het juist darmkrampjes veroorzaakt.
er staa op de verpakking te bevordering van borst voeding....maar verder heb ik er geen verstand van...
Waah... hier ook een enórme BV dip zeg, pfff... Gisteren voor het eerst ongesteld geworden na de bevalling (6 weken terug). Mèn wat een slappe borsten en mijn meisje maar schreeuwen en rukken aan die tepels. Niet tevreden dus. Elk uur aangelegd maar ze trekt aan mijn tepels als een hond die zijn prooi verscheurd! Dus... beetje KV bijgegeven in de fles gemengd met BV die ik kan kolven tussendoor. Pfff... ja ben nu echt ff alleen aan het voeden en kolven en dat weer in de fles geven. Man, man, man... het gaat ook niet vanzelf hè Respect voor ons allemaal haha, schouderklopje voor ons zelf want soms... heel soms denk ik toch wel eens: wat zou een flesje geven met kv toch fijn zijn i.p.v. BV. Maar goed, probeer vol te houden. Hier lukt aanleggen ook niet goed (ben al onder begeleiding van lactatiekundige). Zij denkt dat het niet beter zal worden als ze nu doet door een teruggevallen onderlipje... Heb dus veel kloven, veel pijn en kan niet alle voedingen via de borst geven door de pijn. Heel erg balen ja, had nog wel gedacht om 6 maanden bv te geven. Nou ja, we zien wel hoelang het duurt.
@lauwie: dankje, ik probeer ook vertrouwen te hebben. Is af en toe wel moeilijk want het loopt nogsteeds behoorlijk kl*te En ik word daar zoooo onzeker van... Ik leg ontzettend vaak aan, maar als er dan na een paar slokken niks meer uitkomt, doet het zuigen me ook pijn. Hij huilt niet, maar dan ben ik weer bang dat dat is omdat hij zo een ontzettende lieve baby is (hij huilt echt nooooit) en gewoon niet zegt dat hij honger heeft @dwezelyn: Ik neig ook naar een flesje, maar heb echt meermalen op verschillende paginas gelezen dat als je dat gaat mixen, je de darmflora voor heel lange tijd, al dan niet voor altijd verstoord. Misschien een beetje overdreven, maar ben daar wel van geschrokken en probeer dus echt alles maar dan ook alles voordat ik aan de kv ga. Ik heb vanmiddag water gegeven met een lepeltje. Moet water nog afgekookt worden bij een baby van drie en halve maand? Ik haal me ondertussen echt van alles in mijn hoofd. Ben langzaam aan bang dat mijn bv er gewoon mee opgehouden is. Maar dat kan toch niet in ene lijkt mij? Ik ben een gezonde jonge vrouw, leef gezond, bv liep super tot nu... En ik probeer echt alles; eet havermoutpap, drink anijsthee, van dat donkere alcoholvrije maltbier, veel water, goed eten, pfffhhh... Als het echt hormoon gerelateerd is hoop ik dat mijn lichaam heel snel weer orde op zaken stelt, want kan aan niks anders meer denken als borstvoeding, melkproductie, krijgt mijn baby wel genoeg, etc. En dat is k*t. Loop ook de hele dag aan mijn borsten te voelen of ze al weer wat zwaarder worden . Weten jullie of dat vaak gebeurd en mogelijk is? Dat je borstvoeding er gewoon in inde de brui aangeeft?
oleander, mijn dochter dronk al niet meer uit een flesje toen ik ongesteld was dus dat was voor mij geen optie. anders had ik wel kv gegeven. ik had nooit gehoord dat dat niet goed voor hun darmpjes zou zijn. en ik vind bv heel goed, zolang moeder en kind zich er goed bij voelen. het moet wel leuk blijven vind ik. met de bv komt het wel weer goed. je kunt zelfs als je gestopt bent met bv dit weer op gang brengen (relacteren geloof ik) dus kan me niet voorstellen dat het bij jou niet weer op gang komt. en op een gegeven moment veranderen je borsten ook. dan voelen ze ook minder zwaar aan zonder dat de hoeveelheid bv vermindert. moederlynn, ik wist dat niet (dat het ook bevorderend werkt). weer wat geleerd dwezelin, jij ook succes met de dip!
@olieander: waarom bel je niet even met een vrijwilliger van de VBN of de LLL ? Kun je doornemen wat jij nog meer kan doen om je kindje tevreden te krijgen/de dip weer te boven te komen. Bv is niet zomaar ineens "op" Een vrijwilliger is kosteloos. Een vrijwillger zal het e.e.a. met je doornemen en zo gerichtere informatie kunnen geven dan wat wij kunnen. Ik hoop dat je op die manier je dip snel te boven bent. VBN: www.borstvoedingnatuurlijk.nl LLL: Borstvoedingorganisatie LLL - Home