Nu dat ik zwanger ben , woon ik momenteel samen met mijn vriend bij zijn vader. Waar ook het babykamertje e.d staat. Eerste gedachte was ook dat we eerst bij hem blijven wonen, zodat we rustig naar een eigen huisje kunnen gaan zoeken. Het begint nu toch wel te kriebelen om een eigen huisje te gaan huren, want ik voel me verschrikkelijk op me vingers gelet, en ik kan gewoon niet vrijuit me eigen gang gaan. Zowiezo dadelijk met kraamvisite, zijn ouders zijn gescheiden en de familiekant van zijn moeder ligt zijn vader niet zo. En ik wil dadelijk gewoon niemand passeren. Nu willen we dus echt gaan voor een eigen huis. Alleen hij zit nog tot volgend jaar September op school, en ik ben momenteel met een opleiding bezig die duurt tot eind Juni. Verder heeft hij een 0-uren contract bij het ziekenhuis, en ik heb momenteel geen bijbaan. Mijn vriend doet een voltijd studie, en krijgt dus studiefinanciering, wat dadelijk omhoog zal gaan neem ik aan als we op onzelf gaan + een kindje? Hoe zit het dan dadelijk met mij? Ik neem aan dat werkgevers niet echt op mij zitten te wachten, zou ik me dan moeten aanmelden bij het CWI? Wie weet wat de mogelijkheden zijn , wat voor stappen ik moet ondernemen. Kun je eigenlijk op basis van alleen studiefinanciering een huis huren? Zowiezo zou het huren zelf geen probleem zijn met zijn punten,want hij heeft er 49 ! Wie zou mij een beetje op weg kunnen helpen, ik ben eigenlijk nooit echt goed van dit zulk dingen op de hoogte gebracht En van het internet word ik ook niet heel veel wijzer. Alvast hartstikke bedankt!
Hoe het zit met studiefinanciering weet ik niet precies, maar er is veel mogelijk. Ik zou ze bellen. Dat is makkelijk en je hebt gelijk goed antwoord. Huren, tja dat is natuurlijk wel pittig. Alle vaste lasten moet je berekenen, en natuurlijk de boodschappen. succes
Bij de huurhuizen moet je in de meeste gevallen aan een bepaald inkomensvereiste voldoen. Studiefinanciering telt niet mee voor die inkomen. Volgens mij moet het om een vaste baan gaan (vaak heb je dan ook een werkgeversverklaring nodig). Je krijgt inderdaad meer studiefinanciering als je een kind hebt en als je op jezelf gaat wonen. Sommige werkgevers nemen wel zwangere vrouwen aan. Zelf ben ik momenteel ook aan het solliciteren. Veel zullen er niet op zitten te wachten, maar soms maakt het ze niet uit. Maar inschrijven bij het CWI is natuurlijk altijd handig.
studiefinanciering kan ik je wel mee helpen. je hebt recht op een basisbeurs. je kan een aanvullendebeurs aanvragen. of je dit krijgt en hoeveel is afhankelijk van wat zijn ouders verdiennen. jullie hebben als jullie gaan samen wonen geen recht op eenouder toeslag. dat krijg je namelijk alleen als je alleenstaande ouder bent. om het precies zeker te zijn moet je even bellen naar hun. het is trouwens wel erg zuinig leven hoor met studiefinanciering en eigen huisje. je hebt gewoon je vaste lasten etc.
Je krijgt natuurlijk wel kinderbijslag... kindertoeslag en wie weet wat nog meer (weet t ook niet meer precies want ze zijn t een en ander aan t veranderen geweest) Zou dus ook even bij de belasting website kijken hoe dat zit. En natuurlijk ook huurtoeslag en zorgtoeslag. Is n hoop gereken en uitzoeken maar is het wel de moeite waard denk ik. Dan weet je tenminste een beetje waar je aan toe bent zometeen.
je hebt recht op kinderbijslag 1x in de 3 maand. kindertoeslag. zorg en huurtoeslag. Maar het is wel zuinig aan leven. Heb zelf een jaar in een flatje gewoont met alleen studiefinanciering.... het is erg zuinig leven.
Of je met alleen studiefinanciering kan huren weet ik niet. Jouw vriend kan iig wel voor jou een partnertoeslag aanvragen wanneer jij zelf geen studiefinanciering meer ontvangt. Wanneer daar precies recht op is kun je opzoeken op de site van de ib-groep. Je kunt idd het CWI om hulp vragen bij het zoeken naar een baan, maar ook imschrijven bij uitzendbureaus. Tja, wat betreft zuinig leven met alleen studiefinanciering, als je alles aanvraagt wat je kunt krijgen (dus ook de lening) zit je qua inkomen gelijk op bijstandsniveau. Het zou dus te doen moeten zijn.
Oke, mijn vriend belt morgen IB -groep en de woningbouwvereniging. Ik doe zelf een opleiding waar ik geen studiefinanciering voor krijg, is een opleiding van 1 jaar. Ik denk dat dan het beste is om me in te laten schrijven bij het CWI. En dan via die weg een bijstandsuitkering aan te vragen. Zowiezo hebben we steun genoeg van beide kanten ouders en echt arm zullen we er niet bij zitten. Daar ben ik al heel blij mee, nu hopen dat we het voor elkaar krijgen een huisje te huren. Dankjewel voor de tips.
Als je vriend stufi heeft met een partnertoeslag voor jou (hier heeft hij recht op als jullie een kind onder de 12 hebben), heb je niet ook nog recht op bijstand. Zonder kinderen is de combinatie bijstand en stufi wel mogelijk, omdat je dan weer geen partnertoeslag uit de stufi krijgt. Over de partnertoeslag heb ik het volgende gevonden op de site van de IBG: Als je een partner hebt en kinderen, dan kun je in 2008 een toeslag krijgen van 535,11 per maand. De toeslag is dan onderdeel van je basisbeurs. Je kunt de toeslag ontvangen als je partner zelf geen recht heeft op studiefinanciering en op jaarbasis een verzamelinkomen of belastbaar loon heeft dat lager is dan 8129, 26 . Bovendien moet je samen met je partner een kind jonger dan 12 jaar verzorgen voor wie recht bestaat op kinderbijslag. Als je geen recht meer hebt op de prestatiebeurs, maar nog wel als voltijd student staat ingeschreven bij je opleiding, kun je nog drie jaar uitsluitend lenen. De partnertoeslag kun je dan ook lenen Als jullie zouden gaan samenwonen wordt het dus: basisuitwonendenbeurs, eventueel een aanvullende beurs en de partnertoeslag van 535,11 per maand. Daarnaast zou je vriend ook nog een stuk kunnen lenen via de IBG. Verder hebben jullie dan mogelijk recht op: huurtoeslag, zorgtoeslag en kindertoeslag. Op www.toeslagen.nl kun je een schatting maken (proefberekening) van de bedragen die je dan gaat krijgen. Als je vriend inkomsten uit werk heeft die hoger zijn dan 4.475,- bruto per jaar, kan hij ook nog de combinatiekorting aanvragen. Als je hulp nodig hebt bij het aanvragen van de toeslagen kun je vaak wel bij het maatschappelijk werk of de sociaal raadslieden in je omgeving terecht (even reclame maken voor mezelf ) Succes