Kan je een vordering weigeren te betalen

Discussion in 'De lounge' started by PBiard, May 2, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. PBiard

PBiard Actief lid

Mar 6, 2007
    475
    0
    0
    Management secretaresse
    Hendrik Ido Ambacht
    De titel zegt het al. Ik heb zojuist een vordering van € 12 gekregen van een curator omdat de stichting van de peuterzaal failiet is. Nu maken wij al zeker 10 maanden geen gebruik meer van de speelzaal en ik heb geen idee wat voor vordering het is.
    Informatie hierover kan ik alleen schriftelijk aanvragen. Ik heb zojuist een email gestuurd dat ik een bewijs van de vordering wil hebben alvorens ik betaal.
    Ik heb ook gemeld dat ik weiger te betalen als ze mij geen bewijs kunnen overleggen. Nu vraag ik me af of ik daarmee in mijn recht sta en mag/kan weigeren om te betalen.
    Nu gaat het maar om een klein bedrag, maar het gaat mij om het principe aangezien ik geen idee heb waar het om gaat :(

Wie kan mij hier meer over vertellen?

Gr.
    Patricia

2. Lientje

Lientje Fanatiek lid

Nov 24, 2005
    4,063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    In principe moet je wel betalen als de vordering terecht is. Maar gezien het geringe bedrag zijn de incassokosten waarschijnlijk hoger dan de bate, dus zullen ze het waarschijnlijk niet afgeven aan een incassobureau. Ik zou gewoon betalen als de vordering terecht is (dus bewezen), zo niet, dan niet.

3. moes

moes Fanatiek lid

Jul 20, 2006
    2,765
    9
    38
    ik heb hier echt geen verstand van,
    maar vraag me wel af waarom jullie zouden
    moeten betalen als een peuterspeelzaal
    (waar je al maanden geen gebruik van maakt)
    failliet gaat!

4. tweeling

tweeling Fanatiek lid

Sep 9, 2006
    3,579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    mee eens
    dat snap ik ook niet helemaal?

5. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    misschien heb je ooit eens de kosten van de opvang te laat betaald waardvoor er "herrineringskosten" in rekening zijn gebracht zonder ze direct door te berekenen...

en dat dat de vordering is die je nu binnenkrijgt?

dus kort gezegd heb je een keer te laat betaald kan het heel goed zijn dat die kosten nu worden "opgeëist" omdat ze failliet zijn gegaan...

gr.smoekie

6. PBiard

PBiard Actief lid

Mar 6, 2007
    475
    0
    0
    Management secretaresse
    Hendrik Ido Ambacht
    De kosten zijn altijd op tijd betaald, op 1x na en die kosten zijn direct na ontvangst van de herinnering betaald (incl. eventuele extra kosten)

De speelzaal is sinds 21 november officieel failliet verklaard. Uit de administratie blijkt dat dit bedrag open staat en ik heb echt geen idee waar het van is. Heb daarom eerst maar eens een bewijs van de vordering opgevraagd.

Heb overigens mijn afschriften er maar eens op nageslagen en een bedrag teruggevonden dat refereerd aan hun opgegeven debiteurnummer en dat bedrag is netjes betaald. Ben benieuwd wat ze nu gaan doen.

7. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    tja dan zou ik het zo ook niet weten, enkel aan de hand van het bedrag waar jij het over hebt, kan ik me indenken dat het zoiets zal zijn, en het kan misschien wel een heel lange tijd geleden zijn dat dat bedrag openstond omdat er een andere keer ook een betaling te laat is binnen gekomen waarvan jij niet op de hoogte bent gesteld omdat de betalingen elkaar misschien net gekruist kan hebben...

op het moment dat ze dan failliet gaan en er komt een currator aan te pas, zal die alle openstaande bedragen vinden en die alsnog vorderen..

dus weet niet of het openstaand bedrag gelijkwaarig is aan de herinneringskosten die je al eenmaal voldaan hebt?

ik zou ze in ieder geval toch een brief sturen of faxen waar dat bedrag vandaan komt, dat jij alle openstaande bedragen hebt betaald...

succes meid..

gr.smoekie

8. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,125
    0
    0
    Enschede
    ik zou gewoon even afwachten op waarom en waarvoor je moet betalen. je hebt zelf aangegeven niet te willen betalen totdat jij weet waarvoor. Je hebt recht om te weten waarom je moet betalen.

9. moes

moes Fanatiek lid

Jul 20, 2006
    2,765
    9
    38
    debiteurnummer ben je zelf,
    staat er geen factuurnummer oid op?

10. PBiard

PBiard Actief lid

Mar 6, 2007
    475
    0
    0
    Management secretaresse
    Hendrik Ido Ambacht
    Ow, thnx, weet ik dat ook weer :)
    Nee, er staat verder helemaal niets.

@Smoekie
    Ik heb een kopie van het betaalde bedrag gemaild en ik wacht wel af wat ze nu verder gaan ondernemen. Vind het nog steeds erg vaag allemaal. Een brief sturen en niets eens vermelden waar het over gaat :-s

11. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    is ook belachelijk en al helemaal als je per brief moet vragen om welk bedrag het gaat, dat kunnen zij zo in het systeem terug zien... :(

12. Mikki77

Mikki77 VIP lid

Nov 17, 2007
    5,698
    0
    36
    Noord-Holland
    De tegenpartij wil geld van jou. In dat geval moet de tegenpartij ook kunnen bewijzen waaróm ze nog geld van jou willen. Je hoeft dus niets te betalen totdat vaststaat waar die vordering vandaan komt.
    Wel is het officieel zo, dat je niet automatisch uitstel van betaling krijgt als je bezwaar tegen een vordering maakt. Hier zou je nog apart om kunnen vragen in een briefje ('ik verzoek om uitstel van betaling totdat de vordering aan mij gespecificeerd is' of iets dergelijks).

13. Lientje

Lientje Fanatiek lid

Nov 24, 2005
    4,063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Je krijgt niet automatisch uitstel van betaling, maar ik zou niet betalen, want dan kun je naar je geld fluiten. In een faillissement word je, als je een bedrag te vorderen hebt, namelijk gewoon als 1 van de schuldeisers gezien. Aangezien de belastingdienst altijd voorrang heeft, zie je dan je geld never nooit meer terug.

14. PBiard

PBiard Actief lid

Mar 6, 2007
    475
    0
    0
    Management secretaresse
    Hendrik Ido Ambacht
    Ik ga inderdaad niet betalen voordat ik bewijs heb. Dit heb ik hen al schriftelijk laten weten. Ook al gaat het maar om een klein bedrag.

Ik weet dat als ik betaal ik daarna kan fluiten naar het geld. Dit komt mede voort uit het feit dat wij en een aantal buren voor een fiks bedrag zijn opgelicht een aantal jaar geleden. Meneer is failliet verklaard. Wij hebben collectief aangifte gedaan. is schuldig bevonden, ook in andere zaken en meneer haalt het in zijn botte kop om in hoger beroep te gaan. (goed, dat was even off-topic)

Tot zover in ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Share This Page