Beste medewerker van UWV webcare, Vorig jaar april 2011 heb ik een ww-uitkering aangevraagd en mijn maximale duur van de ww-uitkering zou tot mei 2012 zijn. Gelukkig ging ik in juni 2011 weer aan de slag. Ik had een baan gevonden via het uitzendbureau. In november 2011 ben ik met zwangerschapsverlof gegaan. Voor mijn verlof heeft het bedrijf waar ik werkzaam bij was aangegeven dat ze na mijn verlof de intentie hebben om mijn een contract aan te bieden. Tijdens mijn verlof heb ik te horen gekregen dat ik waarschijnlijk niet terug mag komen. De reden is omdat iemand anders mijn functie gaat vervullen.Zij gaat reintegreren, want ze is langdurig ziek geweest. Om voor herleving van de ww-uitkering in aanmerking te komen moest ik in december 2011 reageren, echter heb ik dat niet gedaan omdat ik dacht dat ik na mijn verlof weer aan de slag zou gaan. Wat moet ik nu doen? Heb ik nog recht op herleving van een ww-uitkering? En als ik de aanvraag opnieuw indien, heb ik dan recht op een ww-uitkering? Ik heb me inmiddels ingeschrevende als werkzoekende op www.werk.nl. Groetjes, Sjakie
Beste Sjakie22, Je bent vanuit de WW-uitkering aan het werk gegaan voordat je maximale duur van je uitkering was bereikt. Je wordt na je zwangerschapsverlof opnieuw werkloos. Heb je minder dan 26 weken gewerkt bij je werkgever ? Je vraagt dan een herleving van je oude WW-uitkering aan. Heb je langer dan 26 weken gewerkt ? Je hebt dan nieuw WW-recht opgebouwd. Vraag dan een nieuwe WW-uitkering aan. Het aanvragen van de WW-uitkering doe je op www.werk.nl. Bij de eerste vraag kun je dan aangeven of het om een herleving gaat. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt. Ik heb 21 weken gewerkt en heb dus een herleving aangevraagd. Hebben jullie enig idee of ik te maken heb met een wacht tijd van een maand of krijg ik vanaf 29-02-2012 een ww-uitkering?
Beste Sjakie22, Ik ga er vanuit dat 28-02-2012 de laatste dag van je zwangerschapsverlof is. De ingangsdatum van de WW-uitkering is dan inderdaad 29-02-2012. De WW kent alleen wachttijd als een werkgever zich niet heeft gehouden aan het geldige opzegtermijn en je daarom langer doorbetaalt. In jouw situatie ga ik er vanuit dat hier geen sprake van is. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste medewerker van UWV-webcare, Per post heb ik een bevestiging gekregen, dat ze mijn aanvraag binnen hebben. Ik weet nog niet hoelang en hoeveel ik krijg. Dat weten ze pas in april. Ik ben nu bezig met solliciteren en ik heb een vraag. Stel dat ik voordat de beslissing valt een baan vind, heb ik dan ook recht op een uitkering over de maanden waarin ik nog werkzoekende was.
Beste Sjakie22, Ga je volledig aan het werk voordat je een beslissing hebt ontvangen? Dan wordt een eventueel WW-recht bepaald over de voorgaande periode vanaf de eerste werkloosheidsdag. Ik zie in de eerdere berichten dat de aanvraag van de WW later is dan de eerste werkloosheidsdag. Je hebt mogelijk recht op WW over de maanden waarin je werkzoekend was wanneer: - De periode tussen je eerste werkloosheidsdag en de WW aanvraag korter is dan 26 weken; - Je in deze periode beschikbaar bent geweest om nieuw werk te accepteren. UWV zal hier bij de beoordeling naar kijken en je ontvangt hierover een beslissing. Je kunt het wijzigingsformulier gebruiken om je werkzaamheden door te geven. Vergeet niet om je werkcoach op de hoogte te stellen als je weer aan het werk gaat. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je veel succes met solliciteren. Met vriendelijke groet, Mariëlle UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare