Klik hier maar eens even op de site van de SZW: SZW – Bijstand – Wet werk en bijstand Hier staat genoeg over sollicitatieplicht. ff het stukje gekopieerd waar jij om vroeg (TS): Tijdelijke ontheffing sollicitatieplicht In sommige gevallen hoeft u tijdelijk niet te solliciteren. Uw gemeente geeft u dan een ontheffing van de sollicitatieplicht. Zij kan dit doen in de volgende situaties: U kunt als gevolg van individuele omstandigheden tijdelijk niet werken bijvoorbeeld omdat u moet zorgen voor een ernstig ziek familielid of omdat u zelf ziek bent; Als er volgens de gemeente andere dringende redenen zijn; Als u alleenstaande ouder bent en één of meer kinderen jonger dan 5 jaar hebt, kunt u een ontheffing bij de gemeente aanvragen. De ontheffing duurt zolang uw jongste kind nog geen 5 jaar is, maar nooit langer dan 6 jaar. Als u een tijdelijke ontheffing van de sollicitatieplicht krijgt, dan geldt voor u wel een scholingsplicht. Kortom: je hoeft niet te solliciteren tot je kleine 5 jaar is, MAAR je moet dus wel naar school!! Ik ben het toch wel met de andere dames eens. Ik wil zelf ook mijn kinderen niet naar een KDV brengen, vandaar dat ik niet werk, MAAR ik krijg geen uitkering. Zou ook te zot voor woorden zijn als het zo zou werken. Wel mooi natuurlijk haha, maar het kan gewoon niet. Kom op.
Ik werk ook niet dit omdat ik dit samen met mijn man zo besloten heb. Ik kan thuisblijven maar dat is natuurlijk wel iets wat moet kunnen. Maar thuisblijven en dan gewoon een uitkering krijgen dat vind ik niet kunnen. Goed je zegt zelf dat wij het hele verhaal niet kennen. Ook wil je hier niks over kwijt. Goed ieders zijn recht om zijn verhaal te delen of niet. Maar ga het niet afschuiven op buitenlanders. Je haalt je wel heel wat commentaar op je hals door zulke uitspraken. Je kind niet naar een kdv brengen kan zoek dan wat anders waar jij je kind naar toe kunt brengen. Maar thuis blijven tot je zoon 5 jaar is en dan alsnog een uitkering krijgen is niet meer van deze tijd. We leven niet meer in de jaren 60/70.
Mamakitty: Is die scholingsplicht na het weigeren van de arbeidsplicht niet alleen voor alleenstaande moeders?
Juist! Ik zou ook wel een uitkering willen hebben hoor tot de kleine 5 jaar is. Omdat ik thuis bij de kindjes blijf en wij dat zelf samen besloten hebben dat wij dat fijner vinden, is onze zaak en daar hoeven mensen die wel werken toch niet voor te betalen? Kom nou zeg! Alsof wij veel te besteden hebben met maar 1 loon, helemaal niet! Moet vaak ook elk dubbeltje 10x omdraaien hoor....maar goed....ik heb er zelf voor gekozen. Anders had ik maar moeten gaan werken. Waarom werken jij en je man niet? Waarom beide een uitkering?
Dat durf ik zo niet te zeggen. Maar goed, ik heb de site erbij gezet, kan ze daar kijken. En anders moet ze het maar gaan vragen aan dr uitkeringsinstantie. Als ze op internet kan zitten en hier zo'n vraag stellen, kan ze ook wel ff met dr uitkeringsinstantie bellen lijkt me...
Ik lees met verbijstering dit topic... Wat een vreselijke reacties . TS stelt gewoon een vraag, weet je het antwoord, geef dat dan, maar onthoud je van commentaar en vooroordelen zeg, TS vraagt toch niet jullie mening over het hebben van een uitkering? Open dan een discussietopic over het hebben van een uitkering of zo, ipv zo massaal over TS heen te vallen. WWndyy, de ontheffing geldt alleen voor alleenstaande ouders, die dan wel scholingsplicht hebben. Ik weet niet of je partner in staat is om te werken, ik weet de achtergrond ook niet waarom jullie gebruik moeten maken van een uitkering? Misschien is je man niet in staat om te werken? Dan zou hij op jullie kindje kunnen passen? Het ziet er in ieder geval naar uit dat één van jullie beiden in ieder geval zal moeten solliciteren.
Dit is toch verdorie een forum? Als iemand commentaar wil leveren dan kan dat toch gewoon? Om nou weer speciaal een topic te gaan openen voor een discussie over uitkeringen slaat toch nergens op? Als je een bericht post zoals TS gedaan heeft weet je , indien je een redelijk verstand hebt, dat je dit soort reacties kunt krijgen. Als TS mijn mening niet wil hebben moet ze hier geen topic openen maar gewoon zelf even uitzoeken hoe het zit. Denk dat ze daar genoeg tijd voor heeft..
Ik vind het gewoon l*llig voor TS. Wat maakt het uit dat het een forum is? Er zijn dan toch nog wel fatsoensnormen? Omdat het een openbaar forum is hoeft iemand toch niet meteen bij de enkels afgezaagd te worden omdat ze een "foute" vraag stelt? Nee. Ik vind het rot voor TS dat er zo gereageerd wordt.
Ik denk dat het berichtje van ts veel vrouwen voor de kop stoot, omdat het een beetje over komt alsof zij haar kindje te goed vindt voor een kdv en dus maar van een uitkering leeft. terwijl veel vrouwen gewoon plichtsbewust gaan werken en (misschien met pijn in het hart) hun kindje naar een kdv brengen... Vandaar ook de felle reacties?
Rot/lullig voor TS? Weet je wat ik pas lullig en rot vindt? Dat TS leeft van het geld wat andere mensen (die het ook absoluut niet makkelijk hebben) voor haar verdienen! Dát is pas lullig en rot. En als TS nou een hele goede reden heeft voor haar uitkering (wat ik eerlijk gezegd niet denk) dan is het tot daar aan toe.
Ik ben het zeker eens met MvLiam! En alle anderen **amen** haha Gelukkig zit er tegenwoordig strenge regels aan een uitkering en krijg je die maar heel even. Dat wordt werken dus zou ik zeggen SUCCES!
Ja hoor, dat begrijp ik. Toch vind ik dat er op een andere manier gereageerd kan worden, ook als een post je voor de kop stoot, pijn doet, stuit, of boos maakt. Iedereen valt nu over TS heen, maar een duidelijk antwoord is er niet gekomen. 6 pagina's vooroordelen, meningen, boze reacties , steken onder water..... MvLiam: Ken jij TS? Waarom denk je dat dan? Niet netjes om zomaar aan te nemen dat iemand 'zomaar' een uitkering krijgt. Tegenwoordig moet je wel een hele goede reden hebben om een uitkering te krijgen hoor.
Dat zei ik Met mijn opmerking bedoelde ik inderdaad dat de gemeente voor je op zoek gaat naar opvang, maar dat ze wel wachten met mensen aan het werk sturen totdat er een opvangplek geregeld is. Hetzij door de ouder zelf, hetzij door de gemeente. Ik heb niet gezegd dat je dat als ouder op je dooie akkertje kunt gaan doen, dus dat heb je verkeerd geïnterpreteerd. Zou de TS nog terugkomen in dit topic?
Mijn man heeft een eigen zaak en betaalt enorm veel belasting en heeft moeite om in deze tijd het hoofd boven water te houden. Zo erg dat een paar dagen vrij na de geboorte van onze dochter er oorspronkelijk niet in zat..dat (vaderschapsverlof) wordt trouwens ook niet vergoed voor werkgevers. Wanneer er dan 2 mensen met een uitkering liever niet willen werken, dan doet dat mij een beetje pijn, wanneer ik zie hoe hard mijn man moet werken..en hun uitkering mee betaalt..
Nee absoluut niet. Ik ken mensen die veel moeite hebben om rond te komen en iedere maand weer in de stress zitten of ze het allemaal wel redden. Als ik dan dit soort berichten lees dan kan ik heel kwaad worden. Ik studeer ook niet voor niets! Ik vind het verschrikkelijk dat er mensen zijn die hun handje maar ophouden en verwachten dat ze wel wat krijgen, bah.
Dat tot 5 jaar niet hoeven werken is bij mij wél zo, maar ik ben alleenstaand, ik heb geen idee hoe het zit als er 2 ouders aanwezig zijn.. Ik kan meedoen aan een reintegratie project en opleidingen en cursussen volgen tot Damien 5 jaar is. Nu is het bij mij zo dat ik juist wíl werken, en dus zo snel mogelijk een opleiding af wil hebben. Een uitkering is minimaal, en ik wil mn kindje het maximale kunnen geven. Ik kies voor een opleiding waarmee ik uiteindelijk bij een baan terecht kom waar Damien gewoon bij kan zijn
Lullig voor TS? Weet je wat ik lullig vind? Dat ik elke maand een paar duizend euro belasting moet betalen voor dit soort gevallen. Sorry hoor, als je nou als reden geeft dat je jezelf wilt ontwikkelen dmv een opleiding oid vind ik het nog ok maar vragen of je lekker 5 jaar zonder plichten een uitkering kan vangen vind ik onder geen enkele omstandigheid normaal. Ga allemaal lekker werken voor je geld!