Hoe zit dit nou?

Discussie in 'De lounge' gestart door wwndyy, 9 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Ik ga toch ook even reageren.
    Ik zelf heb gewerkt op een kdv en als gastouder en wordt nu zelf voor het eerst moeder, en ga straks na mijn verlof weer werken.

Mijn beste keus voor mijn kindje is het kdv, ook al zal ik er heus wel moeite mee hebben mijn kindje daarheen te moeten brengen, het geeft je kindje ook weer vele voordelen, zoals: sociale omgang met andere kindjes, vast dag ritme, uitdagen om te leren (denk aan knutselen, puzzelen en leren samen spelen)
    De meeste kindjes vinden het zelfs geweldig, zeker als het (nog) geen broertje/zusje heeft.

Misschien dat je het ook eens van die kant kan bekijken, dat je kind er ook een hoop kan leren en lol kan hebben?

Daarnaast kan werken voor jezelf ook fijn zijn, dat je ook eens wat anders doet, en zo ook een goede eigenwaarde behoudt, soms cijfer je jezelf toch (onbewust) een beetje weg als moeder. Ik hoor van de meeste moeders, dat ze het toch fijn vinden om een paar dagen per week te werken, dat hoor ik óók van moeders niet niet werken, dat ze graag zouden gaan werken, gewoon om ook eens heel iets anders te doen naast het moeder zijn.

Misschien zie je er nu erg tegenop, maar stel je hebt straks een leuke baan voor een paar dagen en kindje vind het heel leuk op het kdv, dan zal je er echt wel goed bij gaan voelen dat je toch aan het werk bent gegaan!

2. Angelina

Angelina Niet meer actief

Hoe kunnen jullie iemand zo veroordelen terwijl je de achtergrond niet kent? Kunnen jullie niet nuanceren? Ik snap dat de openingspost l*llig over kan komen voor sommigen, maar kom op zeg, waarom iemand zo de grond intrappen?

TS zegt toch niet dat ze niet wil werken? We weten toch ook de reden niet WAAROM beiden een uitkering hebben?

MvLiam: Ik vind dat jij te snel conclusies trekt wat betreft TS. Je kent haar helemaal niet maar hebt wel je oordeel klaar. Vreemd.

Shaddixxx: Hoe gaat dat dan in z'n werk als ik vragen mag? Studeer je thuis en wie verzorgt de studies dan? Een instantie of hoe gaat dat? Beslist jouw uitkerende instantie waar je een opleiding kan volgen of geef jij zelf aan wat je wilt?

Beatrice: Ik wil jou wel eens horen als jij in een soortgelijke situatie zit. TS is geen "geval". Is gewoon een medeforummer die een vraag stelt.
    Betaal jij trouwens een paar duizend euro belasting per maand? Dan moet jij wel een hele goede baan hebben denk ik ;)

3. Zonnebeertje

Zonnebeertje Fanatiek lid

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    Helemaal mee eens Bea en de rest!

Gewoon werken voor je geld!!! Doen we allemaal!

4. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik vind de reacties niet zo verwonderlijk. De situatie van of thuis blijven of werken maar je kindje niet hoeven wegbrengen zouden waarschijnlijk wel meer moeders willen. Alleen is dat in de 9 van de 10 gevallen niet mogelijk.
    Ik ben van mening, dat als je de mogelijkheid hebt, ieder gewoon zelf z'n eigen geld moet verdienen, en als dat zou betekenen dat je kindje naar een kdv of gastouder moet, dat zij dan zo (aangezien een groot deel dat moet). Bovendien is dat voor een kind niet slecht en het lijkt me dat het jezelf ook veel meer voldoening geeft als je je eigen geld kunt verdienen en op die manier voor je kindje kunt zorgen.

5. Angelina

Maar je kunt toch altijd in een situatie terecht komen dat dat niet kan? Daar kunnen we toch niet over oordelen?

6. 078mama

078mama Niet meer actief

Je wilt mij weleens horen in die situatie? Dat zal niet gebeuren! Deze dame geeft aan dat ze weer moet gaan solliciteren maar van haar buren hoort dat er een regel is die ervoor zorgt dat ze dit 5 jaar uit kan stellen. Dit klinkt niet echt als iemand die graag de handen uit de mouwen steekt. Ze zoekt gewoon een manier om er onder uit te komen en in die situatie zal je mij nooit vinden. En inderdaad ik heb een dusdanige baan dat zoveel moet betalen maar daar heb ik dan ook wel heel veel moeite voor moeten doen. Het komt je niet aanwaaien in het leven en succes kan je alleen krijgen als je je 100% inzet. Als je op jonge leeftijd al dit soort denkbeelden hebt vind ik dat gewoon heel storend. Niet iedereen hoeft voor een top baan te gaan maar je moet wel iets doen voor persoonlijke ontwikkeling! Als je stil staat komt er verveling en tja we weten allemaal wat daar van komt.

Sorry als ik hard over kom en misschien is deze dame wel een ander geval als ze zelf schetst maar kom op, wat verwacht je nou voor reacties op een forum? Bel lekker het UWV ofzo.

MvLiam heeft trouwens groot gelijk! Zelf hard studeren naast het ouderschap en dan dit soort berichten lezen gaat er bij mij ook niet in.

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Nou blijkbaar in de positie van de TS wel, aangezien geacht wordt gewoon aan het werk te gaan! Over haar partner weten we niks, dus daar kunnen we niet over oordelen.

8. De gemeente (die dus ook de uitkering uitkeert) moet de opleiding die je wilt volgen goedkeuren. Je mag dus geen opleiding vogeltjes spotten volgen bijvoorbeeld, omdat daar geen of amper werk in is te vinden.

Ik hoop inderdaad thuis te gaan studeren, maar ik heb nog geen idee of dat ook mag..
    Ik wacht al maanden op een brief met een uitnodiging voor een gesprek, en elke keer als ik er over bel is m'n contactpersoon 'op vakantie'. Dat kon ik in juli en augustus wel begrijpen, maar het duurt nu wel erg lang ;) Hoop echt dat ze snel reageren ;)

Ik wil echt heel graag aan de slag! Ik vind het verschrikkelijk om geld aan te nemen van een ander, en het is echt verschrikkelijk om volledig afhankelijk te zijn van een dergelijke instantie. Maarja, het is ook érg fijn dat die optie er is als je het zelf niet kunt redden door wat voor omstandigheden dan ook.

Ik ben ook heel erg tegen mensen die een uitkering krijgen terwijl ze best kunnen werken. Ik kan het niet uitstaan als mensen in enorme auto's rijden en de grootste tv's hebben omdat ze een uitkering krijgen terwijl ze ergens anders zwart werken.
    Daar is bij TS echter helemaal geen sprake van, dus ik vind de reacties echt bizar.

9. Angelina

Ze wil wel, ze vind het gewoon moeilijk om haar kindje weg te moeten brengen, dat kan toch? Dat gevoel mag ze toch hebben ondanks dat ze een uitkering heeft?

De reacties hadden gewoon minder fel hoeven zijn om een punt duidelijk te maken vind ik. Misschien ben ik een watje :D

10. Rosado

Rosado Niet meer actief

Als je het mij vraagt is het punt van TS niet dat ze niet wil werken, maar dat ze haar kind niet naar het kdv wil brengen.

Dus dan moet er een keus gemaakt worden. Of je gaat werken en brengt je kind naar een kdv/gastouders, óf je gaat niet werken en krijgt dan dus ook geen uitkering, want het niet gaan werken is dan een bewuste keuze die je maakt. Veel vrouwen zullen wel én/én willen, maar dat kan nou eenmaal niet.

Ik vind het jammer dat TS haar situatie niet wat verder wil toelichten. Uit haar bericht begrijp ik dat zowel zij als haar partner niet werken en een uitkering krijgen. Als 1 van beiden zou gaan werken en de ander thuis zou blijven hoeft hun kindje ook niet naar de opvang. Waarschijnlijk zullen ze er dan qua inkomen wel wat op achteruit gaan, maar ook dit is dan een keuze die gemaakt moet worden.

11. Angelina

Shaddixxx: Wat wil jij gaan doen als ik zo vrij mag zijn? ( Geen vogeltjesspotter dus :D ). Als je de gekozen opleiding afgerond hebt, mag je dan verder studeren in die 5 jaar, of is klaar klaar en dan de arbeidsmarkt op?

12. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Jullie vergeten dit stuk:

Ze wil dus graag info om tot haar 5e op haar krent te zitten zodat haar kind niet naar een kdv hoeft.
    Dan gaat ze maar wat harder werken, heeft ze geld voor een nanny.

13. Ik wil graag de kinderopvang in :D

En mochten ze dat om de een of andere reden niet goedkeuren, dan wil ik graag m'n middenstandsdiploma (eigen bedrijf) halen en daarna misschien nog een studie management gaan doen :D

M'n 'bedrijfje' is nu meer een hobby dan werk, en ik zou het echt geweldig vinden om daar officieel m'n werk van te maken. Overigens, alles wat ik er nu aan verdien wordt weer van m'n uitkering afgetrokken, dus het is niet zo dat ik ook dubbel aan het profiteren ben :p

Volgens mij mag je als je de ene opleiding hebt afgerond nog verder studeren, maar als je een opleiding tot makelaar hebt gevolgd is het niet de bedoeling dat je er nog een studie psychologie achteraan gaat doen :p

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Volgens mij mag je toch alleen studies op mbo niveau doen?

15. Michelle04

Michelle04 Fanatiek lid

6 aug 2008
    1.805
    0
    0
    Als ik kijk naar een eerder door TS geopend topic krijg ik wel een beetje een beeld van haar hoor. Deze dame houdt er iets andere normen en waarden op na dan ik in ieder geval. Ook ik ben van mening dat als je niets mankeert waardoor je volledig arbeidsongeschikt bent je gewoon je handjes uit de mouwen moet steken voor je centen. Ik werk ook al vanaf mijn 11e voor mijn geld en ik vind het niet meer dan normaal dat je niet je hand op gaat houden zonder er iets voor te willen doen. Normaal meng ik me niet in dit soort discussies maar van de reactie van TS over buitenlanders gaan mijn haren echt recht overeind staan. Buiten dat het de plank volledig misslaat vind ik dat discriminerend naar anderen toe. Bah wat simpel gedacht..

16. Angelina

Deze reactie voegt niets zinnigs toe.

Weet je wat misschien wel een optie kan zijn voor TS? Thuiswerk! Ik heb geen idee of daar makkelijk aan te komen is, maar dat zou wel een idee zijn. Zou ze nog meelezen? :(

Shaddixxx, knap dat je zo gemotiveerd bent hoor! Ik hoop dat je contactpersoon snel van de Bahama's terug is ;), zodat je je dromen kunt waarmaken!

17. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Ik heb zelf ook in de bijstand gezeten, maar was een 'fase vier' oftewel 'onbemiddelbaar', door allerhande omstandigheden, waaronder ziekte. Ik was nogal een 'schrijnend geval', zogezegd...

Ondertussen ben ik nog steeds voornamelijk thuis (dochterlief is zes en een tweede is onderweg), maar ik ben getrouwd met 'n man die gewoon werkt, dus heb ik simpelweg die luxe. Maar ben ik ook bezig, nu mijn ziekte het toelaat, met een studie en hoop ik straks meer tijd te kunnen (ook weer: in hoeverre laat m'n lijf dat toe) steken in m'n eigen bedrijfje.

Ziekte of zaken als dat vind ik legitime redenen. "Ik wil niet" terwijl je gewoon gezond bent, is echter in mijn ogen géén goede reden, want soms héb je gewoon niets te willen. In Nederland gelden deze regeltjes en of je nou wel of geen voorstander bent van kinderen op 'n kdv doen, je hebt naar die regeltjes te leven...

Maar waarom zitten jullie allebei in de bijstand dan? Daar ben ik dan toch wel erg benieuwd naar (en ik neem aan dat ik niet de enige ben)...

18. Angelina

Nee, als ik het goed begrepen heb, geldt dat voor ouders zonder startkwalificaties dus zonder Havo, VWO, en MBO2.

Als je wél één van die startkwalificaties hebt, mag je je verder scholen of vaardigheden onderhouden.

19. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Oke Angelina, dat is apart dan. Ik heb toevallig contact met een alleenstaande mama en deze heeft al een opleiding op mbo-4 niveau. Het rare was al, dat de sociale dienst pas na een paar afspraken schoorvoetend aankwamen dat er ook een scholingsplicht voor haar mogelijk was. Want zo zeiden ze 'eigenlijk moesten ze dit haar ook laten weten' (dat dit ook mogelijk was). Op zich al raar, dat ze hier niet meteen mee kwamen.
    En zij heeft te horen gekregen dat ze alleen op mbo niveau een opleiding mag doen, en eigenlijk raadde ze haar dit zelfs een beetje af aangezien ze al een diploma niveau 4 had.

20. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Lees even de reacties tussen TS haar vraag en haar daaropvolgende reactie. Die posts die daartussenin staan lijken me echt niet zo weerzinwekkend hoor. Iedereen die voor haar reactie post, zet dat nog netjes neer en onderbouwd dat ook nog redelijk allemaal. Het is TS haar eigen ongezouten vooroordeel die hier het stof doet opwaaien en niet onterecht denk ik. Zoals zij reageerd, geeft mij het gevoel dat ze dit allemaal al aan voelde komen en daarom meteen als een bezetene in de verdeding schiet..

Als je komt vertellen dat je 3 maanden na de geboorte van je kindje weer naar school of aan het werk mòet, dat ook graag wil, maar je kind niet onder wil brengen bij wat voor oppas dan ook, maar dan liever steun blijft trekken tot het 5e jaar van dat kind, dan ben je echt met je verkeerde werk bezig en moet je niet jammeren als mensen daar boos om worden. Inclusief mezelf!! Het zal toch even mooi worden dat ik alles (en ook met pijn in mijn hart, ik had liever bij mijn baby's thuis gezeten) voor elkaar maak om te kunnen gaan werken en dat ik madame de TS haar loon ook nog eens even mee kan gaan betalen omdat ze niet WIL werken. Van de zotte, ze zou zich dood moeten schamen. En dan ga ik nu dus alleen in op de tekst die ze ZELF heeft geschreven in haar eerste post. Wil ze meer begrip, dan zal ze hier met mss toch iets meer uitleg moeten geven. Maar denk niet dat ze hier nog reageerd en dat zegt al genoeg!

Deel Deze Pagina