beste team, ik heb een vraag over de ziekte-wet uitkering. ik ben 19 weken zwanger en heb een contract van 37uur p.w. nu kan ik helaas door harde buiken, stress en pijn niet volledig werken. ik heb afgesproken halve dagen te werken verdeeld over 5dagen. dit vind ik zeer vervelend maar ik kan niet anders. dat betekent dat ik ongeveer 17 uur ga werken. mijn werkgever gaat hiermee akkoord. en wilt een ziektewet uitkering aanvragen. betekent dat de ziektewet uitkering 70% van de niet gewerkte uren word verekend? aangezien ik nog voor 17uur wel loon ga ontvangen van mn werkgever. en word dan de ziekte wet uitkering uitgekeerd aan mijn werkgever of wordt het naar mij toe gestort? alvast bedankt voor je antwoord!
Beste Shar079, Als je vanwege je zwangerschap niet meer (volledig) kunt werken, kan je werkgever een ziektewet-uitkering voor je aanvragen. UWV berekent de hoogte ervan, dat is 100% van loon dat je gemiddeld per dag verdiende in de 12 maanden voordat je ziektewet ingaat. Wanneer je nog wel gedeeltelijk werkt, wordt het loon dat je hiermee verdient uiteraard met de uitkering verrekend. Als je nog in dienst van je werkgever bent, betaalt UWV de ziektewet-uitkering meestal aan je werkgever. Hij betaalt dan gewoon je loon door. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je een voorspoedige verdere zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Robert, Bedankt voor je snelle reactie. Ik kan dit toelichten naar mijn werkgever, die had ook vragen hierover.