Hoe vaak hoor je niet in het nieuws dat er nog steeds te weinig naar legitimatie gevraagd wordt. Een compliment voor deze supermarktmedewerker. Waarom zou je overwegen om niet mee te werken aan zoiets simpels? Voor sommige kassière's kost het al genoeg moed om er überhaupt naar te durven vragen. Niet mee willen werken... is dat een manier om even lekker stennis te schoppen? Of ben je dan écht beledigd? De laatste keer dat het mij overkwam was ik 30. Die keer daarvoor 26. Ik vond het wel een compliment!
Ik had het ook een maandje terug. Ik was met mijn zusje van 20 en ik zelf ben 31. Ik heb normaal altijd mijn legitimatie bij me maar was hem vergeten dus liet ik mijn zusje afrekenen. Dat gaat natuurlijk niet want je moet je allebei legitimeren dus toen ben ik weggelopen en heeft mijn zusje het na een hoop poeha uiteindelijk toch meegekregen. Ik ben gewend om me te legitimeren en begrijp het ook wel dat ze het aan de kassa moeten vragen maar soms is het wel frustrerend. Ik vraag me af hoe oud ik moet zijn voordat ze het niet meer aan mij gaan vragen.
Ik zou me er niet druk om maken. Ik heb het een keer gehad met sigaretten bij een tankstation. Kom ik aan in de auto, achter het stuur vragen ze mijn legitimatie. Mijn reactie was toen, wat denk je zelf, ik kom zelf in de auto aangereden, dat ik dan nog geen 16 ben. Mij schatten ze ook altijd jonger, kan me er niet echt druk om maken, wat maakt het uit of je je legitimatie moet laten zien of niet.
Mij werd het ook regelmatig gevraagd als ik bij een tankstation sigaretten wilde halen.. Op het werk (horeca) vraag ik het zelf ook regelmatig.. De boetes die je kan krijgen zijn enorm hoog en dat risico wil je niet lopen.. Bij twijfel moet er naar gevraagd worden.. Werk je niet mee, heb je de kans dat je het niet mee krijgt.
Dat antwoord hebben ze mij ook wel eens gegeven.. Heb om het rijbewijs gevraagd.. Kwam idd een mooi roze pasje tevoorschijn, maar wel voor een brommer *meneer wilde trouwens sterkte drank, dus moest 18 zijn*
Mij wordt het ook regelmatig gevragen,(ben 23) maar stoor me er niet eens meer aan, overhandig me rijbewijs en dan ist vaak al goed. Mijn ex-schoonzus heeft keer soort testje gedaan. Haar nu 16 jarige zoon is zo fors gebouwd en is zo groot dat hij makkelijk door gaat als een 20 plusser. Toen hij 14 was is hij samen met zijn moeder, die overigens kleiner dan haar zoon is en niet fors gebouwd is, naar de supermarkt gegaan, voor sterke drank. Ze liet haar zoon afrekenen, en zelf stond ze er achter. Zoon kon zonder te legitimeren zo afrekenen en weg met de sterke drank. Hij bleef weliswaar netjes bij de kassa staan, en ex-schoonzus vroeg de vrouw achter de kasse hoe oud ze dacht dat hij was. Dus die vrouw zegt 20/21 ongeveer. Nou zegt me ex-s.zus, dat is mijn zoon, hij is 14. Gezicht van die vrouw kon niet roder volgens mij
Volgens mij moeten ze iedereen onder de 20 vragen en verder iedereen over wie ze twijfelen. Ik zie hier bij de AH jongens namelijk vaak al met hun paspoort klaar staan in de rij...
mij wordt dat nou nooit gevraagd... snif... helaas mijn zoon ook niet. en dat vind ik iets minder leuk. die kan al 2 jaar zijn rookwaar zelf kopen. maar ik denk dat je inderdaad weinig keus hebt en je zal je dus moeten legitimeren of de drank laten staan.
Ik vond het in deze situatie eerder overkomen alsof ze mij even te kijk wilde zetten dan of ze echt twijfelde. Het voelde een beetje naar. Vandaar dat ik er pissig van werd. Mijn vraag of ik had kunnen weigeren was serieus. Aangezien er staat dat je tot je 20ste verplicht werd om te legitimeren. Ik vroeg me dit gewoon af. Jammer dat een aantal dit verkeerd opvatten. Ik zou het niet leuk vinden als ik voor veel jonger aangezien werd nee, anderen zien dat misschien als een compliment, ik niet. Nog niet.