Geacht UWV webcareteam, Zojuist ben ik bij de arts van het UWV geweest, vanwege mijn ziekmelding. Sinds december 2013 ontvang ik een ww-uitkering van het UWV. In totaal heb ik recht op 13 maanden uitkering. Sinds 28 februari heb ik mij ziek gemeld met een depressie. Kort na deze ziekmelding ben ik erachter gekomen dat ik zwanger ben. Vanaf het begin van de zwangerschap tot en met nu heb ik echter ook veel lichamelijke klachten. Op dit moment ben ik 18 weken zwanger en heeft de bekkenfysiotherapeut afgelopen dinsdag aangegeven dat ik bekkeninstabiliteit heb en heel erg rustig aan moet doen. De arts heeft dan ook bepaald dat ik vanaf dit moment een ziektewetuitkering i.v.m. zwangerschap ga krijgen en dat deze 100% van het dagloon zou zijn. Nu ik thuis ben, twijfel ik aan de juistheid van deze gegevens. Klopt het dat de ziektewetuitkering die je i.v.m. zwangerschap krijgt, op 100% van het dagloon wordt uitgekeerd? Ik dacht dat alleen de zwangerschapsuitkering (het wettelijk bepaalde zwangerschapsverlof) op 100% van het dagloon wordt uitgekeerd, en dat de ziektewetuitkering gewoon 70% blijft (hetzelfde als mijn ww-uitkering). Kunnen jullie hier antwoord op geven? Dan heb ik nog een andere vraag m.b.t. de duur van mij ww-uitkering. Ik weet dat de weken dat ik zwangerschapsverlof heb, niet meetellen in mijn ww-uitkering, en dat de resterende ww-uitkering waar ik nog recht op heb, wordt voortgezet na mijn zwangerschapsverlof. Maar hoe zit dat met de periode vanaf 28 februari tot nu, de periode dat ik dus ziek gemeld ben? De eerste 13 weken van een ziekmelding wordt de ww-uitkering immers doorbetaald. Mag ik er dan vanuit gaan dat deze 13 weken ook gewoon worden afgehaald van mijn recht op ww? En hoe gaat het nu verder, met de ziektewet i.v.m. zwangerschap? Wordt deze periode ook verrekend met de duur van de ww-uitkering, of vallen de ziekteweken (i.v.m. zwangerschap) buiten de duur van de ww-uitkering? Ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven op mijn vragen. Alvast heel hartelijk dank!
Beste 2ekindjewelkom, Je wilt weten of de Ziektewet-uitkering 100% van het dagloon bedraagt wanneer je ziek wordt bevonden in verband met je zwangerschap. Dat klopt. Daarnaast wil je weten of de eerste dertien weken van ziekte bij een WW-uitkering wordt afgetrokken van de resterende duur van je WW-uitkering. Ook dat klopt. Ben je ziek bent vanwege zwangerschap of om een andere reden tijdens WW? De eerste dertien weken van je WW-uitkering loopt de WW-uitkering wel door. Ben je ziek ten gevolge van zwangerschap? Dan stopt de WW alleen met betalen vanaf de eerste dag dat je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap (omdat de WW geen 100% betaling kan doen), maar loopt de WW wel door (in jouw geval tot 30 mei). Bij het opnieuw aanvragen van WW, zal de einddatum van je WW-uitkering opgeschoven worden met de duur van je verlof en de periode dat je ziek bent vanaf 30 mei (ervan uitgaande dat je ziek blijft tot ingang van je verlof). Actuele informatie over 100% dagloon bij ziekte vind je hier en doorbetaling WW bij ziekte vind je hier. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare