Hoe zit dit?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by marilouise, Mar 15, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. marilouise

marilouise Niet meer actief

Nou het is een heel verhaal met wat vragen en graag eens uw kijk erop.

Ik ben sinds oktober 2009 in de ziektewet, zwangerschapsgerelateerd, dit was toen ik 24 weken zwanger was. uiteindelijk ben ik 4 weken te vroeg door middel van een keizersnee bevallen en al gauw bleek mijn bekkeninstabiliteit zich na de bevalling enorm te verergeren, lopen was niet meer mogelijk.

uiteindelijk na een heleboel omwegen bij een revalidatiecentrum terecht gekomen, en hier gerevalideerd met goed gevolg. zit nu in de 3 maanden zelftherapie en heb volgende week de controle na de 3 maanden ben heel benieuwd vindt dit resultaat al super maar wil nog meer natuurlijk. Mijn werkgever heeft al die tijd niets van zich laten horen, niet tijdens ziekte voor zwangerschap niet bij verlof geboorte en daarna ook niet, in september zijn wij met vakantie geweest 14 dagen met alle toestemmingen dit was fijn om te ontspannen, en toen we terug kwamen begon et gedonder hij wilde dat ik diezelfde week weer ging werken terwijl ik on oktober zou moeten gaan revalideren waar ik hem zelf van op de hoogte had gebracht, hun beweerden toen dat uwv en bedrijfsarts hadden gezegd dat ik omdat ik op vakantie ging ook wel weer zou kunnen gaan werken en beter zou zijn, na eenhele hoop getouwtrek en begeleiding van de bedrijfsarts die dit nooit gezegd had werden ze weer rustig, uwv ben ik toen nog bij een arts geweest en die zei hier is daarover niets bekend en dit zijn geen uitspraken die wij doen eerst revalideren en daarna zien we wel weer verder.
    eerst de tijd nemen voor herstel en heeft gezegd dat ik vooralsnog nog 100% zwangerschapsgerelateerd ziek ben.

nou in december was 1e deel revalidatie afgelopen en in januari een gesprek gehad op het werk en gezegd ik zou graag per 1 februari wat op therapeutische basis zoals afgesproken willen gaan werken, dit in overleg met revalidatiecentrum en dan beginnen met 2 x 2 uur
    ik ben begonnen en na 2 weken 2x3 en zoverder zit nu op 2x 5 uur.

Nu heeft mijn werkgever sinds ik aan het werk ben nog niets tegen me gezegd en nog nergens rekening mee gehouden, we hebben afgesproken dat ik tot 1 april nog niet na 16.00 in de middag mag werken en ook niet alleen,

ze hebben al 2 keer geprobeerd dat iuk na 16.00 s'middags blijf en vaak is er niemand, rusten wat ik moet doen kan niet werk in een winkel alleen en erg druk zitten gaat ook niet daarbij verwachten ze dat ik zware dingen til en naar boven magazijn draag dit doe ik absoluut niet voorlopig.
    toen ik voor het eerst 5 uur werkte was ik om 16.00 klaar geen pauze hele middag alleen erg druk was om 15.00 al gesloopt maar om 16.00 was er niemand en uiteindelijk kwam er pas ieman tegen 16.30 dit was veel te lang met het gevolg dat ik enorm moe ben heel veel pijn heb vandaag en helemaal verkrampt ben. dit kost me vreselijk veel energie.

Ze hebben me het enorm moeilijk gemaakt de afgelopen periode, heb dit al meerdere malen aangekaart, ook financieel, reiskosten inhouden ze zeggen dat dit mag ik weet het niet had geen zin meer in getouwtrek en ook vakantie dagen bouw ik niet meer op werden ineens correcties uitgevoerd zonder iets te melden en ook geen verklaring ervoor ik heb al een paar keer gevraagd welke cao vallen we onder want dan zoek ik het uit dan zeggen ze onze cao is veranderd dat kan je niet vinden ik zeg geef me de papieren dan doen ze niet.

nu heb ik gevraagd hoe zit dat nu met reiskostenvergoeding ik rijd 2 x per week 25 km heen en 25 km terug nu krijg ik vanaf deze maand wel voor die 2 dagen, ik zo en vanaf 31 januari met terugwerkende kracht dan zeker want ik ben toen were begonnen nee die telden niet?

wat is het verschil vraag ik me dan af?

tevens heb ik van het uwv een bref gehad over evaluatie in verband met 1 jaar ziek zijn hun zeggen trouwens dat ik al bijna 2 jaar thuis loop en dat zwangerschap[sverlof niet meetelt?

ik heb hiernaar gevraagd van wat doen we met de evaluatie en krijg dan te horen dat ik de brief maar mee moet nemen want ze weten nergens van. ik heb besloten niets van mij aan hun te geven.

vanmorgen bij de bedrijfsarts geweest en deze vindt het een vreemde gang van zaken allemaal, hij wil mij half mei weer zien als ik 3 dagen ongeveer aan het werk ben dan gaat hij bepalen of ik op korte termijn weer diensten mag gaan draaien in de weekenden maar hier voelde hij nog niets voor hij is bang dat het te snel gaat. de bedrijfsarts steunt me enorm.

mijn vraag na dit enorm lange verhaal hoe te handelen met dit alles waar heb ik recht op en wat zijn nou die regeltjes die ze mij niet kunnen / willen overleggen

groeten marilouise

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Marilouise,

Als er problemen zijn over de uitvoering van het Plan van aanpak voor jouw re-integratie door de werkgever en je komt er samen niet uit, dan kan je een deskundigenoordeel (second opinion) aanvragen bij het UWV.

Actuele informatie over het deskundigenoordeel (second opinion) vind je hier.

Je recht op reiskostenvergoeding is geregeld in de CAO. Als je werkgever je de CAO niet wil verstrekken vraag dan juridisch advies. Via vakbond, rechtsbijstandverzekering of via het Juridisch loket (telefoon: 0900-8020).

Voor wat betreft je ziekteperiode telt de periode van zwangerschaps – en bevallingsverlof (WAZO) niet mee.
    Aanvullende vragen over je ziekmelding bij het UWV kan ik niet zonder inzage in je dossier beantwoorden.
    Je kunt in dat geval het beste contact opnemen met UWV Werknemers Telefoon op 0900-9294. Mijn collega’s kunnen je dan nader informeren.

Sterkte met deze situatie.

Met vriendelijke groet,

Brigitte
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Share This Page