WW en zwanger

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Evaatjes, 2 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Evaatjes

Evaatjes Nieuw lid

1 jan 2015
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste lezer,

Ik ben 5 weken zwanger en mijn WW loopt tot sept 2015. Ik hoop een tijdelijke baan te vinden. Echter vroeg ik mij af of de oorspronkelijke einddatum van mijn WW opgeschoven wordt tgv mijn zwangerschapsverlof. Ik ben 1 september uitgerekend en wil graag weten wanneer ik weer als werkzoekende ingeschreven moet staan. Ook vroeg ik mij af hoe het zit met mijn vakantiedagen. Kan ik die eventueel na mijn bevallingsverlof opnemen? En hoe vraag je je vakantiedagen aan?
    Mocht ik tijdelijk werk vinden voor bijv 5 maanden, wordt mijn WW einddatum dan ook opgeschoven met die periode?
    Alvast bedankt voor uw reactie.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Evaatjes,

Gefeliciteerd met je zwangerschap.
    Het antwoord op je vragen:

Schuift de oorspronkelijke einddatum van mijn WW-uitkering op tgv mijn zwangerschapsverlof?
    Ja.
    De WW-uitkering stopt tijdens het zwangerschap- en bevallingsverlof. In die periode krijg je een zwangerschap- en bevallingsuitkering (WAZO).
    De duur van je WW-uitkering wordt opgeschoven

Wanneer moet ik weer als werkzoekende ingeschreven staan?
    Tijdens je verlof ben je niet verplicht om ingeschreven te staan als werkzoekende.
    Je hoeft dus pas weer ingeschreven te staan vanaf de eerste dag na je verlof.

Ook vroeg ik mij af hoe het zit met mijn vakantiedagen. Kan ik die eventueel na mijn bevallingsverlof opnemen? En hoe vraag je je vakantiedagen aan?
    Vakantiedagen kun je opnemen wanneer je zelf wilt.
    Bij 1 jaar WW-uitkering heb je recht op maximaal 20 vakantiedagen. Is je uitkering na 1 januari van een jaar begonnen? Je krijgt in dat jaar dan ook minder vakantiedagen.
    Hou er wel rekening mee dat niet opgenomen vakantiedagen niet kunnen worden meegenomen naar een volgend kalenderjaar.
    Vakantie kun je (digitaal) doorgeven met het wijzigingsformulier WW.

Mocht ik tijdelijk werk vinden voor bijv 5 maanden, wordt mijn WW einddatum dan ook opgeschoven met die periode?
    Klopt.
    Ga je (tijdelijk) volledig aan het werk?
    De einddatum van de WW schuift dan op met de periode die zit tussen het stopzetten van je WW-uitkering en het moment dat je weer werkloos bent.

Actuele informatie vind je op deze pagina.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en succes met het vinden van een baan.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    UWV Webcare Team - UWV - Over UWV

3. Evaatjes

Evaatjes Nieuw lid

1 jan 2015
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor uw antwoorden. Ik heb nog 1 vraag; mocht ik (tijdelijk) werk vinden voor mijn zwangerschapsverlof. Geldt dan tijdens mijn verlof het dagloon van mijn vorige werkgever? Of het dagloon van mijn eventuele tijdelijke baan?

Nogmaals dank!
    Met vriendelike groet,
    Eva

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Eva,

Het dagloon van de WAZO-uitkering wordt berekend op basis van je (SV-)loon dat je verdient tijdens het dienstverband waarin je verlof begint.

Vind je (tijdelijk) werk voor je zwangerschapsverlof?
    Het loon dat je daarmee verdient wordt dus gebruikt voor het dagloon van de WAZO-uitkering.

Ga je gedeeltelijk werken en blijft je WW en hou je een gedeeltelijke WW-uitkering?
    In dat geval heb je recht op twee aparte WAZO-uitkeringen. Eén vanuit de WW-uitkering en één vanuit je nieuwe baan.

Actuele informatie over het dagloon WAZO vind je hier.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    UWV Webcare Team - UWV - Over UWV

Deel Deze Pagina