hoe zit het me erfelijkheid oogkleur

Discussion in 'Zwangerschap' started by lovewinnie, Apr 4, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    het zegt niet altijd wat heb ik al in mijn omgeving gezien, om 1 voorbeeld aan te halen....

mijn broer is gewoon een puur hollandse jongen, met bruin haar, en heel donker bruine ogen (net als wij allemaal thuis) en zijn vriendin is half indisch heeft dus een lekker bruin kleurtje en daarbij heel donker bruine ogen...

maar ze kregen dus 2 gezonde meiden met blond haar en blauwe ogen... :D

2. manuelenbrenda

manuelenbrenda Actief lid

Jun 29, 2006
    108
    0
    0
    Ridderkerk
    Hoi,

Wij hebben een zoon van ruim 6 jaar. Toen ik zwanger van hem was waren wij ook ontzettend benieuwd hoe hij eruit kwam te zien.

Mijn man vrij donker, donker haar, hele donker bruine ogen en is snel bruin. Ik ben donkerblond, bruine ogen en ook snel bruin. Dus wij verwachten eigenlijk een beetje een kindje die er ook zo uit zou komen te zien.

Tijdens de zwangerschap droomde ik steeds van een blond ventje met blauwe ogen, dan moesten wij lachen, want "hoe kan dat nou he?"

Toch is dit echt uitgekomen.... Hij is zomer's super blond en heeft grijs/blauwe ogen. Raar maar waar!

Volgens een kennis overheersen juist blauwe ogen, omdat dit veel meer voorkomt dan bruine. Ik weet het niet hoor, maar wij zijn wel het bewijs dat een kindje dus helemaal niet op zijn ouders hoeft te lijken.

Onze tweede is nu op komst en de kans is groot dat dit kindje er weer heel anders uit komt te zien. Mijn zwager is namelijk ook blond met blauwe ogen en mijn eigen zus heeft weer heel donker haar met blauwe ogen, dat terwijl we van dezelfde ouders zijn. Grappig he?

Succes ermee en droomse! ;)

3. manuelenbrenda

manuelenbrenda Actief lid

Jun 29, 2006
    108
    0
    0
    Ridderkerk
    Hoi,

Wij hebben een zoon van ruim 6 jaar. Toen ik zwanger van hem was waren wij ook ontzettend benieuwd hoe hij eruit kwam te zien.

Mijn man vrij donker, donker haar, hele donker bruine ogen en is snel bruin. Ik ben donkerblond, bruine ogen en ook snel bruin. Dus wij verwachten eigenlijk een beetje een kindje die er ook zo uit zou komen te zien.

Tijdens de zwangerschap droomde ik steeds van een blond ventje met blauwe ogen, dan moesten wij lachen, want "hoe kan dat nou he?"

Toch is dit echt uitgekomen.... Hij is zomer's super blond en heeft grijs/blauwe ogen. Raar maar waar!

Volgens een kennis overheersen juist blauwe ogen, omdat dit veel meer voorkomt dan bruine. Ik weet het niet hoor, maar wij zijn wel het bewijs dat een kindje dus helemaal niet op zijn ouders hoeft te lijken.

Onze tweede is nu op komst en de kans is groot dat dit kindje er weer heel anders uit komt te zien. Mijn zwager is namelijk ook blond met blauwe ogen en mijn eigen zus heeft weer heel donker haar met blauwe ogen, dat terwijl we van dezelfde ouders zijn. Grappig he?

Succes ermee en droomse! ;)

4. tomenjerry

tomenjerry Fanatiek lid

May 15, 2005
    1,191
    0
    0
    winkelmedewerker
    emmen
    bruin hoeft niet dominant te zijn mijn pa heeft hele bruine ogen maar alle kinderen blauw ik zelf weliswaar met groen en bruin erdoor heen

5. MIss X

MIss X Fanatiek lid

Dec 13, 2006
    2,956
    821
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    Mijn vriend heeft groen en ik heb bruin.

Ik denk dat het dan gewoon bruin word!

Vond het wel mooi als ons kindje de ogen van papa kreeg. Maja wie weet :D

6. moonique

moonique Bekend lid

Nov 28, 2006
    663
    0
    0
    Drachten
    Mijn man heeft blauwe ogen en lichtbruin haar en ik donkerbruine ogen en donkerbruin haar onze zoon heeft groene ogen en lichtbruin haar :)
    Maar veel is er niet van te zeggen hoor want soms gaat het gewoon anders. Mijn nicht is nog iets donkerder als mij met zwart haar maar haar dochter is een kopie van dr papa blonde krullen en violetblauwe ogen!

7. Patrieske

Patrieske Bekend lid

Feb 9, 2006
    694
    0
    0
    Zuid Holland
    Mijn moeder heeft blond haar en blauwe ogen. Mijn vader heeft donkerbruine ogen en donkerbruin haar.

Ik en mijn zusje hebben allebei blond haar en blauwe ogen...

8. Michelle20

Michelle20 Actief lid

Jan 3, 2007
    455
    0
    0
    Fulltime moeder
    Hilversum
    Ik heb licht bruine ogen en mijn vriend heeft blauwe ogen! mijn zoontje heeft groen/grijs achtige ogen. en wat betreft die haarkleur.... ik heb bruin haar en me vriend donker blond... en me zoontje middel blond.

tis dus echt een combi van ons 2tjes

9. peetje24

peetje24 Fanatiek lid

Feb 3, 2007
    3,355
    0
    0
    docente
    vaak gaan mensen uit van 1 dominant en 1 recessief gen. Echter je moet er rekening mee houden dat oogkleur op meerdere genenparen ligt en niet valleen op 2. dus de simpele berekening Aa en Bb hoeft helemaal niet te kloppen.

(sorry heb veel intresse in bio en doe genetica bij katten)

10. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Peetje24 heeft gelijk. Oogkleur wordt door verschillende genen bepaald. Ik zelf heb 1 blauw oog en 1 oog wat voor de helft blauw en voor de helft bruin is. Volgens de officiele erfelijkheidsleer kan dat niet voorkomen, maar het komt vaker voor dan men denkt.
    Ieder mens is een mix van zoveel generatie's genen, er komt altijd iets unieks te voorschijn.
    Stel, jij en je partner hebben blauwe ogen, en jullie vaders en moeder ook, en hun vaders en moeders ook, dan kan je alsnog een kindje met andere oogkleur krijgen. Het is echt hele facinerende materie, erfelijkheidsleer.

11. Chillin

Chillin VIP lid

Mar 22, 2007
    68,641
    902
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Het kan alle kanten op,soms slaan erfelijke eigenschappen zelfs een generatie over.
    Een neef van mijn man,hij heeft donker haar en donkerbruine ogen(Indische moeder),zijn vrouw is Hollands,rossig haar en blauwe ogen.
    Toen zij zwanger was,verwachtte iedereen dat hun kindje wel donker zou zijn want ja,bruin is dominant toch?
    Niet in hun geval want hun zoontje lijkt sprekend op zijn moeder,inclusief blauwe ogen!

Tis dus een verrassing wat eruit gaat komen... ;)

Share This Page