Hoe zit het met de betaling van uitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Juud74, 21 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juud74

Juud74 Fanatiek lid

15 jul 2010
    1.264
    0
    0
    Utrecht
    beste UWV,

Ook ik heb een vraag.

Ik werk bij een relatief klein bedrijf (15 werknemers) en wij hebben hier als regel dat wanneer je je ziek meldt, je de eerste dagen zelf vergoedt uit ofwel vakantiedagen of aftrek van je salaris. Nou is dit op zich al een discutabele regel, maar soit.

Nou wil het feit dat wanneer dames hier met zwangerschapsverlof gaan ook zij (en nu ik ook dus) de eerste twee dagen van het verlof als vakantiedagen opnemen ofwel van hun salaris af moeten laten trekken. Ik vind dit echt volkomen belachelijk, want ik ben niet ziek, maar ga met zwangerschapsverlog, een wettelijke regeleling en mijn recht als werkende vrouw en ik vind het echt niet kunnen dat daar voor moet betalen. Mijn vraag is dus, of mijn werkgever dit wel mag doen?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Hartelijke groet,
    Judith

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Juud74,

Je wilt weten hoe het zit met de betaling van je Zwangerschaps- en bevallingsuitkering. De werkgever vraagt de uitkering voor je aan bij het UWV. Het UWV berekent op basis van je inkomen 4 weken of een maand voorafgaand aan het verlof de hoogte van de Zwangerschaps-uitkering. Van dit berekende dagloon ontvang je tijdens je verlofperiode een 100% betaling. Dit wordt aan jou of je werkgever betaald vanaf de ingangsdatum van het verlof. Voor een Zwangerschaps-uitkering gelden bij het UWV dus geen wachtdagen waarover geen betaling plaatsvindt.

Voor de vraag of je werkgever dit wel mag doen adviseer ik je juridisch advies te vragen. Je kunt hiervoor contact opnemen met een vakbond of het juridisch loket.

Actuele informatie over de hoogte van het Zwangerschaps- en bevallingsverlof vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina