Vraag namens mijn zwangere zusje

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Keesje29, 20 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Keesje29

Keesje29 Lid

3 mei 2010
    95
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV,
    Ik heb eigenlijk een vraagje, namens mijn zwangere zusje. Ze is zwanger van haar 1ste kindje, werkt 36 uur (4x9 uur per dag) en wil dadelijk na haar zw.verlof maximaal 24 uur gaan werken. Ze werkt bij een bank, al ruim 10 jaar, en nu heeft te horen gekregen van haar baas, dat ze VERPLICHT 36 uur terug moet komen, anders, "HOUDOE EN BEDANKT". Ze wil uiteraard geen 36 uur terug komen, wil desnoods ouderschapsverlof opnemen, baas gaat daar (nog niet) mee akkoord. Nu is ze bang dat ze na haar verlof, als ze niet terug kan komen.... ze GEEN WW krijgt, klopt dit??

Een bezorgde andere zwangere zus

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Keesje29,

Je wilt graag weten of je zuster nog recht heeft op WW-uitkering als zij na haar Zwangerscahps- en bevallingsverlof niet kan terugkeren naar haar werkgever voor minder uren. Voor het recht op uitkering wordt beoordeeld hoe het ontslag in zijn werk is gegaan en of er sprake is van verwijtbare werkloosheid. Deze beoordeling gebeurt per aanvraag aan de hand van de situatie die heeft gespeeld. Ik kan dus niet op voorhand beantwoorden of zij in dat geval in aanmerking komt voor een WW-uitkering.

Ik wil je zuster wel adviseren juridisch advies in te winnen over het conflict met haar werkgever. Hiervoor kan zij terecht bij haar rechtsbijstand verzekeraar als ze die heeft. Ook kan ze contact opnemen met een vakbond of het juridisch loket voor advies.

Hier vind je actuele informatie over verwijtbare werkloosheid en hier een link naar het juridisch loket.

Ik wens jullie veel sterkte met de situatie.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina